Ethical education in the medical university: european practice


如何引用文章

全文:

详细

The article discusses the problem of bioethical education in medical universities. The urgency of the topic is conditioned by the society's need to balance the benefits and risks of applying modern biological or medical technologies, which requires a broader implementation of the principles of bioethics in modern medical practice. Awareness of future medical specialists about the problems and risks in the field under consideration will reduce the possibility of abuse of these technologies. As the review of domestic and foreign literature has shown, the goals of bioethical education are characterized by a wide range, the main ones of which are contained in the domestic bioethics curricula for medical universities and contain such elements as the development of medical knowledge in an interdisciplinary context; inculcating the skills of analyzing the risk / benefit ratio, as well as critical thinking and decision making, reflexive processes; personal moral development. In European practice, various teaching methods for different target groups are used, such as lectures, seminars, narratives, role plays, presentations and analysis, writing essays, small group discussions, online discussion forums, newsletters, discussions, etc. that play an important role in achieving the above goals. At the same time, each country has its own cultural and mental values that determine its tendencies and key moments in the development of pedagogical technologies of bioethical education. The analysis of the moral games used in the bioethical education of medical specialists under the UNESCO program allowed them to give a general description, in the form of a scheme proposed in the article, containing elements such as the name of the game, its purpose, requirements for conducting, description, recommendations. The characterization of several "moral games" presented in the article demonstrates their purposeful certainty and, at the same time, the simplicity and availability of the application in pedagogical practice of teaching bioethics. This allows them to be recommended for inclusion in national practice, subject to further analysis and adaptation

作者简介

A. Donika

Volgograd State medical University; Volgograd Medical Research Center

Email: addonika@yndex.ru
doctor of Sociology, associate professor, professor of the department of Philosophy, Bioethics and Law with a Course of Medical Sociology, Volgograd State medical University, Senior Researcher in the Department of ethical, judicial and sociological expertise in medicine, Volgograd Medical Research Center Volgograd

P. Yagupov

Volgograd State medical University

Email: biosoc2008@yandex.ru
PhD, Associate Professor of the Department of Internal Medicine of Pediatric and Dental Schools Volgograd

I. Chekanin

Volgograd State medical University

Email: biosoc2008@yandex.ru
PhD, Associate Professor, Director of Medical College Volgograd

I. Shestakova

Volgograd State medical University

Email: biosoc2008@yandex.ru
senior lecturer of the department of Economics and Management Volgograd

参考

  1. Доника А.Д. Проблема формирования этических регуляторов профессиональной деятельности врача // Биоэтика. - 2015. - № 1(15). - С.58-60.
  2. Доника А.Д. Современные тенденции исследований проблемы профессиогенеза на модели медицинских специальностей // Экология человека. - 2017. - № 2. - С.52-57.
  3. Калякина Н.И. Биоэтические аспекты применения медицинских инноваций // Международный журнал экспериментального образования. - 2017. - № 4-1. - С. 49 50.
  4. Олимпиева М. А. Инновационная медицина: интересы науки и общества // Международный журнал экспериментального образования. - 2017. - № 4-1. - С. 50
  5. Петров В.И., Седова Н.Н. О чем забыли сказать в новом законе // Биоэтика. - 2011. - № 2(8). - С.26-25.
  6. Чеканин И.М. Социально-психологический контент профессионального образования // Международный журнал экспериментального образования. - 2016. - № 3 (часть1). - С.105.
  7. Чередниченко Д.О. Биоэтика в контексте инновационных технологий в медицине // Международный журнал экспериментального образования. - 2017. - № 4-1. - С. 50-51
  8. Худякова Д.В. Биоэтика и современная медицинская практика: «благо» и «здоровье» // Международный журнал экспериментального образования. - 2017. - № 4-1. - С.57-58.
  9. UNESCO, 2014. Casebook on Human Dignity and Human Rights, Bioethics Core Curriculum Casebook Series, No. 1, UNESCO: Paris, 144 pp.
  10. Darryl R.J. Macer, Ph.D. Moral Games for Teaching Bioethics UNESCO Chair in Bioethics. Paris. 2014.
  11. Donika A. Sociolodical studies in medicine: Bioethical content (Russian experience). Medicine and Law. 2018. Т.37. № 2. С.315-326.
  12. Donika A.D. The study of professional deformations of doctors as deviations of their professional role // International Journal of Pharmacy and Technology. 2016. Т. 8. № 2. С. 13746-13761.
  13. Chen B., Goshen E., Karmi T. Freedom of expression versus respect for the profession // UNESCO Chair in Bioethics 10th World Conference on Bioethics, Medical Ethics and Health Law, Jerusalem, Israel, January 6-8, 2015 / Program and Book of Abstracts - P.26-27.
  14. Sedova N.N. Methodology Connection Between Bioethics & Law // 23rd Annual of Worid Association for Medical Law (WAML) Congress. July 10-13, 2017 Baku, Azerbaijan // Book of Abstracts - p.99.

补充文件

附件文件
动作
1. JATS XML

版权所有 © Donika A.D., Yagupov P.R., Chekanin I.M., Shestakova I.V., 2018

Creative Commons License
此作品已接受知识共享署名-非商业性使用-禁止演绎 4.0国际许可协议的许可。

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».