Regional branding in strengthening Russian national identity: empirical challenge and expert response
- Authors: Kireeva I.V.1, Kukva E.S.1, Shadzhe A.Y.1
-
Affiliations:
- Adyghe State University
- Issue: Vol 15, No 1 (2024)
- Pages: 91-113
- Section: Russian Regions in the Conditions of Post-Globalization
- URL: https://journal-vniispk.ru/2221-1616/article/view/271676
- DOI: https://doi.org/10.19181/vis.2024.15.1.5
- EDN: https://elibrary.ru/UNQHQB
- ID: 271676
Cite item
Full Text
Abstract
The hypothesis is that the strengthening of regional identity in Russian regions and regional branding based on it can strengthen Russian national identity rather than fragment it. The hypothesis was tested using quantitative and qualitative methods.
The empirical basis of the research was the results of a mass online survey of residents of three republics of the North Caucasus - Adygea, Kabardino-Balkaria and Dagestan, conducted in October-November 2023 (n = 1421). Its results were supplemented with the data of the expert survey.
The obtained data indicate the absence of formed brands in the studied regions, which is confirmed by the results of the representative survey (low level (less than 20%) of residents' awareness of neighbouring regions) and expert opinions.
At the same time, there is a consistent movement towards the recognition of the potential of branding in the development of regions, that includes the search for key images-ideas constructed both from below (by the population of the republics) and from above (by regional authorities together with business, media and public organisations). Branding of regions and increasing their recognisability contributes to the strengthening of the Russian national identity. The interviewed experts agreed that regional branding works as a mechanism for maintaining the consolidation of Russian society and its potential should be built into the identity policy.
About the authors
Irina V. Kireeva
Adyghe State University
Email: klushina@list.ru
ORCID iD: 0000-0002-0888-896X
Candidate of Sociological Sciences, Associate Professor of the Department of Philosophy and Sociology, Adyghe State University, Maikop, Russia Maikop, Russia
Elena S. Kukva
Adyghe State University
Email: otvs_priem@mail.ru
ORCID iD: 0000-0001-9944-029X
Candidate of Sociological Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Philosophy and Sociology, Adygea State University, Maikop, Russia Maikop, Russia
Asiet Yu. Shadzhe
Adyghe State University
Email: shadzhe@maykop.ru
ORCID iD: 0000-0002-8557-2424
Doctor of Philosophy Sciences, Professor, Professor of the Department of Philosophy and Sociology Maikop, Russia
References
- Авксентьев В. А., Аксюмов Б. В. «Портфель идентичностей» молодежи Юга России спустя 12 лет // Социологические исследования. 2022. № 7. С. 76–87. doi: 10.31857/S013216250019645-2; EDN: HEOCFJ.
- Аксенова О. В. Стратегия развития российских регионов: официальная версия // Власть. 2019. № 1. С. 9–17. doi: 10.31171/vlast.v27i6.6813; EDN: KXCTXQ.
- Антонова Н. Л., Бусыгин А. Г. Идентичность как социальный феномен: теоретико-методологические основания социального конструктивизма // Теория и практика общественного развития. 2019. № 2(132). С. 12–16. doi: 10.24158/tipor.2019.2.1; EDN: YWCEOT.
- Бурдье П. Практический смысл / Пер. с фр.: А. Т. Бикбов, К. Д. Вознесенская, С. Н. Зенкин, Н. А. Шматко; отв. ред. пер. и послесл. Н. А. Шматко. СПб.: Алетейя, 2001.
- Визгалов Д. Брендинг города. М.: Ф-д «ИЭГ», 2011. 160 с. EDN: QONFRJ.
- Гаджалова Ф. А., Магомедов А. Д. Дагестанские гастрономические бренды (курзе, чуду, хинкал): названия, этнокультура, современное бытование // Вестник ДНЦ РАН. 2022. № 85. С. 23–29. doi: 10.31029/vestdnc85/4; EDN: ZBWGCQ.
- Дробижева Л. М. Российская идентичность: дискуссии в политическом пространстве и динамика массового сознания // Полис. Политические исследования. 2018. № 5. С. 100–115. doi: 10.17976/jpps/2018.05.09; EDN: YAEHZR.
- Дробижева Л. М. Российская идентичность: поиски определения и динамика распространения // Социологические исследования. 2020. № 8. С. 37–50. doi: 10.31857/S013216250009460-9; EDN: IZTYSH.
- Дробижева Л. М., Рыжова С. В. Общероссийская идентичность в социологическом измерении // Вестник российской нации. 2021. № 1-2(77-78). С. 39–52. EDN: HAGVQK.
- Имидж России: концепция национального и территориального брендинга. 2-е изд., доп. и перераб. М.: Экономика, 2012. 247 с. EDN: QOOAJB.
- Историческое сознание россиян: оценки прошлого, память, символы (опыт социологического измерения) / Под ред. М. К. Горшкова. М.: Весь Мир, 2022. 248 с. doi: 10.55604/9785777709042.
- Кешева З.М. Бренды Кабардино-Балкарии в информационном пространстве как фактор социокультурной и экономической привлекательности региона // Вестник КБИГИ. 2020. № 2(45). С. 50–55. doi: 10.31007/2306-5826-2020-2-45-50-55; EDN: QIQMQM.
- Котлер Ф., Асплунд К. и др. Маркетинг мест. Привлечение инвестиций, предприятий, жителей и туристов в города, коммуны, регионы и страны Европы. СПб., 2005. 376 с.
- Куек М. Г. Археологическое и художественное наследие Адыгеи: концепция развития этнокультурного бренда региона в мировом художественном пространстве // Культурное наследие Северного Кавказа как ресурс межнационального согласия: сб. науч. ст. по итогам межд. науч. форума. М.: Ин-т наследия, 2021. С. 117–127. EDN: JSCCCY.
- Митина Э. А., Калькова Н. Н., Ярош О. Б. Бренд-идентификаторы как инструмент территориального развития // Региональная экономика. Юг России. 2020. Т. 8. № 1. С. 134–143. doi: 10.15688/re.volsu.2020.1.12; EDN: HMDPAT.
- Назукина М. В. Структурные уровни региональной идентичности в современной России // Журнал «Регионология». 2011. № 4. URL:https://regionsar.ru/ru/node/809?ysclid=lqbeg86nr7235890814 (дата обращения: 25.12.2023).
- Назукина М. В., Тарасова Е. Ю. Опыт брендирования российских республик: вариативность институционализации этнокомпонента // Вестник Пермского ун-та. Политология. 2022. Т. 16. № 1. С. 40–48. doi: 10.17072/2218-1067-2022-1-40-48; EDN: TYLVDM.
- Национальная идентичность в северокавказском обществе: поиски путей укрепления / Под общ. ред. А. Ю. Шадже и Е. С. Куквы. М.: РФО; Майкоп: АГУ, 2015. 192 с. EDN: TYYBDX.
- Прает Д. В. Бессознательный брендинг. Использование в маркетинге новейших достижений нейробиологии. М.: Азбука-Аттикус, 2012. 371 с.
- Рыжова С. В. Российская идентичность в региональном разнообразии: роль доверия // Вестник Института социологии. 2022. Т. 13. № 3. C. 13–31. doi: 10.19181/vis.2022.13.3.828; EDN: TPBYIX.
- Семененко И. С. Идеи, идеологии, идентичности: от дискурсов к дискурсивной силе // Политическая наука в меняющемся мире: новые практики и теоретический поиск: мат. Всеросс. конф. РАПН с междунар. участ. / Под ред. О. В. Гаман-Голутвиной, М. М. Мчедловой, Л. Н. Тимофеевой. М.: РУДН, 2023. С. 531–532.
- Симонян М. А. Национальный брендинг как основа конкурентной идентичности // Управление инновациями-2021: мат. междунар. науч.-практ. конф. Новочеркасск: НПИ им. М.И. Платова, 2021. С. 93–96. doi: 10.34981/Lab-67.2021.innovconf.17-simonyan; EDN: YFNRJT.
- Тишков В. А. Нация наций: о подходах к пониманию России. М.: ИЭА РАН, 2023. 69 с. doi: 10.33876/978-5-4211-0299-1/2023-12/1-69.
- Шадже А. Ю. Бренд региона в гуманитарном познании: некоторые методологические особенности // Социально-гуманитарные знания. 2023. № 9. С. 125–129. EDN: TCNHZK.
- Anholt S. Competitive Identity: The New Brand Management for Nations, Cities and Regions. N. Y., 2007. 134 p.
- Dinnie K. Introduction to the Theory of City Branding // City Branding: Theory and Cases. N. Y., 2011. 239 p.
- Fan Y. Branding the nation: Towards a better understanding // Place Branding and Public Diplomacy, 2010. Vol. 6. P. 97–103. doi: 10.1057/pb.2010.16.
- Tajfel H., Turner J. The Social Identity Theory of Intergroup Behavior // Psychology of Intergroup Relations / Ed. by S. Worchel, W. Austin. Chicago, 1986. P. 7–24.
Supplementary files
