DYNAMICS OF SENSORY-MOTOR RESPONSE INDICATORS IN ATHLETES WITH VISUAL DEPRIVATION DURING THE TRAINING PROCESS IN TABLE TENNIS (SHOWDOWN)
- Authors: Kielevyaynen L.M.1, Lukina A.N.1
-
Affiliations:
- Petrozavodsk State University
- Issue: No 6 (2025)
- Pages: 200-207
- Section: Wellness and adaptive physical education
- URL: https://journal-vniispk.ru/1994-4683/article/view/301503
- DOI: https://doi.org/10.5930/1994-4683-2025-200-207
- ID: 301503
Cite item
Full Text
Abstract
Research methods and organization. Research methods: analysis of scientific and pedagogical studies, testing, interviews. The diagnostic tools include tests such as the "falling ruler" test, the Romberg test, the "hit the hoop" test, the "throwing a ball at half strength" test, the "long jump at half strength" test, tremorometry, dynamometry, meter reproduction, and time perception. The study was conducted at the Center for Adaptive Physical Culture of Petrozavodsk State University over a two-year period. The category of participants consisted of twelve athletes aged between 25 and 50 years, who have visual impairments and participate in the Showdown table tennis section.
Research results and conclusions. At the final stage of the study, a positive trend in quantitative indicators was observed across all control tests, albeit without confirmation of statistical significance. The participants reported a genuine perception of positive dynamics in their sensory-motor state, enabling them to navigate and overcome obstacles in their daily lives. The final results objectively corroborate the positive development of sensory-motor response among blind and visually impaired athletes during the table tennis training process. Subjective assessments from the participants indicate a beneficial impact of table tennis activities on the quality of daily life for individuals with visual impairments. Combined with a specially designed exercise program, table tennis can serve as both a means for the development of physical and psychomotor skills, as well as a tool for rehabilitation, social integration, and adaptation.
About the authors
Larisa M. Kielevyaynen
Petrozavodsk State University
Email: kielev@mail.ru
docent, candidate of pedagogical sciences 2013
Anna Nikolaevna Lukina
Petrozavodsk State University
References
- Хлыстов П. А. Анализ функционально-двигательного состояния голболистов. doi: 10.20310/1810-0201-2022-27-2-468-478 // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2022. Т. 27, № 2. С. 468–478. EDN AFGECD.
- Шарипова Л. Х., Орзиева М. С. Состояние функции внешнего дыхания и сердечно-сосудистой системы у здоровых и у детей с нарушениями зрения // Биология и интегративная медицина. 2018. № 5 (22). С. 23–31. EDN XUGEST.
- Егоров Е. А., Романова Т. Б., Рыбакова Е. Г. Зрительно-моторная интеграция: формирование, развитие, роль в офтальмологической практике. doi: 10.32364/2311-7729-2021-21-1-14-17 // РМЖ. Клиническая офтальмология. 2021. Т. 21, № 1. С. 14–17. EDN NOPPKC.
- Блошкина Н. М., Вершинин М. А. Эффективность применения средств развития функции равновесия в физическом воспитании детей с нарушением зрения 5-6 лет // Адаптивная физическая культура. 2011. № 3 (47). С. 50–52. EDN OCONMT.
- Демирчоглян Г. Г., Демирчоглян А. Г. Специальная физическая культура для слабовидящих школьников. Москва : Издательство «Просвещение», 2000. 120 с. EDN VYSXEJ.
- Правила вида спорта "спорт слепых" (утв. приказом Минспорта России от 19.01.2018 N 17) (ред. от 26.02.2024). URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_293341/ (дата обращения: 20.04.2024).
- Машенцева Т. В. Адаптированные спортивные игры как средство реабилитации незрячих детей (на материале настольного тенниса) // Коррекционная педагогика: теория и практика. 2013. № 4 (58). С. 49–50. EDN VKUYZT.
- Станчик Т. И., Ястребова О. С. Перспективы внедрения настольного тенниса для слепых «Шоудаун» в физкультурно-спортивную деятельность в вузе // Всемирные студенческие игры: история, современность и тенденции развития : материалы I Международной научно-практической конференции по физической культуре, спорту и туризму. Красноярск, 16–17 сентября 2022 года. Часть 1. Красноярск : Сибирский федеральный университет, 2022. С. 125–128. EDN VNOCMP.
- Спесивцева О. И., Кондакова О. Н. Особенности коммуникативного взаимодействия спортсменов тенниса для слепых в тренировочном процессе // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2018. № 12 (166). С. 345–349. EDN YUWZFZ.
- Нехорошкова А. Н., Грибанов А. В., Депутат И. С. Взаимосвязь качественных параметров интеллектуальных и зрительно-моторных тестов у тревожных детей // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия: Медико-биологические науки. 2013. № 1. С. 46–54. EDN RBOJSZ.
- Волокитина Т. В., Зотова А. А., Попова Е. В. Зрительное восприятие и особенности сенсомоторных реакций у детей 7-8 лет с косоглазием и амблиопией // Экология человека. 2014. № 4. С. 39–44. EDN SBKRHV.
- Ильин Е. П., Умнов В. П. О специфичности показателей быстроты зрительно-моторных реакций // Психомоторика : сборник научных трудов. Ленинград : Ленинградский государственный педагогический институт имени А. И. Герцена, 1976. С. 44–45. EDN UYUFHN.
Supplementary files
