Developing a procedure for secondary data analysis on foreign attitudes toward Russia: a case of Japan

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The attention of readers is drawn to a presentation of the principles of collecting and analyzing secondary data on the attitude towards Russia of public opinion in foreign countries, based on a generalization of the experience of similar studies. Each principle cited is illustrated by the example of a study of the attitude towards Russia of the Japanese.It is assumed that the methodology of secondary analysis should provide information that meets the following requirements: a) reliable and valid; b) with as unambiguous and clear interpretation as possible; c) having predictive value. To ensure this, it is necessary to take into account that 1) a meaningful interpretation of the dynamics of public opinion requires taking into account its historical state and, accordingly, a long analyzed period; 2) "attitude towards Russia" or any other country is a complex, heterogeneous and multidimensional latent variable, therefore, for secondary analysis, it is desirable to include as many empirical indicators as possible that have appeared in various mass surveys; 3) at the same time, the "attitude towards Russia" should be considered as a single variable, which is impossible without the reduction of a multitude of indicators, which is ensured, at least, by their homogeneity.The proposed conditions, applied to representative mass surveys, face the fact that their data usually have rigid restrictions both in the number of indicators and in the time coverage, which gives rise to the inevitable fragmentation of the data. Therefore, the collected information can, as a rule, be reduced primarily to some generalized "qualitative" assessments of the situation. These can then be formally combined into indices (for example, an index of favorability) for generalization and interpretation. At the level of indices, there are opportunities for partial and conditional filling of gaps in fragmented data.The application of the described principles and techniques to the public opinion of Japan made it possible to conclude that at the present time, the attitudes towards Russia in the public opinion of Japan are experiencing the deepest crisis in the entire post-Soviet history, and there are all the grounds to call the sentiments of Japanese public opinion clearly anti-Russian. Obtaining this conclusion did not require independent collection of empirical data, all the necessary survey results were already available in the public domain, their volume and quality allowed for an analysis that seems quite reliable and valid.

About the authors

Maria A. Shapovalova

Lomonosov Moscow State University

Email: shapochto@yandex.ru
ORCID iD: 0009-0000-8154-8809
Student of the Institute of Asian and African Studies Moscow, Russia

References

  1. Кузнецов Д. В. Китай в зеркале общественного мнения. Благовещенск: Изд-во БГПУ, 2013. 450 с. ISBN: 978-5-8331-0269-5. EDN: RQEMTL.
  2. Немирова Н. В. Российско-американские отношения в общественном мнении России и США // Вестник Санкт-Петербургского университета. Международные отношения. 2021, т. 14, № 4. С. 409-431. doi: 10.21638/spbu06.2021.403. EDN: ODUPBJ.
  3. Попов Н. П. Общественное мнение в России, США и на Украине о спецоперации // Россия и Америка в XXI веке. 2022, № 2. doi: 10.18254/S207054760019828-7. EDN: ESENJC.
  4. Ли Ц., Бабич Н. С. Отношение к России и США в общественном мнении современного Китая // Социологические исследования. 2023, № 4. С. 129-140. doi: 10.31857/S013216250025452-0. EDN: HFYAOG.
  5. Балацкий Е. В. Россия в эпицентре геополитической турбулентности: гибридная война цивилизаций // Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз. 2022, т. 15, № 6. С. 52-78. doi: 10.15838/esc.2022.6.84.3. EDN: NHHQRV.
  6. Foa R. S., Mollat M., Isha H., Romero-Vidal X., Evans D., Klassen A. J. A World divided: Russia, China and the West. Cambridge, United Kingdom: Centre for the Future of Democracy, 2022. 35 p. doi: 10.17863/CAM.90281.
  7. Лузянин С. Г. Российско-японские отношения и китайский фактор: эволюция и трансформация (2012–2022 гг.) // Японские исследования. 2022, №. 4. С. 75-89. doi: 10.55105/2500-2872-2022-4-75-89. EDN: TLRRTZ.
  8. Ferguson S. D. Researching the public opinion environment: Theories and methods. London: Sage, 2000. doi: 10.4135/9781483328577. ISBN: 9780761915317.
  9. Clawson R. A., Oxley Z. M. Conducting empirical analysis: public opinion in action. London: Sage, 2010. 192 p. ISBN: 9781608716739.
  10. Buhmann A. Measuring country image: Theory, method, and effects. Wiesbaden: Springer, 2016. 163 p. doi: 10.1007/978-3-658-15407-3. ISBN: 978-3-658-15406-6.
  11. 外交に関する世論調査 (Public opinion poll on international affairs, 2023) (In Japanese) // Cabinet Office, Government Of Japan: [site]. 2023. URL: https://survey.gov-online.go.jp/index-gai.html (дата обращения: 13.09.2024).
  12. Fagan M., Poushter J., Gubbala S. Large Shares See Russia and Putin in Negative Light, While Views of Zelenskyy More Mixed // Pew Research Center. 10.07.2013. URL: https://www.pewresearch.org/global/wp-content/uploads/sites/2/2023/07/PG_2023.07.10_Russia-NATO_Report.pdf (дата обращения: 13.09.2024).
  13. The 9th Japan-China Public Opinion Poll: Analysis report on the comparative data, 2013 // Genron NPO: [site]. 12.08.2013. URL: https://www.genron-npo.net/en/opinion_polls/archives/5260.html (дата обращения: 13.09.2024).
  14. The 10th Japan-China Public Opinion Poll: Analysis report on the comparative data, 2014 // Genron NPO. 09.09.2014. URL: https://www.genron-npo.net/en/pp/docs/10th_Japan-China_poll.pdf (дата обращения: 13.09.2024).
  15. The 11th Japan-China Public Opinion Poll: Analysis report on the comparative data, 2015 // Genron NPO. 22.10.2015. URL: https://www.genron-npo.net/pdf/2015forum_en.pdf (дата обращения: 13.09.2024).
  16. The 12th Japan-China joint Opinion Poll: Analysis report on the comparative data, 2016 // Genron NPO. 09.2016. URL: https://www.genron-npo.net/pdf/2016forum_en.pdf (дата обращения: 13.09.2024).
  17. The 13th joint public opinion poll between Japan and China: Japan-China public Opinion survey, 2017 // Genron NPO:. 12.2017. URL: https://www.genron-npo.net/en/archives/171216.pdf (дата обращения: 13.09.2024).
  18. The 14th joint public opinion poll between Japan and China: Japan-China public Opinion survey, 2018 // Genron NPO. 10.2018. URL: https://www.genron-npo.net/en/archives/181011.pdf (дата обращения: 13.09.2024).
  19. The 15th joint public opinion poll: Japan-China public Opinion survey, 2019 // Genron NPO. 10.2019. URL: https://www.genron-npo.net/en/archives/191024.pdf (дата обращения: 13.09.2024).
  20. The 16th joint public opinion poll: Japan-China public Opinion survey, 2020 // Genron NPO. 11.2020. URL: https://www.genron-npo.net/en/201117_en.pdf (дата обращения: 13.09.2024).
  21. The 17th joint public opinion poll: Japan-China public Opinion survey, 2021 // Genron NPO. 10.2021. URL: https://www.genron-npo.net/en/pp/docs/211025.pdf (дата обращения: 13.09.2024).
  22. 第18回日中共同世論調査(2022年)結果 (Results of the 18th Japan-China Joint Public Opinion Poll, 2022) (In Japanese) // Genron NPO: [site]. 30.11.2022. URL: https://www.genron-npo.net/world/archives/13950-2.html (дата обращения: 13.09.2024).
  23. 第19回日中共同世論調査(2023年)結果 (Results of the 19th Japan-China Joint Public Opinion Survey, 2023) (In Japanese) // Genron NPO: [site]. 10.10.2023. URL: https://www.genron-npo.net/world/archives/16585-2.html (дата обращения: 13.09.2024).
  24. Ipsos World Affairs Global Survey, 2011 // Ipsos. 11.2011. URL:
  25. https://www.ipsos.com/sites/default/files/publication/2011-11/5417-ppt.pdf (дата обращения: 13.09.2024).
  26. Ipsos World Affairs Global Survey, 2021 // Ipsos. 11.2021. URL: https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2021-11/World-Affairs-Global-Survey-2021-Halifax-Security-Forum.pdf (дата обращения: 13.09.2024).
  27. Ipsos World Affairs Global Survey, 2022 // Ipsos. 11.2022. URL: https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2022-11/HISF%2022%20-%20Full%20Report.pdf (дата обращения: 13.09.2024).
  28. Ipsos World Affairs Global Survey, 2023 // Ipsos. 11.2023. URL: https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2023-11/ipsos-hisf-influence-report-2023-final.pdf (дата обращения: 13.09.2024).
  29. Vartanian T. P. Secondary data analysis. Oxford: Oxford University Press, 2010. 224 p. doi: 10.1093/acprof:oso/9780195388817.001.0001. ISBN: 9780195388817.
  30. Watkins D. C. Secondary data in mixed methods research. London: Sage, 2023. 264 p. ISBN: 9781506389578.
  31. Midford P. The influence of public opinion on foreign policy in Asia: The case of Japan // The Sage handbook of Asian foreign policy / Ed. by Takashi Inoguchi. Thousand Oaks: Sage, 2019, vol. 1. P. 381-404. ISBN: 9781473977990.
  32. Стрельцов Д. В. Факторы негативного образа СССР в Японии в период холодной войны // Восточная Азия: факты и аналитика. 2022, № 2. С. 32-46. doi: 10.24412/2686-7702-2022-2-32-46. EDN: VAFXXA.
  33. Горячева Е. А. Восприятие россиян в современной Японии: стереотипы и их преодоление // Россия и АТР. 2020, № 4(110). С. 63-71. doi: 10.24411/1026 8804-2020-10048. EDN: AGMMGG.
  34. Chugrov S. V., Streltsov D. V. Interdependence of Russo-Japanese relations and mutual images of Japan and Russia // Japanese Journal of Political Science. 2017, vol. 18, № 1. P. 22-40. doi: 10.1017/S146810991600030X. EDN: YVCSDL.
  35. Нелидов В. В. Украинский кризис во внутриполитическом дискурсе Японии // Японские исследования. 2022, № 4. С. 108-122. doi: 10.55105/2500 2872-2022-4-108-122. EDN: MOEXBZ.
  36. Holsti O. R. Cognitive dynamics and images of the enemy // Journal of International Affairs. 1967, vol. 21, № 1. P. 16-39.
  37. Herrmann R. K., Voss J. F., Schooler T. Y. E., Ciarrochi J. Images in international relations: An experimental test of cognitive schemata // International Studies Quarterly. 1997, vol. 41, № 3. P. 403-433. doi: 10.1111/0020 8833.00050.
  38. Sabatier P., Hunter S., McLaughlin S. The devil shift: Perceptions and misperceptions of opponents // Western Political Quarterly. 1987, vol. 40, № 3. P. 449-476. doi: 10.1177/106591298704000306. EDN: JOYMPZ.
  39. Kunczik M. Images of nations and international public relations. New York: Routledge, 2016. 346 p. ISBN: 978-0-805-81713-3.
  40. Thorsten M. Superhuman Japan: Knowledge, nation and culture in US-Japan relations. New York: Routledge, 2012. 192 p. ISBN: 9780415414265.
  41. Чугров С. В., Карелова Л. Б. Япония как «обычная страна»: метаморфозы политической идентичности (аналитический обзор опросов общественного мнения) // Социологический журнал. 2020, т. 26. № 1. С. 87-108. doi: 10.19181/socjour.2020.26.1.7054. EDN: DJGIYY.
  42. Mochizuki, M. M. The U.S.-Japan alliance and the rise of China // Beyond bilateralism: U.S.-Japan relations in the new Asia-Pacific / ed. by E. S. Krauss and T. J. Pempel. Stanford: Stanford University Press, 2004. 421 p. ISBN: 0-8047-4909-4.
  43. Shinoda T. Becoming more realistic in the post-cold war: Japan's changing media and public opinion on national security // Japanese Journal of Political Science. 2007, vol. 8, № 2. P. 171-190. doi: 10.1017/s1468109907002617.
  44. Midford P. Rethinking Japanese public opinion and security: From pacifism to realism? Stanford: Stanford University Press, 2011. 272 p. ISBN: 9780804772167.
  45. Bukh A. Identity, foreign policy and the other: 'Japan's Russia' // European Journal of International Relations. 2009, vol. 15, № 2. P. 319-345. doi: 10.1177/1354066109103141.
  46. Жилина Л. В. Восприятие России молодым поколением Японии // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Международные отношения. 2018, т. 18, № 1. С. 49-65. doi: 10.22363/2313-0660-2018-18-1-49-65. EDN: YVXKJP.
  47. Варшавер Е. А. Теория контакта: обзор // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2015, № 5. С. 183-214. doi: 10.14515/monitoring.2015.5.13. EDN: UTUEJZ.
  48. Kazarinova D., Taisheva V. Perceptions of Russia in the Global World // Russia in global affairs. 2019, vol. 17, № 4. P. 20-52. doi: 10.31278/1810-6374-2019-17-4-20-52. EDN: VSHPHQ.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».