Выбор тягового электродвигателя для арктического электротранспорта
- Авторы: Лисов А.А.1, Возмилов А.Г.1, Кулева Н.Ю.1, Согрин А.И.1, Закиров Р.А.1, Илимбетов Р.Ю.1
-
Учреждения:
- Южно-Уральский государственный университет (НИУ)
- Выпуск: Том 9, № 2 (2023)
- Страницы: 44-56
- Раздел: Оригинальные статьи
- URL: https://journal-vniispk.ru/transj/article/view/134277
- DOI: https://doi.org/10.17816/transsyst20239244-56
- ID: 134277
Цитировать
Полный текст
Аннотация
Цель: выбор тягового электродвигателя для грузового электротранспорта, работающего в условиях Арктики.
Методы: Для решения поставленной цели были рассмотрены основные характеристики существующих видов электродвигателей постоянного и переменного тока, а также приведены данные об использовании того или иного типа двигателей в современном электротранспорте.
Результаты: Сравнительный анализ наиболее распространенных двигателей привел к 2 основным лидерам – синхронному двигателю с постоянными магнитами (СДПМ) и асинхронному двигателю (АД). Оба типа двигателей в полной мере подходят для решения поставленной цели. Однако, как выяснилось в последствии СДПМ чаще применяется для легкового транспорта, в то время как АД в большинстве случаев используется для более тяжелого транспорта.
Заключение: В результате анализа было решено, что для электротранспорта, работающего в условиях Арктики, наиболее оптимальным вариантом в качестве тягового электродвигателя стоит использовать асинхронный двигатель.
Ключевые слова
Полный текст
Открыть статью на сайте журналаОб авторах
Андрей Анатольевич Лисов
Южно-Уральский государственный университет (НИУ)
Автор, ответственный за переписку.
Email: lisov.andrey2013@yandex.ru
ORCID iD: 0000-0001-7282-8470
SPIN-код: 1956-3662
аспирант
Россия, ЧелябинскАлександр Григорьевич Возмилов
Южно-Уральский государственный университет (НИУ)
Email: vozmiag@rambler.ru
ORCID iD: 0000-0002-1292-3975
SPIN-код: 2893-8730
профессор, д.т.н
Россия, ЧелябинскНадежда Юрьевна Кулева
Южно-Уральский государственный университет (НИУ)
Email: kulevani@susu.ru
ORCID iD: 0000-0002-6609-1115
SPIN-код: 2385-8383
научный сотрудник
Россия, ЧелябинскАндрей Игоревич Согрин
Южно-Уральский государственный университет (НИУ)
Email: sogrinai@susu.ru
ORCID iD: 0000-0001-7042-3664
SPIN-код: 8424-0573
доцент, к.т.н
Россия, ЧелябинскРамиль Агзамович Закиров
Южно-Уральский государственный университет (НИУ)
Email: zakirovra@susu.ru
ORCID iD: 0009-0002-8330-1062
SPIN-код: 6877-0902
доцент, к.т.н
Россия, ЧелябинскРафаэль Юрикович Илимбетов
Южно-Уральский государственный университет (НИУ)
Email: ilimbay@yandex.ru
ORCID iD: 0000-0003-1634-9242
SPIN-код: 8465-5500
доцент, к.т.н
Россия, ЧелябинскСписок литературы
- Chan CC, Bouscayrol A, Chen K. Electric, hybrid, and fuel-cell vehicles: Architectures and modeling. IEEE transactions on vehicular technology. 2009;2;59(2):589-98. doi: 10.1109/TVT.2009.2033605
- Ehsani M, Rahman KM, Toliyat HA. Propulsion system design of electric and hybrid vehicles. IEEE Transactions on industrial electronics. 1997 Feb;44(1):19-27. doi: 10.1109/41.557495
- Boldea I, Tutelea LN, Parsa L, Dorrell D. Automotive electric propulsion systems with reduced or no permanent magnets: An overview. IEEE Transactions on Industrial Electronics. 2014 Jan 21;61(10):5696-711. doi: 10.1109/TIE.2014.2301754
- Hashemnia N, Asaei B. Comparative study of using different electric motors in the electric vehicles. In2008 18th International Conference on Electrical Machines 2008 Sep 6 (pp. 1-5). IEEE. doi: 10.1109/ICELMACH.2008.4800157
- Zeraoulia M, Benbouzid ME, Diallo D. Electric motor drive selection issues for HEV propulsion systems: A comparative study. IEEE Transactions on Vehicular technology. 2006 Nov 13;55(6):1756-64. doi: 10.1109/TVT.2006.878719
- Yildirim M, Polat M, Kürüm H. A survey on comparison of electric motor types and drives used for electric vehicles. In2014 16th International Power Electronics and Motion Control Conference and Exposition 2014 Sep 21 (pp. 218-223). IEEE. doi: 10.1109/EPEPEMC.2014.6980715
- Finch JW, Giaouris D. Controlled AC electrical drives. IEEE Transactions on Industrial Electronics. 2008 Jan 31;55(2):481-91. doi: 10.1109/TIE.2007.911209
- Ehsani M, Gao Y, Emadi A. Modern electric, hybrid electric, and fuel cell vehicles: fundamentals, theory, and design. CRC press; 2003.
- Vas P. Sensorless vector and direct torque control. Oxford,[Eng.]; New York: Oxford University Press; 1998.
- Abu-Rub H, Iqbal A, Guzinski J. High performance control of AC drives with Matlab/Simulink. John Wiley & Sons; 2021 Apr 6.
- Leonhard W. Controlled AC drives, a successful transition from ideas to industrial practice. Control Engineering Practice. 1996 Jul 1;4(7):897-908. doi: 10.1016/0967-0661(96)00087-1
- Gupta V. Working and analysis of the H-bridge motor driver circuit designed for wheeled mobile robots. In 2nd International Conference on Advanced Computer Control 2010 Mar 27. 2010;3:441-444. IEEE. doi: 10.1109/ICACC.2010.5486818
- Chang L. Comparison of AC drives for electric vehicles-a report on experts' opinion survey. IEEE Aerospace and Electronic Systems Magazine. 1994;9(8):7-11. doi: 10.1109/62.311235
- Zeraoulia M, Benbouzid ME, Diallo D. Electric motor drive selection issues for HEV propulsion systems: A comparative study. IEEE Transactions on Vehicular technology. 2006;13;55(6):1756-64. doi: 10.1109/62.311235
- Chan CC. An overview of electric vehicle technology. Proceedings of the IEEE. 1993;81(9):1202-13. doi: 10.1109/5.237530
- De Santiago J, Bernhoff H, Ekergård B, Eriksson S, Ferhatovic S, Waters R, Leijon M. Electrical motor drivelines in commercial all-electric vehicles: A review. IEEE Transactions on vehicular technology. 2011;61(2):475-84. doi: 10.1109/TVT.2011.2177873
- Lungoci CM, Georgescu M, Calin MD. Electrical motor types for vehicle propulsion. In 13th International Conference on Optimization of Electrical and Electronic Equipment (OPTIM) 2012 May 24. 2012:635-640. IEEE. doi: 10.1109/OPTIM.2012.6231985
- Chan CC. The state of the art of electric and hybrid vehicles. Proceedings of the IEEE. 2002;90(2):247-75. doi: 10.1109/5.989873
- Pellegrino G, Vagati A, Boazzo B, Guglielmi P. Comparison of induction and PM synchronous motor drives for EV application including design examples. IEEE Transactions on industry applications. 2012 Nov 15. 2012;48(6):2322-32. doi: 10.1109/TIA.2012.2227092
- Bilgin B, Emadi A. Electric motors in electrified transportation: A step toward achieving a sustainable and highly efficient transportation system. IEEE Power Electronics Magazine. 2014 Jun 23. 2014;1(2):10-7. doi: 10.1109/MPEL.2014.2312275
- Miller TJ, Rabinovici R. Back-EMF waveforms and core losses in brushless DC motors. IEE Proceedings-Electric Power Applications. 1994 May 1. 1994;141(3):144-54. doi: 10.1049/ip-epa:19941080
- Emadi A, editor. Handbook of automotive power electronics and motor drives. CRC press; 2017 Dec 19.
- Nian X, Peng F, Zhang H. Regenerative braking system of electric vehicle driven by brushless DC motor. IEEE Transactions on Industrial Electronics. 2014 Jan 14. 2014;61(10):5798-808. doi: 10.1109/TIE.2014.2300059
- Jahns TM. Motion control with permanent-magnet AC machines. Proceedings of the IEEE. 1994 Aug. 1994;82(8):1241-52. doi: 10.1109/5.301686
- Kiyota K, Sugimoto H, Chiba A. Comparing electric motors: An analysis using four standard driving schedules. IEEE Industry Applications Magazine. 2014 Apr 23. 2014;20(4):12-20. doi: 10.1109/MIAS.2013.2288380
- Rahman KM, Fahimi B, Suresh G, Rajarathnam AV, Ehsani M. Advantages of switched reluctance motor applications to EV and HEV: design and control issues. IEEE transactions on industry applications. 2000 Jan. 2000;36(1):111-21. doi: 10.1109/28.821805
- Zhu ZQ, Howe D. Electrical machines and drives for electric, hybrid, and fuel cell vehicles. Proceedings of the IEEE. 2007 Apr 30. 2007;95(4):746-65. doi: 10.1109/JPROC.2006.892482
- Miller TJ, editor. Electronic control of switched reluctance machines. Elsevier; 2001 May 18.
- Miller TJ. Switched reluctance motors and their control. 1993 Jan.
- Cameron DE, Lang JH, Umans SD. The origin and reduction of acoustic noise in doubly salient variable-reluctance motors. IEEE Transactions on Industry Applications. 1992 Nov. 1992;28(6):1250-5. doi: 10.1109/28.175275
- Rajashekara K. Present status and future trends in electric vehicle propulsion technologies. IEEE Journal of emerging and selected topics in power electronics. 2013 Apr 23. 2013;1(1):3-10.
- Hesla E. Electric propulsion [history]. IEEE Industry applications magazine. 2009 Jun 12. 2009;15(4):10-3.
- Kumar L, Jain S. Electric propulsion system for electric vehicular technology: A review. Renewable and Sustainable Energy Reviews. 2014 Jan 1. 2014;29:924-40. doi: 10.1016/j.rser.2013.09.014
- Возмилов А.Г., Урманов В.Г., Лисов А.А., Илимбетов Р. Ю. Разработка и моделирование пропорционально-интегрального регулятора для электронного дифференциала электротрактора сельскохозяйственного назначения // Вестник Башкирского Государственного Аграрного Университета. – 2022. – №. 2(62). – С. 119–124. [Vozmilov AG, Urmanov VG, Lisov AA, Ilimbetov RYu. Development and simulation of the proportional and integral regulator for the electronic differential of an electric farm tractor. Bulletin of the Bashkir State Agrarian University. 2022;2(62):119-124 (Russ., Engl.)]. doi: 10.31563/1684-7628-2022-62-2-119-124
- Gozálvez J, Sepulcre M, Bauza R. IEEE 802.11 p vehicle to infrastructure communications in urban environments. IEEE Communications Magazine. 2012 May 7. 2017;50(5):176-83. doi: 10.1109/MCOM.2012.6194400
- Kenney JB. Dedicated short-range communications (DSRC) standards in the United States. Proceedings of the IEEE. 2011 Jun 16. 2011;99(7):1162-82. doi: 10.1109/JPROC.2011.2132790
- Maddox J, Sweatman P, Sayer J. Intelligent vehicles+ infrastructure to address transportation problems–a strategic approach. In 24th international technical conference on the enhanced safety of vehicles (ESV) 2015 Jun.
- Конев В.В., Карнаухов Н.Н., Мерданов Ш.М., Половников Е.В. Электрический привод строительно-дорожных машин // Архитектура, строительство, транспорт. – 2022. – № 3(101). – С. 65–73. [Konev VV, Karnaukhov NN, Merdanov ShM, Polovnikov EV. Electric drive of road construction machines. Architecture, Construction, Transport. 2022;3(101):65-73. (In Russ.)]. doi: 10.31660/2782-232Х-2022-3-65-73
Дополнительные файлы
