Masao Miura's Autobiographical Narrative: Un-Soviet Practices in Soviet Kazakhstan
- Autores: Guchinova E.M.1
-
Afiliações:
- Institute of Ethnology and Anthropology, Russian Academy of Sciences
- Edição: Nº 3 (2025)
- Páginas: 111-126
- Seção: Discussion
- URL: https://journal-vniispk.ru/0869-5415/article/view/328064
- DOI: https://doi.org/10.31857/S0869541525030074
- EDN: https://elibrary.ru/MTBSAG
- ID: 328064
Citar
Resumo
The article analyzes the memoirs of Masao Miura about his life in the USSR. The aim of the publication is to introduce Miura's recollections into academic discourse and to highlight the significance of his autobiographical narrative. The author examines Miura's behavioral patterns and his strategies of adaptation within a new social context. Particular attention is given to narrative techniques in his stories about rural Kazakhstan in the 1940s and 1950s - an environment inhabited by many repressed individuals and marked by pockets of archaism within a rapidly modernizing region. Having escaped ideological indoctrination, Miura lived with greater personal freedom than ordinary Soviet citizens, which allowed him to build a successful career. Nevertheless, he eventually returned to the occupations he had observed as a child in Sakhalin - fishing and hunting. What began as a life path shaped by coercion ultimately transformed into one guided by personal choice rooted in childhood experience.
Sobre autores
E.-B. Guchinova
Institute of Ethnology and Anthropology, Russian Academy of Sciences
Autor responsável pela correspondência
Email: bairjan@mail.ru
ORCID ID: 0000-0002-9901-0131
Moscow
Bibliografia
- Нагаяма Ю. (ред.) 56 лет в Казахстане. Автобиографические рассказы Масао Миура. Кусиро: Kushiro Public University of Economics, 2022.
- Абусеитова. М.Х. (ред.) История и культура малочисленных народов Казахстана. Алматы: Дайк-Пресс, 2001.
- Александер Д. Смыслы социальной жизни: культурсоциология. М.: Праксис, 2013.
- Гучинова Э.-Б. У каждого своя Сибирь. Рассказы калмыков о ссылке. М.: ИЭА РАН, 2024.
- Земсков В.Н. Спецпоселенцы в СССР, 1930-1960. М.: Наука, 2003.
- Коткин С. Говорить по-большевистски (из кн. "Магнитная гора: сталинизм как цивилизация") // Американская русистика: Вехи историографии последних лет. Советский период / Сост. М. Дэвид-Фокс. Самара: Самарский университет, 2001. С. 250-328.
- Масанов Н.Э., Абылхожин Ж.Б., Ерофеева И.В., Алексеенко А.Н., Баратова Г.С. История Казахстана: народы и культуры. Алматы: Дайк-Пресс, 2000.
- Мещеркина Е.Ю. (ред.) Устная история и биография: женский взгляд. М.: Невский простор, 2004.
- Потапов Л.П. Охотничий промысел алтайцев (Отражение древнетюркской культуры в традиционном охотничьем промысле алтайцев). СПб.: Петербургкомстат, 2001.
- Савин И.С. Взгляд на историю межэтнических отношений в Казахстане. М.: ИВ РАН, 2019.
- Табулденов А.Н. Депортации народов и эвакуация населения в Северный Казахстан (1937-1956 годы). Костанай: Костанайская академия МВД РК им. Ш. Кабылбаева, 2015.
- Томсон П. Голос прошлого: устная история. M.: Весь мир, 2003.
- Щеглова Т.К. Устная история. Барнаул: АлтГПА, 2011.
- Щеглова Т.К. Жилище раскулаченных и депортированных в условиях принудительных переселений 1920-1940-х гг.: материал, технологии и типы // Материалы научно-практической конференции "Знать, чтобы не забыть: тоталитарная власть и народ в 20-x - начале 50-x годов ХХ века" / Под ред. А.А. Аубакирова. Усть-Каменогорск, 2014. С. 554-571.
- Щепанская Т.Б. Средства и практики передвижения в коллективной памяти (по материалам двух сельских коллекций в Вологодской области // Антропология и этнология: современный взгляд / Под ред. А. Головнева, Э. Гучиновой. М.: РОССПЭН, 2021. С. 448-462.
- Юша Ж.М. Роль словесного компонента в охотничьих обрядах тувинцев // Ученые записки ТНИИЯЛИ. 1970. Вып. ХХI. С. 163-173.
Arquivos suplementares
