THE PROSPECTS OF THE DEVELOPMENT OF THE SYSTEM OF MULTICULTURAL EDUCATION


Cite item

Full Text

Abstract

The article is devoted to the problem of the development of the system of multicultural education. The stages of the development of the system of multicultural education are shown. The main stages of the process are: the improvement of the technologies of multicultural competence development and the components of the system of multicultural education. The specific features of the education technologies and the principles are described. Russian scientists have made a few advances in research regarding the development of multicultural competence. The technologies are applied in higher education. Although there is a growing interest in the role of these technologies, there is still a big amount of multicultural conflicts, ethnic and religious intolerance. Because of this, it is necessary to find the new mechanisms to improve the process of multicultural competence formation. It is important to underline the necessity to improve the process of cooperation between the universities of different countries. That influences the process of the development of the system of multicultural education as well as multicultural competence. As the importance of integration has risen, the number of comparative researches has to be enlarged. Their goal is to develop the views on the world educational process, to see the further tendencies of the national education system improvement. The lack of experience is considered as the problem of the process of multicultural education development. The article focuses on analyzing the role of synergetic approach, one on the conditions necessary for the development of foundations of the system of multicultural education.

About the authors

Vladimir N. Aniskin

Samara State Academy of Social Sciences and Humanities

Email: vnaniskin@gmail.com
PhD in Education, professor, the chair of IT, applied Mathematics and methods of teaching, dean of the faculty of mathematics, Physics and IT. 65/67, M. Gorkogo st., Samara, 443099

Vladimir I. Bogoslovskiy

Herzen State Pedagogical University

Email: nich@herzen.spb.ru
Doctor of pedagogy, professor, head of Department of Scientific Work 48, Moika River Emb., St. Petersburg, 191186

Tatiana A. Zhukova

Samara State Academy of Social Sciences and Humanities

Email: tatianazhu@mail.ru
PhD in Education, professor, Department of foreign languages. 65/67, M. Gorkogo st., Samara, 443099

Elena N. Ryabinova

Samara State Technical University

Email: eryabinova@mail.ru
Doctor of pedagogics, professor, the chair of higher mathematics and applied IT. 244, Molodogvardeyskaya st., Samara, 443100

References

  1. Елизарова Г.В. Культура и обучение иностранным языкам. - СПб.: КАРО, 2005. - 352 с.
  2. Banks J. An Introduction to Multicultural Education. University of Washington, Seattle / J. Banks. - New York, 2008. - 164 p.
  3. Kaikkonen P. Intercultural learning through foreign language education // Candin C.N. (ed.) Experiential Learning in Foreign Language Education. - London: New York, etc.: Longman, 2001. - P. 61-105.
  4. Weaver G.R. Contrasting and comparing cultures // Weaver G.R. (ed.) Culture, communication and conflict: readings in intercultural relations. - Needham Heights, MA: Simon and Schuster Publishing, 1998. - P. 72-77.
  5. Byram M., Fleming M. Language Learning in intercultural perspective: approaches Banks, J. (2008): An Introduction to Multicultural Education. University of Washington, Seattle / through drama and ethnography. - New York: Cambridge University Press, 1998. - 310 p.
  6. Интеграционные процессы и гуманитарные технологии: междисциплинарный аспект исследования научного образования в европейских университетах: Научно-методические материалы / В.И. Богословский, В.В. Лаптев, С.А. Писарева, А.П. Тряпицына. - CПб.: Книжный Дом, 2007. - 272 c., с. 13.
  7. Alexiadou N., Fink-Hafner D., Lange B. Education policy convergence through the Open Method of Coordination: theoretical reflections and implementation in ‘old’ and ‘new’ national contexts. European Educational Research Journal, 9 (3), 2010. - P. 346-359.
  8. Гаврилова Т.П., Снегирева Т.В. К итогам работы в группах К. Роджерса и Р. Сэнфорд. Сообщение I. Принципы гуманистического общения и опыт освоения их в групповом взаимодействии // Новые исследования в психологии и возрастной физиологии. - 1989. - № 2.
  9. Конева Е.В. Взаимодействие учебного и профессионального пространства / Е.В. Конева, В.К. Солондаев // Проблемы совершенствования высшего психологического образования / Под ред. А.В. Карпова. - Ярославль, 2004. - С. 104-113.
  10. Якиманская И.С. Технология личностно-ориентированного образования / И.С. Якиманская. - М., 2000.
  11. Холодная М.А. Психология интеллекта: парадоксы исследования. - СПб., 2002.
  12. Коротков Э.М. Антикризисное управление. - М.: ИНФРА-М, 2000. - 432 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2015 Aniskin V.N., Bogoslovskiy V.I., Zhukova T.A., Ryabinova E.N.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».