Креационизм - псевдонаука или псевдорелигия
- Авторы: Лохов С.А.1, Мамченков Д.В.1
-
Учреждения:
- Poссийский университет дружбы народов
- Выпуск: Том 28, № 1 (2024): ФИЛОСОФИЯ БУДДИЗМА МАХАЯНЫ
- Страницы: 148-167
- Раздел: Философия и наука
- URL: https://journal-vniispk.ru/2313-2302/article/view/325453
- DOI: https://doi.org/10.22363/2313-2302-2024-28-1-148-167
- EDN: https://elibrary.ru/AGFZJL
- ID: 325453
Цитировать
Полный текст
Аннотация
Работа посвящена исследованию явления духовной культуры Новейшего времени - креационизму. Авторы проводят анализ причин возникновения креационистских учений, а также разрабатывают классификацию форм креационизма. В таковом качестве выделяются и анализируются: библейский креационизм, научный креационизм, теологический эволюционизм, телеологический креационизм, альтеризм, миссионерский креационизм. Библейский креационизм - дословное понимание текстов Библии, относящихся к творению Земли и человека. Научный креационизм - попытка отдельных ученых совместить научные знания с религиозными верованиями. Здесь собираются научные свидетельства в пользу библейского повествования, и, одновременно, рациональные аргументы против научной теории эволюции. Напротив, теологический эволюционизм, особенно в форме конкордизма, пытается примирить научный и религиозный взгляд на эволюцию. Достигается это за счет интерпретации Библейских символов через современные научные понятия, либо созданием новой псевдорелигии (например, тейярдизм). Телеологический креационизм, в современной форме теории разумного замысла (Intelligent Design), популярной в западном протестантизме, привлекая данные естественных наук, подвергает критике основания теории биологической эволюции, демонстрируя таким образом разрыв естественной причинности, с тем чтобы обосновать сверхъестественную целесообразность Вселенной. Альтеризм утверждает, что сама природа мира до первородного греха была иной, поэтому нынешнее познание природы и не может соответствовать изначальному замыслу Бога, отраженному в Библии. Впервые выделенный и исследованный в данной работе миссионерский креационизм стремится интерпретировать Библию с точки зрения понятий и концепций современной науки с целью приблизить человека с уже сформированной научной картиной мира к вере. Показано, что большая часть из приведенных форм проявляет псевдонаучную или псевдорелигиозную сущность. Авторы делают предположение об истоках возникновения креационистских учений, коренящихся в привнесении элементов неоплатонистической философии в христианское учение. Кажущееся же противоречие науки и религии в постижении эволюции природы находит свое объяснение через раскрытие претензии креационизма на понимание мира как «вещи в себе».
Ключевые слова
Об авторах
Сергей Александрович Лохов
Poссийский университет дружбы народов
Автор, ответственный за переписку.
Email: lokhov-sa@rudn.ru
ORCID iD: 0000-0002-9046-601X
кандидат философских наук, доцент, кафедра онтологии и теории познания, факультет гуманитарных и социальных наук
Российская Федерация, 117198, Москва, ул. Миклухо-Маклая, д. 6Дмитрий Валерьевич Мамченков
Poссийский университет дружбы народов
Email: mamchenkov-dv@rudn.ru
ORCID iD: 0000-0003-0484-2232
кандидат философских наук, доцент, кафедра онтологии и теории познания, факультет гуманитарных и социальных наук
Российская Федерация, 117198, Москва, ул. Миклухо-Маклая, д. 6Список литературы
- Vasily the Great. Conversations on the sixth day. Creations. Pt. 1. Reprint edition; 1845. (In Russian).
- Seraphim (Rose) hieromonk. Genesis: the creation of the world and the first Old Testament people. Christian Orthodox introduction. Moscow: Izdatel'skij Dom “Russkij palomik” publ.; 2009. (In Russian).
- Bufeev K, Archpriest. The Orthodox Doctrine of Creation and the theory of Evolution. Moscow: Russkij izdatel'skij centr imeni svyatogo Vasiliya Velikogo publ.; 2014. (In Russian).
- Sysoev D, the priest. The chronicle began. Biblical history and modern science. Moscow: Izdatel'stvo Sretenskogo monastyrya publ.; 1999. (In Russian).
- Timothy (Alfyorov), the priest. Two cosmogonies. Moscow: Pilgrim publ.; 1998. (In Russian).
- Lyulka AV. Are the “Orthodox” evolutionists right? In: Almanac “Orthodoxy”. Issue II. Moscow: Blagotvoritel'nyj fond Missionerskoe dvizhenie svyatyh pervoverhovnyh apostolov Petra i Pavla publ.; 2013. (In Russian).
- Father Seraphim (Rose). The Orthodox view of evolution. Collection of tr. fr. Serafim Platinsky. 4th ed. Moscow: Bratstvo Prepodob. Germana Alyaskinskogo Platina publ., Kaliforniya: Russkij Palomnik: Ros. otd-nie Valaam. Ob-va Ameriki publ.; 2003. (In Russian).
- Zenko YuM. Is man a microcosm or an image of God? Critical and comparative analysis of ideas. Saint Petersburg: TSHPA, LLC "Contrast" publ.; 2020. (In Russian).
- Sokolov A. Myths about human evolution. Moscow: Alpina non-fiction publ.; 2019. (In Russian).
- Olkhovsky VS. How do the postulates of faith of evolutionism and creationism relate to each other and modern scientific data. Available from: http://www.origins.org.ua/page.php?id_story=265 (accessed: 09.09.2023). (In Russian).
- Pavlenko AN. The anthropic principle: origins and consequences in European scientific rationality. Filosofsko-religioznye istoki nauki. Moscow; 1997. Available from: https://iphras.ru/page49927401.htm (accessed: 09.09.2023). (In Russian).
- Lalomov AV. Problematic issues of scientific creationism. In: Orthodox understanding of the creation of the world and modern science. Issue 4. Moscow: NP MPC “Shestodnev” publ.; 2008. P. 178—191. (In Russian).
- Stepin VS. History and philosophy of science: A textbook for graduate students and applicants for the degree of Candidate of Sciences. 2nd ed. Moscow: Akademicheskij proekt publ.; Trista publ.; 2012. (In Russian).
- Hramov AV. Monkey and Adam. Can a Christian be an evolutionist? Moscow: Nikeya publ.; 2019. (In Russian).
- Schloss JP. Evolutionary Theory and Religious Belief. Oxford Handbook of Science and Religion. OUP. 2006. P. 187—206.
- Augustine the Blessed. About the Book of Genesis literally. Available from: https://azbyka.ru/otechnik/Avrelij_Avgustin/o-knige-bytija (accessed: 17.09.2023). (In Russian).
- Teilhard de Chardin P. Le Phénomène humain. Moscow: Iris Press; 2002. (In Russian).
- Bradley W, Olsen R, Thaxton C. The Mystery of life’s Origin; Reassessing Universe. San Francisco: Ignatius Press; 1984.
- Denton M. Evolution: A Theory in Crisis. Bethesda: Adler & Adler; 1985.
- Behe M. Darwin’s Black Box: the Biochemical Challenge to Evolution. N.Y.; 1996.
- Danilevsky NY. Darwinism. Critical research. Moscow: FIV publ.; 2015. (In Russian).
- Nazarov VI. Evolution not according to Darwin: Changing the evolutionary model: Textbook. Moscow: KomKniga publ.; 2005. (In Russian).
- Priest Sergey Krivovichev. Orthodoxy and Natural Sciences: textbook of Bachelor of theology. Moscow: Obshchecerkovnaya aspirantura i doktorantura im. Svyatyh ravnoapostol'nyh Kirilla i Mefodiya, Izdatel'skij dom «Poznanie» publ.; 2022. (In Russian).
- Bishop Vasily (Rodzianko). The theory of the disintegration of the universe and the faith of the fathers. Moscow: Pilgrim publ.; 2003. (In Russian).
- Nikonov NI. The mystery of the sixth day: days of Creation or millions of years? Saint Petersburg: Ladan — Troickaya shkola publ.; 2008. (In Russian).
- Serebryakov NS. The problem of the correlation of the biblical narrative about the creation of the world and man with scientific natural science. In: All wisdom was created by you.. The works of the PSTPU seminar "Science and Faith". Issue 1. Moscow: Publishing House of PSTSU; 2001. P. 88—111. (In Russian).
- Barth K. Der Römerbrief. Moscow: BBI publ.; 2016. (In Russian).
- Trubetskoy EN. The meaning of life. In: The meaning of life in Russian philosophy. The end of the XIX — the beginning of the XX century. Saint Petersburg: Nauka publ.; 1995. (In Russian).
- Berdyaev N. Self-knowledge. Moscow: Kniga publ.; 1991. (In Russian).
- Kuraev AV[17]. Can an Orthodox be an evolutionist. Moscow: Fond “Hristianskaya zhizn” publ.; 2006. (In Russian).
- Anthony, Metropolitan of Surozh. Confidence in invisible things. Recent conversations (2001—2002). Moscow: Duhovnoe nasledie mitropolita Antonij: Nikeya publ.; 2012. (In Russian).
- Hart DB. God. New answers at the borders of reason. Moscow: Eksmo publ.; 2019. (In Russian).
- Parkhomenko K, archpriest. Creation of the world and man. Moscow: DAR publ.; 2010. (In Russian).
- Neifakh George, archpriest. The harmony of Divine creation. The relationship between science and religion. Moscow: Pravilo very publ.; 2013. (In Russian).
- Kiryanov D, priest. Some approaches to solving the problem of the relationship between evolutionary teaching and Christian theology. Available from: https://bogoslov.ru/article/391612 (accessed: 21.09.2023). (In Russian).
- Lokhov SA. The Christian ethics of love (a look through the prism of philosophical anthropology). RUDN Journal of Philosophy. 2013;(3):103—111. (In Russian).
- Camus A. Christian Metaphysics and Neoplatonism. Srigley R, transl. Columbia and London: University of Missouri Press; 2007.
- Larson J. Albert Camus on Christian Metaphysics and Neoplatonism. Prajna Vihara. 2011;12(2):55—75.
- Kant I. Critique of Pure Reason. Simferopol: Renome publ.; 2003. (In Russian).
- Pinker S. Blank slate: Human Nature. Who and why refuses to recognize it today. Moscow: Alpina non-fiction publ.; 2019. (In Russian).
- Sapolsky R. Behave: The Biology of Humans at Our Best and Worst. Moscow: Alpina non-fiction publ.; 2020. (In Russian).
- Wilson E. On human nature. Moscow: Kuchkovo pole publ.; 2015. (In Russian).
Дополнительные файлы
