Measuring sociocultural characteristics according to the six indicators of the Hofstede model: testing the toolkit for calculating values at the individual level
- Authors: Volkov A.D.1, Averyanov A.O.1,2, Roslyakova N.A.1,3, Tishkov S.V.1
-
Affiliations:
- Institute of Economics of KarRC RAS
- Petrozavodsk State University
- V. A. Trapeznikov Institute of Control Sciences RAS
- Issue: Vol 15, No 1 (2024)
- Pages: 43-69
- Section: Topic of the Issue: Methodology in Russian Sociology
- URL: https://journal-vniispk.ru/2221-1616/article/view/271674
- DOI: https://doi.org/10.19181/vis.2024.15.1.4
- EDN: https://elibrary.ru/UVPWKI
- ID: 271674
Cite item
Full Text
Abstract
About the authors
Alexander D. Volkov
Institute of Economics of KarRC RAS
Email: kov8vol@gmail.com
ORCID iD: 0000-0003-0451-8483
Candidate of Economic Sciences, researcher, Institute of Economics of the Karelian Scientific Center of the RAS, Petrozavodsk, Russia Petrozavodsk, Russia
Alexander O. Averyanov
Institute of Economics of KarRC RAS;Petrozavodsk State University
Email: aver@petrsu.ru
ORCID iD: 0000-0003-2884-8110
Research engineer, Institute of Economics of the Karelian Scientific Center of the RAS, Petrozavodsk, Russia; leading Specialist, Budget Monitoring Center of Petrozavodsk State University, Petrozavodsk, Russia Petrozavodsk, Russia
Natalia A. Roslyakova
Institute of Economics of KarRC RAS;V. A. Trapeznikov Institute of Control Sciences RAS
Email: na@roslyakova24.ru
ORCID iD: 0000-0002-7511-2141
Candidate of Economic Sciences, senior researcher, Institute of the Karelian Scientific Center of the RAS, Petrozavodsk, Russia; senior researcher V. A. Trapeznikov Institute of Control Sciences RAS, Moscow, Russia Moscow, Russia
Sergey V. Tishkov
Institute of Economics of KarRC RAS
Email: insteco_85@mail.ru
ORCID iD: 0000-0002-6061-4165
Candidate of Economic Sciences, scientific Secretary, Institute of the Karelian Scientific Center of the RAS, Petrozavodsk, Russia Petrozavodsk, Russia
References
- Аузан А. А., Бахтигараева А. И. и др. Социокультурные факторы в экономике: пройденные рубежи и актуальная повестка // Вопросы экономики. 2020. № 7. С. 75–91. doi: 10.32609/0042-8736-2020-7-75-91; EDN: YLTOWI.
- Аузан А. А., Никишина Е. Н. Социокультурная экономика: как культура влияет на экономику, а экономика – на культуру: курс лекций М.: Экон. ф-т МГУ им. М. В. Ломоносова, 2021. 200 с.
- Бахтигараева А. И., Брызгалин В. А. и др. Социокультурные особенности регионов России: общее и различия // Вестник Московского ун-та. Сер. 6. Экономика. 2021. № 5. С. 29–51. doi: 10.38050/01300105202152; EDN: SJQDKA.
- Брызгалин В. А. Никишина Е. Н. Существует ли региональная социокультурная специфика в России? Возможности использования социокультурного подхода в экономике // Вопросы экономики. 2020. № 7. C. 108–126. doi: 10.32609/0042-8736-2020-7-108-126; EDN: VRFWXN.
- Волков А. Д., Тишков С. В., Никитина А. С. Эволюция механизмов управления экономическим пространством российской Арктики: современный этап // Ars Administrandi (Искусство управления). 2022. Т. 14. № 2. С. 174–201. doi: 10.17072/2218-9173-2022-2-174-201; EDN: ELDOMG.
- Жихаревич Б. С., Прибышин Т. К. Стратегия пространственного развития России как результат взаимодействия науки и власти // Регион: экономика и социология. 2021. № 4(112). С. 3–26. doi: 10.15372/REG20210401; EDN: ILSOZF.
- Зангиева И. К., Ротмистров А. Н. Сравнительный анализ способов проведения факторного анализа на порядковых переменных // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2018. № 3(145). С. 29–46. doi: 10.14515/monitoring.2018.3.02; EDN: XSWAPZ.
- Латова Н. В. Культурная специфика россиян (этнометрический анализ на основе концепции Г. Хофстеда) // Вестник Института социологии. 2016. Т. 19. № 4. С. 155–179. doi: 10.19181/vis.2016.19.4.433; EDN: XWETNN.
- Мурзина Ю. С., Позняков В. П. и др. Сравнительный анализ ценностных ориентаций владельцев малого бизнеса с разной продолжительностью работы компаний на рынке // Организационная психология. 2021. Т. 11. № 4. С. 9–35. EDN: YPMJND.
- Позняков В. П. Взаимосвязь смысложизненных и ценностных ориентаций личности предпринимателей и характеристик их экономического самоопределения // Институт психологии РАН. Социальная и экономическая психология. 2021. Т. 6. № 1(21). С. 150–170. doi: 10.38098/ipran.sep.2021.21.1.006; EDN: QFUBBZ.
- Фомина Е. Е. Обзор методов оценки надежности измерительной шкалы в социологических исследованиях // Экономика. Социология. Право. 2018. № 4(12). С. 63–70. EDN: YWJGMP.
- Bearden W. O., Money R. B., Nevins J. L. Multidimensional versus unidimensional measures in assessing national culture values: The Hofstede VSM 94 example // Journal of Business Research. 2006. Vol. 59. № 2. P. 195–203. doi: 10.1016/j.jbusres. 2005.04.008.
- Bufetova A. N., Khrzhanovskaya A. A., Kolomak E. A. Cultural heterogeneity and economic development in Russia // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences. 2020. Vol. 13. № 4. P. 453–463. doi: 10.17516/1997-1370-0582; EDN: KRJFOQ.
- Chimenson D., Tung R. L. et al. The paradox and change of Russian cultural values // International Business Review. 2022. Vol. 31. № 3. 101944. doi: 10.1016/j.ibusrev.2021.101944; EDN: UDPTOA.
- Cho E., Kim S. Cronbach’s Coefficient Alpha: Well Known but Poorly Understood // Organizational Research Methods. 2015. Vol. 18. № 2. P. 207–230. doi: 10.1177/1094428114555994.
- Dorfman P. W., Howell J. P. Dimensions of national culture and effective leadership patterns: Hofstede revisited // Advances in international comparative management. 1988. Vol. 3. P. 127–150.
- Erdem T., Swait J., Valenzuela A. Brands as signals: a cross-country validation study // Journal of Marketing. 2006. Vol. 70. № 1. P. 34–49. doi: 10.1097/01.rhu.0000200424.58122.38.
- Fischer R., Poortinga Y. H. Addressing Methodological Challenges in Culture-Comparative Research // Journal of Cross-Cultural Psychology. 2018. Vol. 49. №. 5. P. 691–712. doi: 10.1177/0022022117738086.
- Heydari A., Laroche M. et al. Hofstede's individual-level indulgence dimension: Scale development and validation // Journal of Retailing and Consumer Services. 2021. Vol. 62. 102640. doi: 10.1016/j.jretconser.2021.102640.
- Hofstede G. Culture’s Consequences: International Differences in Work‑Related Values. Beverly Hills, CA: Sage Publications, 1980. 328 p.
- Hofstede G. Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context // Online Readings in Psychology and Culture. 2011. Vol. 2(1). Ch. 8. URL: http://scholarworks.gvsu.edu/orpc/vol2/iss1/8 (дата обращения: 12.12.2023).
- Hofstede G. Management Scientists Are Human // Management Science. 1994. № 40. P. 4–13. doi: 10.1287/MNSC.40.1.4.
- Hofstede G., Bond M. H. The Confucius connection: From cultural roots to economic growth // Organizational Dynamics. 1988. Vol. 16. № 4. P. 5–21. doi: 10.1016/0090-2616(88)90009-5.
- Hofstede G., Hofstede G. J., Minkov M. Cultures and organizations: Software of the mind. Revised and expanded. N. Y.: McGraw-Hill, 2010. 561 p.
- House R. J., Hanges P. J. et al. Culture, leadership and organizations: The GLOBE study of 62 societies. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2004. 848 p.
- Inglehart R., Baker W. E. Modernization, Cultural Change, and the Persistence of Traditional Values // American Sociological Review. 2000. Vol. 65. № 1. P. 19–51. doi: 10.2307/2657288.
- Klein K. J., Dansereau F., Hall R. J. Level issues in theory development, data collection, and analysis // Academy of Management Review. 1994. Vol. 19. P. 195–229. doi: 10.5465/AMR.1994.9410210745.
- Kucharska W., Bedford D. Knowledge Sharing and Organizational Culture Dimensions: Does Job Satisfaction Matter? // Electronic Journal of Knowledge Management. 2019. Vol. 17. № 1. P. 1–18. doi: 10.2139/ssrn.3406496.
- Minkov M., Kaasa A. A test of Hofstede's model of culture following his own approach // Cross Cultural & Strategic Management. 2020. Vol. 28. № 2. P. 384–406. doi: 10.1108/CCSM-05-2020-0120.
- Minkov M., Sokolov B. et al. A Transposition of the Minkov-Hofstede Model of Culture to the Individual Level of Analysis: Evidence from Mongolia // Cross-Cultural Research. 2023. № 57. P. 264–293. doi: 10.1177/10693971231153461.
- Schwartz S. A Theory of Cultural Value Orientations: Explication and Applications // Comparative sociology. 2006. Vol. 5(2–3). P. 137–182. doi: 10.1163/156913306778667357.
- Sharma P. Measuring personal cultural orientations: scale development and validation // Journal of the Academy of Marketing Science. 2010. Vol. 38(6). P. 787–806. doi: 10.1007/s11747-009-0184-7.
- Steenkamp J. E. M. The role of national culture in international marketing research // International Marketing Review. 2001. Vol. 18(1). P. 30–44. doi: 10.1108/02651330110381970.
- Taras V., Steel P., Stackhouse M. A comparative evaluation of seven instruments for measuring values comprising Hofstede’s model of culture // Journal of World Business. 2023. Vol. 58(1). 101386. doi: 10.1016/j.jwb.2022.101386.
- Yoo B., Donthu N., Lenartowicz T. Measuring Hofstede's five dimensions of cultural values at the individual level: development and validation of CVSCALE // Journal of International Consumer Marketing. 2011. Vol. 23(3-4). P. 193–210. doi: 10.1080/08961530.2011.578059.
Supplementary files
