New trends in teaching foreign languages


Cite item

Full Text

Abstract

The relevance of this study is due to the fact that the introduction of new technologies in teaching foreign languages is one of the most important tools of the teacher, which help creating not only a memorable lesson, but also experience that will remain with students for a long time. The hypothesis of the study assumes that the use of target and project methods in teaching foreign languages is able to maximize the use of language resources for students, allowing them to diversify their own training. With the advent of information technology, the role of the teacher has changed significantly. This has resulted that the teacher has got new responsibilities, namely to show students how to use these devices to gain new language skills and experience, not just for leisure and enjoyable forwarding time. Students should be taught to use technology as a mean to achieve a goal, such as learning or improving a foreign language. The main problem of this article is related to the fact that, despite the available methods of teaching foreign languages, the level of forming students’ language competencies remains extremely low; the methods proposed by the authors help the teacher to create a unique experience of teaching foreign languages in almost every lesson, provided that he / she is aware of the possible options for their use and how to configure them in a specific educational situation of teaching; not all modern methods in teaching foreign languages serve the needs of the student.The results of the study showed that the target and project methods of teaching foreign languages are effective tools to improve the students’ level of language proficiency and can be used both separately and in conjunction with the traditional methods of teaching foreign languages by teachers, specialists in the field of pedagogy and methods of teaching foreign languages, students and others.

About the authors

Gennadiy V. Glukhov

Samara State University of Economics

Email: glukhov.g@mail.ru
PhD in Education, Professor of Linguistics and Foreign Language Business Communication Department 141, Sovetskaya Armiya Str., Samara, Russia, 443090

Yulia D. Yermakova

Samara State University of Economics

Email: ermjul@yandex.ru
PhD in Education, Associate Professor of Linguistics and Foreign Language Business Communication Department. 141, Sovetskaya Armiya Str., Samara, Russia, 443090

Lyubov V. Kapustina

Samara State University of Economics

Email: lkap@inbox.ru
PhD in Education, Associate Professor of Linguistics and Foreign Language Business Communication Department. 141, Sovetskaya Armiya Str., Samara, Russia, 443090

References

  1. Зимняя И.А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке. - М., 1989. - 222 с.
  2. Колкер Я.М. Практическая методика обучения иностранному языку. - М., 2000.
  3. Пассов Е.И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению. - М., 1985. - 208 с.
  4. Хамдамова Г., Ниязова М., Ишанкулова Г. Интенсивные методы преподавания иностранных языков // Наука. Мысль: электронный периодический журнал. A science. Thought: electronic periodic magazine. - 2014. - № 6. - С. 1-5.
  5. Борисова И.И., Ливанова Е.Ю. Интерактивные формы и методы обучения в высшей школе: Учеб. пособие. - Н. Новгород: Нижегородский государственный университет им. Н.И. Лобачевского (ННГУ), 2011. - 65 с.
  6. Ефимов П.П., Ефимова И.О. Интерактивные методы обучения - основа инновационных педагогических технологий // Инновационные педагогические технологии: материалы междунар. науч. конф. (г. Казань, октябрь 2014 г.). - Казань: Бук, 2014. - С. 286-290.
  7. Гулакова М.В., Харченко Г.И. Интерактивные методы обучения в вузе как педагогическая инновация // Научно-методический электронный журнал «Концепт».- 2013. - № 11 (ноябрь). - С. 31-35.
  8. Курышева И.В. Классификация интерактивных методов обучения в контексте самореализации личности учащихся // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. - 2009. - № 112.
  9. Капустина Л.В. Применение видеоигр в методике обучения деловому иностранному языку // Научно-методический электронный журнал «Концепт». - 2013. - № 3 (март). - С. 46-50.
  10. Ермакова Ю.Д. Профессиональная языковая подготовка студентов экономического вуза на базе переводческого отделения СГЭУ // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2014. - № 3 (23). - С. 62-70.
  11. http://www.bbc.co.uk/blogs/aboutthebbc/entries/1b3fa3ed-9775-32e7-a68c- 9a8272d7c23c The BBC announces the closure of the Digital Media Initiative - DMI. Friday 24 May 2013,https://www.liquidplanner.com/blog/5-methods-of-project- estimation/ 5 Methods of Project Estimation. Kevin Crump. April 16, 2015.
  12. Granger S., Gilquin G. & Meunier F. (2015). Introduction: learner corpus research - past, present and future. In Granger, S., Gilquin, G., & Meunier, F., Cambridge Handbook of Learner Corpus Research. Cambridge: CUP.
  13. Madlener K. (2015). Frequency Effects in Instructed Second Language Acquisition (Applications of Cognitive Linguistics /ACL] 29). Berlin/Boston: De Gruyter Mouton.
  14. Cobb T. & Horst M. (2015). Learner Copora and Lexis. In S. Granger, G. Gilquin, & F. Meunier (Eds.), The Cambridge Handbook of Learner Corpus Research. Cambridge University Press.
  15. Michalke M. (2016). koRpus: An R Package for Text Analysis (Version 0.06-5). Retrieved from http://reaktanz.de/?c=hacking&s=koRpus R Core Team. (2016).
  16. Vajjala S. (2016). Automated assessment of non-native learner essays: Investigating the role of linguistic features. arXiv Preprint arXiv:1612.00729. Retrieved from https://arxiv.org/abs/1612.00729
  17. Карасева Е.А. Инновационные технологии в системе профессиональной подготовки современных экономистов // Проблемы развития предприятий: Теория и практика. Материалы XVI Международной научно-практической конференции. Самара, 2017.
  18. Gráf, Tomáš. ‘Accuracy and Fluency in the Speech of the Advanced Learner of English’. PhD Thesis, Charles University, 2015. https://is.cuni.cz/webapps/ zzp/detail/151663/.
  19. Granger, Sylviane, Gaëtanelle Gilquin, and Fanny Meunier, eds. The Cambridge Handbook of Learner Corpus Research. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.
  20. Meurers D. (2015). Learner Corpora and Natural Language Processing. In S. Granger,G. Gilquin & F. Meunier (eds.), The Cambridge Handbook of Learner Corpus Research, Cambridge University Press, 537-566.
  21. Meurers D. & M. Dickinson (2017). Evidence and Interpretation in Language Learning Research: Opportunities for Collaboration with Computational Linguistics. Language Learning 67 (S1), 66-95.
  22. Bulon A., Hendrikx I., Meunier F. & Van Goethem K. (2017). Using global complexity measures to assess second language proficiency: Comparing CLIL and non-CLIL learners of English and Dutch in French-speaking Belgium. To appear in Travaux du Cercle Belge de Linguistique (CBL).
  23. Gené-Gil M., Juan-Garau M. & Salazar-Noguera J. (2015). Development of EFL writing over three years in secondary education: CLIL and non-CLIL settings. The Language Learning Journal, 43(3), 286-303.
  24. Университет без границ [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://distant.msu.ru/enrol/index.php?id=410

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2018 Glukhov G.V., Yermakova Y.D., Kapustina L.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».