METHODICAL FUNCTIONS OF VIDEO-PODCASTS IN FOREIGN LANGUAGE TEACHING

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

At the present stage of the development of the information society, the issues of the informatization of education acquire special significance. Every day more and more new information and communication technologies are being implemented in various spheres of human activity, including education. One such technology is video podcast, which the is described as a video file of a short length, recorded by teachers or professionally created, and distributed in digital format on the Internet. The main types of video podcasts and their classification in accordance with a number of parameters are reviewed: content orientation, segmentation, teaching methods and academic focus of the learning process. The factors that determine the advantages of using video podcasts in teaching a foreign language are cited. These include: the relevance of using video podcasts, the attitude of students to the use of video podcasts, the impact of using video podcasts on the process and the result of teaching. The didactic properties of video podcasts and their methodological functions are described. Didactic properties include: uploading to the video podcasts service in the Internet; the possibility of creating your own group in the social network “VKontakte” for posting podcasts and moderation; the ability to post and delete comments by users. These didactic properties have corresponding methodological functions: recording students video podcasts for educational purposes in a foreign language; creation of own group in a social network for posting video podcasts and their group discussion; moderation of the group in accordance with the preferences of students; individual work while creating and posting video podcasts and discussing them; limited availability of video podcasts for authorized group members.

About the authors

F. V. Pogulyaev

Tambov State University named after G.R. Derzhavin

Email: skepande@gmail.com

References

  1. Титова С.В. Информационно-коммуникационные технологии в гуманитарном образовании: теория и практики. М.: МГУ, 2009. 240 с.
  2. Титова С.В., Авраменко А.П. Мобильное обучение иностранным языкам. М.: Икар, 2014. 224 с.
  3. Раицкая Л.К. Интернет-ресурсы в преподавании английского языка в высшей школе. М.: МГИМО, 2007.
  4. Сысоев П.В. Информационные и коммуникационные технологии в лингвистическом образовании. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2015. 264 с.
  5. Сысоев П.В. Направления и перспективы информатизации языкового образования // Высшее образование в России. 2013. № 10. С. 90-97.
  6. Macmillan English Dictionary For Advanced Learners. L., 2007. 1748 p.
  7. McGarr O. A review of podcasting in higher education: its influence on the traditional lecture // Australasian Journal of Educational Technology. 2009. № 25. P. 309-321.
  8. Loomes M., Shafarenko A., Loomes M. Teaching mathematical explanation through audiographic technology // Computers & Education. 2002. № 38. P. 137-149.
  9. Foertsch J., Moses G.A., Strikwerda J.C., Litzkow M.J. Reversing the lecture/homework paradigm using eTeach web-based streaming video software // Journal of Engineering Education. 2002. № 91. P. 267-274.
  10. Reynolds P.A., Mason R. On-line video media for continuing professional development in dentistry // Computers & Education. 2002. № 39. P. 65-97.
  11. Smith A. Home broadband. Pew Internet & American life project, 2010. URL: http://www. pewinternet.org/2010/08/11/home-broadband-2010 (accessed: 10.12.2016).
  12. Kay R. Exploring the use of video podcasts in education: a comprehensive review of the literature // Computers in Human Behavior. 2012. № 28. P. 820-831.
  13. Youtube statistics - 2 billion views per day. URL: http://www.cleancutmedia.com/video/you-tube-statistics-2-billion-views-per-day-infographic (accessed: 15.12.2016).
  14. Федеральный государственный стандарт высшего образования по направлению подготовки 44.03.05 Педагогическое образование (с двумя профилями подготовки) (уровень бакалавриата). М., 2014.
  15. Dolnicar S. Should we still lecture or just post examination questions on the web? The nature of the shift towards pragmatism in undergraduate lecture attendance // Quality in Higher Education. 2005. № 11. P. 103-115.
  16. Tapscott D. Grown up Digital: How the Net Generation Is Changing Your World. N. Y.: McGraw-Hill, 2008. 368 p.
  17. Heilesen S.B. What is the academic efficacy of podcasting? // Computers & Education. 2010. № 55. P. 1063-1068.
  18. Hill J.L., Nelson A. New technology, new pedagogy? Employing video podcasts in learning and teaching about exotic ecosystems // Environmental Education Research. 2011. № 17. P. 393-408.
  19. Copley J. Audio and video podcasts of lectures for campus-based students: production and evaluation of student use // Innovations in Education and Teaching International. 2007. № 44. P. 387-399.
  20. Winterbottom S. Virtual lecturing: delivering lectures using screen casting and podcasting technology // Planet. 2007. № 18. P. 6-8.
  21. Zhang D. Interactive multimedia-based e-learning: a study of effectiveness // The American Journal of Distance Education. 2005. № 19. P. 149-162.
  22. Fernandez V., Simo P., Sallan J.M. Podcasting: A new technological tool to facilitate good practice in higher education // Computers & Education. № 53. P. 385-392.
  23. Armstrong G.R., Massad V.J., Tucker J.M. Interviewing the experts: student produced podcast // Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice. 2009. № 8. P. 79-90.
  24. Boster F.J., Meyer G.S., Roberto A.J., Inge C., Strom R.E. Some effects of video streaming on educational achievement // Communication Education. 2006. № 55. P. 46-62.
  25. Griffin D.K., Mitchell D., Thompson S.J. Podcasting by synchronising PowerPoint and voice: what are the pedagogical benefits? // Computers & Education. 2009. № 53. P. 532-539.
  26. Crippen K.J., Earl B.L. The impact of web-based worked examples and self-explanation on performance, problem solving, and self-efficacy // Computers & Education. 2007. № 49. P. 809-821.
  27. Alpay E., Gulati S. Student-led podcasting for engineering education // European Journal of Engineering Education. 2010. № 35. P. 415-427.
  28. Armstrong A.W., Idriss N., Kim R.H. Effects of video-based, online education on behavioral and knowledge outcomes in sunscreen use: a randomized controlled trail // Patient Education and Counseling. 2011. № 83. P. 273-277.
  29. Jarvis C., Dickie J. Acknowledging the ‘forgotten’ and the ‘unknown’: the role of video podcasts for supporting field-based learning // Planet. 2009. № 22. P. 61-63.
  30. McCombs S., Liu Y. The efficacy of podcasting technology in instructional delivery // International Journal of Technology in Teaching and Learning. 2007. № 3. P. 123-134.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».