Dialogue of cultures as a principle for organizing project activities of foreign philology students in the process of professional training
- Authors: Filippova O.V.1
-
Affiliations:
- Ogarev National Research Mordovia State University
- Issue: Vol 13, No 2 (2024)
- Pages: 222-227
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/271377
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2024132311
- ID: 271377
Cite item
Full Text
Abstract
The article reveals the goals and content of the project activities of foreign students studying in the field of 45.03.01 Philology (profile: Teaching Russian as a Foreign Language), organized on the basis of the principle of dialogue of cultures as the leading one in modern foreign language education. Dialogue of cultures as a principle of professional training for future teachers of Russian as a foreign/non-native language needs to be specified both at the level of goals and at the level of implementation technologies. Taking into account the requirements of the professiogram of a teacher of Russian as a foreign language, the goal of professional training is pedagogically significant intercultural competence, constructed on the basis of the principle of dialogue of cultures, as the ability to carry out pedagogical activities based on the principle of dialogue of cultures, to broadcast a foreign language culture and introduce it to it, teaching the language taking into account the principles of cross-cultural didactics. The achievement of this goal is facilitated by the project activities of students, organized as an educational analogue of the activities of a bilingual teacher to implement the principle of dialogue of cultures in the practice of teaching languages. The article describes a model for organizing project activities of foreign philology students using the example of project activities organized in the process of studying the discipline «Teaching RFL in the aspect of cross-cultural education» at the Ogarev National Research Mordovia State University.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Olga Viktorovna Filippova
Ogarev National Research Mordovia State University
Author for correspondence.
Email: filippovaov@mail.ru
Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of the Russian as a Foreign Language Department
Russian Federation, SaranskReferences
- Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования – бакалавриат по направлению подготовки 45.03.01 Филология: приказ Минобрнауки РФ от 12.08.2020 № 986 [Электронный ресурс] // Гарант.ру. https://base.garant.ru/74572878.
- Сафонова В.В. Философская бинарная оппозиция «диалог культур – не-диалог культур» в лингводидактическом рассмотрении // Преподаватель XXI век. 2018. № 2–1. С. 20–39.
- Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: Икар, 2009. 448 с.
- Шиханова В.А., Тупикова С.Е. Диалог культур – диалог языков: от изучения языка к постижению культуры // Языковые и культурные контакты: лингвистический и лингводидактический аспекты: мат-лы III междунар. науч.-практ. конф. (15–16 ноября 2018 г.). Саратов: Саратовский источник, 2018. С. 253–258.
- Муратов А.Ю. Формирование межкультурной компетенции учащихся в процессе обучения английскому языку с использованием телекоммуникаций: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Барнаул, 2005. 23 с.
- Khalikova M.K. Intercultural communication in the lifelong learning paradigm competences system // Foreign Languages in Uzbekistan. 2022. № 6 (47). P. 157–172. doi: 10.36078/1676357589.
- Sharip G., Ongarbayeva M.S., Naubay B.N., Kuzembekova Zh.Zh. Features of improving the intercultural communicative competence of students // Bulletin WKU. 2021. № 4 (84). P. 21–26. doi: 10.37238/1680-0761.2021.84(4).28.
- Tomova E.Z. Development of social and intercultural competence in students through peer assessment // Education and Self-Development. 2021. Vol. 16, № 3. P. 213–229. doi: 10.26907/esd.16.3.18.
- Азарова О.А. Формирование и развитие вторичной языковой личности студента в процессе обучения языку специальности // Проблемы современного образования. 2020. № 3. С. 201–206. doi: 10.31862/2218-8711-2020-3-201-206.
- Обухова Л.Ю. Развитие межкультурной коммуникативной компетенции у студентов вуза для профессионального и делового общения // Мир науки, культуры, образования. 2023. № 1 (98). С. 146–148. doi: 10.24412/1991-5497-2023-198-146-148.
- Common European Framework of Reference for Languages Learning, Teaching, Assessment [Internet] // https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages.
- Фролова О.А., Лопатинская В.В., Рубанникова И.А. Проектная технология обучения как способ формирования иноязычной профессиональной компетенции [Электронный ресурс] // Мир науки. Педагогика и психология. 2020. Т. 8, № 1. https://mir-nauki.com/PDF/69PDMN120.pdf.
- Byram M. Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters, 1997. 124 p.
- Сысоев П.В. Пересматривая конструкт межкультурной компетенции: обучение межкультурному взаимодействию в условиях «диалога культур» и «не-диалога культур» // Язык и культура. 2018. № 43. С. 261–281. doi: 10.17223/19996195/43/16.
- Бахтин М.М. Проблема речевых жанров // Бахтин М.М. Литературно-критические статьи / сост. С.Г. Бочаров, В.В. Кожинов. М.: Художественная литература, 1986. С. 428–472.
- Библер В.С. От наукоучения – к логике культуры. Два философских введения в двадцать первый век. М.: Политиздат, 1990. 413 с.
- Архипова И.В., Ленгутина М.Д. Межкультурная компетенция: вопросы дефиниции и формирования (на материале аутентичных текстов) // Гуманитарные исследования. Педагогика и психология. 2021. № 5. С. 18–26. doi: 10.24412/2712-827x-2021-5-18-26.
- Tarnopolsky O., Kozhushko S., Kliuchnyk R., Storozhuk S. Secondary language personality and principled pragmatism in developing that personality in foreign language education at tertiary linguistic schools // Cogent Education. 2021. Vol. 8, iss. 1. doi: 10.1080/2331186x.2021.1898736.
- Каневская О.Б., Гострая Е.В. Модель формирования вторичной языковой личности посредством работы с прецедентными феноменами культуры на уроках русского языка как иностранного // Интеграция образования. 2020. Т. 24, № 2. С. 296–315. doi: 10.15507/1991-9468.099.024.202002.296-315.
- Друцко Н.А. Кейс-технология и проектное обучение как инструмент формирования межкультурной компетенции у студентов вуза // Общество: социология, психология, педагогика. 2014. № 1. С. 79–83.
- Шматко Н.А., Пермякова В.А. Технологические и гуманитарные тренды в образовании [Электронный ресурс] // ИСИЭЗ НИУ ВШЭ. https://issek.hse.ru/news/755466825.html.
- Ваганова О.И., Желтухина М.Р., Донскова Л.А. Проектно-исследовательская деятельность как интегративное средство формирования межкультурного диалога [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2022. № 3. https://science-education.ru/ru/article/view?id=31730.
- Абрамова Е.Н., Седова Е.С. Проектная деятельность в высшей школе как основа межкультурного диалога // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2023. Т. 15, № 1 (59). С. 32–41.
- Андрюхина Л.М., Фадеева Н.Ю. Креативные практики формирования межкультурной коммуникативной компетентности // Интеграция образования. 2016. Т. 20, № 3 (84). С. 320–330. doi: 10.15507/1991-9468.084.020.201603.320-330.
Supplementary files
