Perspectives of modern education: specialization or universalism?
- 作者: Sorokoletova O.V.1
-
隶属关系:
- Children’s Art School
- 期: 卷 30, 编号 4 (2025)
- 页面: 934-943
- 栏目: PEDAGOGY OF SECONDARY AND PRESCHOOL EDUCATION
- URL: https://journal-vniispk.ru/1810-0201/article/view/328016
- DOI: https://doi.org/10.20310/1810-0201-2025-30-4-934-943
- ID: 328016
如何引用文章
全文:
详细
Importance. Modern education is currently in a state of crisis, the way out of which we see as the result of resolving the contradiction between the need to base upbringing and education on traditional values, enshrined in federal program documents, and the desire to profile the educational process already at the initial stages, which hinders the harmonious development of students. Relying on the philosophical and pedagogical legacy of A.S. Khomyakov allows us to identify ways out of the crisis. The purpose of the study is to theoretically substantiate the importance of universal education and postulate the harm of early advanced specialization based on the pedagogical ideology of the famous Slavophile.Materials and Methods. The study is carried out using the method of retro-spective analysis, which manifested itself in the form of an appeal to the educational concept of A.S. Khomyakov and the transfer of its main constructs to modern soil. The review of scientific publications on the topic of the work is carried out, their critical analysis is carried out. General theoretical methods of description, comparison, systematization of data, integration of conclusions in conclusions are also used.Results and Discussion. The prospects of overcoming the crisis in the modern education system in the Orthodox tradition of enlightenment are considered, one of the theorists of which was the Slavophile A.S. Khomyakov, who argued the need for the universalization of education as a condition for the full-fledged development of personality based on the spiritual and moral values of Russian Orthodoxy, the upbringing of a “thinking” person.Conclusion. It is concluded that knowledge acquired without a proper spiritual and moral foundation is “empty’. Education should not be limited to the transfer of knowledge and skills; it should include the formation of high moral qualities and ethical principles in a person. In this context, it can be argued that in order to ensure a successful and sovereign future of our country, a harmonious combination of deep knowledge and the development of spiritual and moral categories is necessary, that is, the universalization of education based on traditional values.
作者简介
O. Sorokoletova
Children’s Art School
编辑信件的主要联系方式.
Email: kazak_sorok@mail.ru
ORCID iD: 0009-0002-2878-2078
Teacher of Art Disciplines
俄罗斯联邦, 1 Yubileynaya St., Novaya Usman Vil., 396310, Voronezh Region, Russian Federation参考
-
Белозерцев Е.П. Возможен ли целостный учебно-воспитательный процесс во времена раскультуривания России и расчеловечивания образования? // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2022. № 3 (166). С. 4–12. EDN AVJEYK. Белозерцев Е.П. Наше время как предчувствие Возрождения отечественного образования // Берегиня. 777. Сова: Общество. Политика. Экономика. 2024. № 3-4 (62-63). С. 250–261. https://elibrary.ru/miqpww. Заридзе Г. В. Влияние отсутствия традиционных ценностей на воспитательный процесс // Духовно-нравственное воспитание: исторические вызовы и выбор человека : материалы VIII международной научно-образовательной конференции, Москва, 29 ноября 2022 года. Москва, 2023. С. 294–302. https://elibrary.ru/vagymf. Коханая О.Е. Реставрация ценностной и идеологической составляющих воспитательного процесса в отечественном образовании // Журнал высоких гуманитарных технологий. 2023. № 3 (3). С. 102–113. https://elibrary.ru/mzxhva. Мачхелян Г.Г. Актуальные проблемы перестройки системы образования в современной России // Уровень жизни населения регионов России. 2023. Т. 19, № 1. С. 47–60. https://doi.org/10.52180/1999-9836_2023_19_1_4_47_60, https://elibrary.ru/meuyvw. Гаврюшина В.С., Трифонов Ю.Н. Идейно-ценностные основы государственной политики в сфере общего образования в контексте обеспечения образовательного суверенитета РФ // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Социология. Политология. 2024. Т. 24, № 3. С. 315–321. https://doi.org/10.18500/1818-9601-2024-24-3-315-321, https://elibrary.ru/penfwm. Хомяков А.С. Полное собрание сочинений: в 8 т. М., 1900. Т. 1. 416 с. Сороколетова О.В. Человек как основа философско-педагогического наследия А.С. Хомякова для современного образования // Известия Воронежского государственного педагогического университета. 2020. № 2 (287). С. 53–56. https://elibrary.ru/srdpuz. Панфилова М.И. А.С. Хомяков об образовании // Актуальные проблемы философских наук. Санкт-Петербург, 2023. С. 24–29. https://elibrary.ru/tzmukk. Извекова Т.Ф. Вера и знание в традиции русской религиозной философии (А.С. Хомяков, В.С. Соловьев, П.А. Флоренский) // Социология. 2021. № 3. С. 181–187. https://elibrary.ru/vubisa. Сандакова Л.Г. Целостное мировоззрение как результат современного развивающего образования // Целостное мировоззрение: опыт исследования и интерпретации: материалы всероссийской научной конференции, посвященной 75-летию доктора философских наук, профессора В.А. Балханова, Улан-Удэ, 27 ноября 2020 года. Улан-Удэ, 2020. С. 19–25. https://elibrary.ru/yeyyuz. Пархоменко Р.Н. А.С. Хомяков о настоящем и будущем России // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Философия. 2024. № 4 (70). С. 143–150. https://doi.org/10.26456/vtphilos/2024.4.143, https://elibrary.ru/mbzauu. Мелешко Е.Д., Назаров В.Н. К 215-летию со дня рождения А.С. Хомякова. Философия образования А.С. Хомякова в свете современных тенденций российского образования // Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л.Н. Толстого. 2019. № 1 (29). С. 5–12. https://doi.org/10.22405/2304-4772-2019-1-1-5-12, https://elibrary.ru/vippqd. Сороколетова О.В. А.С. Хомяков «Триединство жизнедеятельности» // Теория и практика современного воспитания и обучения. Воронеж, 2022. С. 148–153. https://elibrary.ru/dzgxxa. Маркин В.В. Отечественная социально-педагогической мысль XIX века о содержании духовно-нравственного воспитания // Перспективы науки. 2024. № 6 (177). С. 222–225. https://elibrary.ru/axajuq. Сороколетова О.В. Просветительское наследие А.С. Хомякова в контексте современного образования // Основные проблемы сохранения и укрепления традиционных духовно-нравственных ценностей в системе российского образования. Воронеж, 2023. С. 103–106. https://elibrary.ru/wum.
补充文件
