VISUAL SEMIOTICS OF THE IMAGES OF MARTHA AND MARY IN EUROPEAN PAINTINGS

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The essay is dedicated to the iconographic analysis of the images of Martha and Mary in European paintings. The iconographic tradition with the construction of a visual series of works from the High Renaissance to the Art Nouveau style is analyzed. The formal techniques that determine the poetics of the compositional construction of paintings are described: geometric schemes, spatial plans, attributive signs, etc. As a result of the quantitative analysis, it has been determined that the surge of interest in the visualization of the images of Martha and Mary is characteristic of the Baroque and, to the greatest extent, of Italian and Flemish artists, while the plot is developed in different ways. It has been established that the identification of the image of Mary with the penitent Mary Magdalene is characteristic only for Italian paintings. For works of the Baroque Spanish, Flemish (the exception is the painting by Peter Paul Rubens), and Dutch schools of painting, and, subsequently, for works of academism, realistic art, and symbolism, the plot of Martha and Mary is developed on the basis of the inclusion of the figure of Christ in the compositional scheme, which most corresponds to the gospel text. Based on the iconography of the plot and the anthropological approach to reading the semantics of visual images, the textual and contextual meanings of the visual representation of the images of Martha and Mary are revealed. In the Baroque and in the countries of established and triumphant Catholicism, one of the most important connotations of the plot is the reflection of the opposition of earthly and spiritual wealth, which is eloquently manifested in the interpretation of the images of the sisters and formal compositional techniques. Italian artists’ paintings are dominated by the decision in favor of the beauty and wealth of Mary Magdalene as opposed to the plainness of Martha, who often looks like a servant. In everyday terms, Italian artists develop a motif of rivalry between the two female types, giving preference to the passionate and attractive Mary Magdalene, which is completely unusual for Flemish art, whose iconography speaks rather of the “status quo” that exists between the sisters and their service to the Lord, while the difference between earthly and spiritual service is emphasized not so much by the emotional characteristics of the images, but by the compositional structure and attributes of each of the sisters. Visualization of the question of which of the services leads to heaven, in the figurative solution of the plot about Martha and Mary, appears for the first time in Antonio Allegri da Correggio’s painting, and then, only four centuries later, in the paintings of the Symbolists Maurice Denis and Mikhail Nesterov, who reproduce the figures of Christ, Martha, and Mary against the background of the image of Heavenly Jerusalem. As the main conceptual anthropological characteristic of the plot about Martha and Mary, the dualistic irreducibility of the ways of earthly and heavenly service to each other and, at the same time, the involvement of both of them in the divine plan for man, which, as before, remains an actual existential problem of human existence, is revealed.

About the authors

Irina Gennadevna Pendikova

Omsk State Technical University

Email: megavia@mail.ru
Пр. Мира 11, Омск, Россия, 644050

References

  1. Аванесов 2015 – Аванесов С. С. История изобразительного искусства как антропология и семиотика // ΠΡΑΞΗMΑ. Проблемы визуальной семиотики. 2015. ;. 2 (4). С. 12–28.
  2. Антоний (Паканич) 2018 – Антоний (Паканич), митр. Бориспольский и Броварской. Марфа или Мария: кем быть? URL: http://www.pravoslavie.ru/111340.html (дата обращения: 29.01.2020).
  3. Берджер 2012 – Берджер Дж. Искусство видеть. СПб.: Клаудберри, 2012. URL: https://mir-knig.com/read_224202-1 (дата обращения: 11.07.2021).
  4. Иоанн Златоуст – Иоанн Златоуст, свт. О Марфе, Марии и Лазаре, и Илии пророке. URL: http://www.odinblago.ru/sv_otci/ioann_zlatoust/10_2/43 (дата обращения: 29.01.2020).
  5. Левая 2020 – Левая Т. Реалии постсоветской культуры. Судьба и творчество Софии Губайдулиной // Frauen in der Kultur. Tendenzen in Mittel und Osteuropa nach der Wende. Innsbruck, 2000. S. 207–212.
  6. Панофский 1988 – Панофский Э. История искусства как гуманистическая дисциплина // Советское искусствознание: альманах. М.: Сов. художник, 1988. Вып. 23. С. 422–445.
  7. Панофский 2009 – Панофский Э. Этюды по иконологии: гуманистические темы в искусстве Возрождения / пер. с англ. Н. Г. Лебедевой, Н. А. Осминской. СПб.: Азбука-классика, 2009. 430 с.
  8. Петрарка 1989 – Петрарка Ф. Письмо к потомкам // Петрарка Ф. Лирика. Автобиографическая проза / под ред. М. Н. Бычкова. М.: Правда, 1989. URL: http://lib.ru/POEZIQ/PETRRKA/petrarka1_3.txt?fbclid=IwAR2zy2rfudl4Oq1A60ig2u45q1Vpfs5VrWXs26m6v3z9pTIze85GEiqGzrU (дата обращения: 04.06.2020).
  9. Ирбитский ГМИИ – Рубенс Питер Пауль. Кающаяся Мария Магдалина с сестрой Марфой (Около 1615–1620). URL: https://www.izi.travel/ru/fda0-piter-paul-rubens-kayushchayasya-mariya-magdalina-s-sestroy-marfoy-okolo-1615-1620/ru (дата обращения: 29.01.2020).
  10. Успенский 1995 – Успенский Б. А. Семиотика искусства. М.: Школа «Языки русской культуры», 1995. 360 с.
  11. Майстер Экхарт 1912 – Майстер Экхарт. Проповеди и рассуждения / пер. со средне-верхне-нем. и предисл. М. В. Сабашниковой. М.: Мусагет, 1912. URL: https://www.psyoffice.ru/2588-9-ekhar01-index.html (дата обращения: 11.07.2021).

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».