Язык специальности: деловое общение в билингвальной аудитории. От общего к частному
- Авторы: Аникина М.Н.1
-
Учреждения:
- Московский государственный институт международных отношений (университет) Министерства иностранных дел Российской Федерации
- Выпуск: Том 21, № 1 (2024)
- Страницы: 99-109
- Раздел: Билингвальное образование
- URL: https://journal-vniispk.ru/2618-897X/article/view/326948
- DOI: https://doi.org/10.22363/2618-897X-2024-21-1-99-109
- EDN: https://elibrary.ru/UKNDPT
- ID: 326948
Цитировать
Полный текст
Аннотация
Исследование посвящено выявлению и анализу проблем, которые влияют на процесс обучения языку профессии - деловому / профессиональному общению учащихся-билингвов. Анализ скоординирован с описанием внешних факторов, обуславливающих смещение акцента с обучения языку специальности на обучение деловому общению. Проведённый комплексный анализ даёт возможность выстроить единую модель обучения на основе целостного подхода. Определяется общая стратегия обучения, формулируются задачи и намечаются подходы к их решению, а также очерчиваются контуры разветвлённого многокомпонентного практического продукта для обеспечения учебного курса.
Об авторах
Марина Николаевна Аникина
Московский государственный институт международных отношений (университет) Министерства иностранных дел Российской Федерации
Автор, ответственный за переписку.
Email: m.n.anikina@gmail.com
ORCID iD: 0000-0003-1124-6869
SPIN-код: 3678-5326
кандидат филологических наук, доцент кафедры русского языка
Российская Федерация, 119454, Москва, пр-т Вернадского, 76Список литературы
- Anikina, M.N. 2018. Goal-setting in teaching Russian as a foreign language and the means to achieve a goal. RUDN Journal of Language Education and Translingual Practices, vol. 15, no. 1, pp. 9–17. https://doi.org/10.22363/2312-8011-2018-15-1-9-17
- Tarnaeva, L.P. 2019. Formation of a translator’s discursive competence in the field of professional communication based on discourse analysis. Translation discourse: an interdisciplinary approach: materials of the III International Scientific and Practical Conference Simferopol (25–27.04.2019), pp. 381–386.
- Anikina, M.N. 2012. Educational, scientific and professional spheres of communication: the search for a balanced approach in teaching RCT. Dynamics of linguistic and cultural processes in Russian-temporary Russia. Materials of the III Congress of the Russian Academy of Sciences. Vol. 2. St. Petersburg (10–13.10.2012), pp. 264–268.
- Skovorodnikov, A.P., and G.A. Kopnina. 2017. Linguotoxic phenomena in speech and language. The world of the Russian word, no. 3, pp. 28–32.
- Gilbert Ryle. 2009. The concept of mind — NY.: Routledge. 314 p. Available from: https://antilogicalism.com/wp-content/uploads/2018/04/concept-of-mind.pdf
- Anikina, M.N. Teaching the language of the specialty. Educational and methodical complex v. textbook. Russian language in a multipolar world: new linguistic paradigms of the dialogue of cultures: collection of articles of the international scientific and practical conference dedicated to the 50th anniversary of the formation of the RUDN. Moscow, RUDN (22–24.10. 2009).
- Degtyareva, E.A. 2020. Conducting an imitation trial to prepare law students for foreignlanguage professional communication (in English). Bulletin of the O.E. Kutafin University (MGUA), no. 1, pp. 85–89. https://doi.org/10.17803/2311-5998.2020.65.1.085–089
- Passov, E.I., and N.E. Kuzovleva. 2010. Fundamentals of communicative theory and technology of foreign language education: method. Russian Russian as a foreign language teacher’s manual. Moscow: Russian language. Courses, 568 p.
- Minakova, L.Y. 2015. Teaching foreign language discourse to students of non-linguistic specialties using professionally oriented project activities, edited by S.K. Gural. Tomsk: TSU Publishing House, 96 p.
- Komensky, Ya.A. Great didactics. St. Petersburg. Printing house of Kotomnin. 282 p. Available from: https://ru.wikisource.org/wiki/Великая_дидактика_ (Komensky, 1875).
Дополнительные файлы
