Гражданственность как мировоззренческая константа
- Авторы: Денисова А.Б.1
-
Учреждения:
- Национальный исследовательский университет «МЭИ»
- Выпуск: Том 29, № 2 (2025): СОВРЕМЕННОЕ ОБЩЕСТВО И СОЦИАЛЬНАЯ БЕЗОПАСНОСТЬ
- Страницы: 520-534
- Раздел: СОЦИАЛЬНАЯ ФИЛОСОФИЯ
- URL: https://journal-vniispk.ru/2313-2302/article/view/325501
- DOI: https://doi.org/10.22363/2313-2302-2025-29-2-520-534
- EDN: https://elibrary.ru/UMYNAH
- ID: 325501
Цитировать
Полный текст
Аннотация
Информационные технологии, процессы глобализации, активные миграционные процессы, политические конфликты и другие факторы трансформируют современный мир, заставляя общество адаптироваться в этих новых реалиях. Гражданственность является одним из тех понятий, содержание которых определяет связь между отдельным человеком и его государством и нацией. Гражданская идентификация непосредственно связана с самоидентификацией личности. С одной стороны, глобализация, а с другой стороны, мировая политическая нестабильность актуализируют проблемы гражданственности, заставляя обратиться к анализу содержания самого понятия. Целью работы является рассмотрение различных толкований понятия «гражданин» и «гражданственность» как в отечественных, так и в зарубежных исследованиях. Контекстный анализ высказываний мыслителей, педагогов, общественных деятелей XVIII века - эпохи распространения понятия «гражданин» в России - позволил увидеть каким образом происходило формирование содержания понятия в российской традиции, прояснить его неоднозначность в процессе наполнения дополнительными значениями и смыслами. Проведенный анализ показал, что понятие гражданственности в российском контексте имеет исторически сложившиеся специфические коннотации, связанные с мировоззренческими константами российского народа, включением в его содержание нравственно-емких качеств личности. Несмотря на смену эпох и некоторые смысловые изменения, сохраняется преемственность понимания гражданственности в российской педагогической традиции. Опора на исторически сложившееся содержание базовых для общества понятий, к которым относится гражданственность, подкрепленное общими мировоззренческими смыслами, передаваемыми из поколения в поколение, обеспечивает стабильность общества. Раскрытие содержания понятий «гражданин» и «гражданственность» необходимо для определения целей и задач программ, направленных на гражданское воспитание.
Ключевые слова
Об авторах
Алла Борисовна Денисова
Национальный исследовательский университет «МЭИ»
Автор, ответственный за переписку.
Email: Den-alla@yandex.ru
ORCID iD: 0000-0002-4934-5267
SPIN-код: 6812-8349
кандидат филологических наук, доцент, доцент кафедры философии, политологии и социологии
Российская Федерация, 111250, Москва, ул. Красноказарменная д. 14, стр. 1Список литературы
- Malyuk AN. The concept of globalization from the world-system perspective. Sociological Almanac. 2017;(8):90–100. (In Russian). EDN: YMAFCR
- Friedman T. El Lexus y el Olivo. New York; 2000.
- Dugin AG. Geopolitics of postmodernity. Saint Petersburg: Amphora publ.; 2007. (In Russian). EDN: QOHRZF
- Akopov SV. “World nationality” by eyes of it’s critics (five arguments against “saturated” cosmopolitism of m. Nussbaum). Managerial consulting. 2015;(2):107–114. (In Russian). EDN: TLQRYR
- Denisova AB. ICT influence on personality’s motivational and value structure formation. The world of education is education in the world. 2016;2:136–142. (In Russian). EDN: WKCAAF
- Khizhnyak VS. World citizenship. In: The Great Russian Encyclopedia: a scientific and educational portal. Available from: https://bigenc.ru/c/mirovoe-grazhdanstvo-6cc38d/?v=4121441 (accessed: 18.05.2024). (In Russian).
- Bhaskar R. Reflections on metaReality: Transcendence, Emancipation and Everyday Life. London; 2011.
- Nikolaev MV. Civic education: concept, historical retrospective and features of formation. Problems of modern pedagogical education. 2022;(74–2):166–168. (In Russian). EDN: XEETDC
- Nepryakhin VA. Historiography of civic education in Russia in the post-Soviet period (1991–2020). Science and School. 2021;(1):85–91. (In Russian). doi: 10.31862/1819-463X-2021-1-85-91 EDN: JYQPLG
- Yemelyanova IN, Teplyakova OA. Civic education in the light of normative state guidelines. Higher school: scientific research: Materials of the Interuniversity International Congress. Moscow: Infiniti publ.; 2023. P. 46–54. (In Russian). EDN: IGCSFI
- Stewart D-L. Civic Engagement and Resisting “Docile Bodies” in Postsecondary Education. Teachers College Record. 2023;125(5):29–38. doi: 10.1177/01614681231181795 EDN: VQADHS
- Ekman J, Amnå E. Political participation and civic engagement: Towards a new typology. Human Affairs. 2012;22(3):283–330. doi: 10.2478/s13374-012-0024-1
- LeCompte K, Blevins B, Riggers-Piehl T. Developing civic competence through action civics: A longitudinal look at the data. The Journal of Social Studies Research. 2020;44(1):127–137. doi: 10.1016/j.jssr.2019.03.002 EDN: HRZMHO
- Magill KR, Scholten N, Blevins B, Smith VD. The importance of civic culture: Toward intellectual solidarity and community agency. Education, Citizenship and Social Justice. 2024;19(1):139–161. doi: 10.1177/17461979221130431
- Denisova AB. The question of defining the concept of “civil position”. In: News of military education of the Donetsk People’s Republic: collection of materials of the VI Republican Scientific and Practical Conference. Donetsk: GBOUVO DVOKU publ.; 2022. P. 271–276. (In Russian).
- Smith VD, Magill KR, Blevins B, Scholten N. Sorting through citizenship: A case study on using cognitive scaffolding to unpack adolescent civic identity formation. The Journal of Social Studies Research. 2022;46(3):223–235. doi: 10.1016/j.jssr.2021.09.002 EDN: HMMAIA
- Carretero M, Haste H, Bermúdez A. Civic Education. In: Handbook of Educational Psychology. London: Routledge Publishers; 2016. P. 295–308.
- Granados-Sánchez J. La competencia transdisciplinar y transformadora a través de la didáctica de la Geografía. In: La enseñanza de la Geografía en el siglo XXI. Retos, recursos y propuestas docentes ante los nuevos desafíos globales. Publisher: Universidad de Alicante; 2022. P. 51–61.
- Gillern S, Korona M, Wright W, Gould H, Haskey-Valerius B. Media literacy, digital citizenship and their relationship: Perspectives of preservice teachers. Teaching and Teacher Education. 2024;(138):104404. doi: 10.1016/j.tate.2023.104404 EDN: BDCBQB
- Becker JM. An examination of objectives, needs and priorities in international education in U.S. secondary and elementary schools. New York: Office of Education; 1969.
- Granados-Sánchez J. Sustainable Global Citizenship: A Critical Realist Approach. Social Sciences. 2023;12(3):171. doi: 10.3390/socsci12030171 EDN: MUYDJW
- Yuldashov I. The significance of increasing the social activity of the youth in the formation of civil society. ReFocus. 2022;1(1):144–151.
- Malyugin SV. Citizen. In: Great Russian Encyclopedia: scientific and educational portal. Available from: https://bigenc.ru/c/grazhdanin-1c2a89/?v=5388228 (accessed: 19.05.2024). (In Russian).
- Dal VI. Explanatory dictionary of the living Great Russian language. Vol. 1. Moscow; 1863. (In Russian).
- Marasinova EN. “Slaves” and “citizens” in the Russian Empire of the XVIII century. In: Introducing European customs and customs among the European people: towards the problem of adaptation of Western ideas and practices in the Russian Empire. Moscow: Russian Political Encyclopedia (ROSSPEN) publ.; 2008. P. 99–118. (In Russian).
- Radishchev AN. A conversation about what the son of the Fatherland is. In: Complete Works. Vol.1. Moscow; L.: Publishing House of the USSR Academy of Sciences; 1938. P. 213–224.
- Kopyl AN. The problem of succession (continuity) in russian pedagogy of the 18th–19th centuries. Pedagogy. 2006;(7):74–81. (In Russian). EDN: NBPODD
- Karamzin NM. The Reasoning of a philosopher, historian and citizen. In: Works. In 2 volumes. Vol. 2. Leningrad: Art. lit. publ.; 1984. P. 86–88. (In Russian).
- Kunitsyn AP. Instruction to pupils. In: Anthology of pedagogical thought of Russia in the first half of the 19th century. Moscow: Pedagogika publ.; 1987. P. 141–145. (In Russian).
- Perevezentsev SV, Puchnina OE, Strakhov AB, Shakirova AA. “The Fatherland is not in geography..”: on the question of the evolution of traditional spiritual and political values of Russian civilization. Notebooks on conservatism. 2021;(3):263–283. (In Russian). doi: 10.24030/24092517-2021-0-3-263-283 EDN: IJIQGO
- Smirnova GE. The specific verbal use of the concept of “fatherland” in the Russian language as a factor in the formation of national identity in Russia of the XVIII century. Culture and Art. 2018;(10):10–15. (In Russian). doi: 10.7256/2454-0625.2018.10.27589 EDN: SJJICL
- Radishchev AN. Journey from From St. Petersburg to Moscow. Petrozavodsk; 1971. (In Russian).
- Vinogradov VV. The history of words. Moscow; 1999. (In Russian).
- Kazaeva EA, Doroshuk LA. The basic directions of history of civic education’s development. In: Proceedings of the Ural State University. 2009;68(4):154–163. (In Russian). EDN: KWRBPJ
- Chernyshevsky NG. The Russian man on rendez-vous. Complete works: In 15 volumes. Vol. 5. Moscow: State Publishing House of Fiction; 1950. P. 156–174. (In Russian).
- Kutyrev VA. The last kiss. Man as a tradition. Saint Petersburg: Aleteya publ.; 2015. (In Russian).
Дополнительные файлы
