Socio-cultural origins of beer naming in the Kirov region
- Authors: Moskvin A.S.1, Kushova I.A.1
-
Affiliations:
- Vyatka State University
- Issue: Vol 15, No 1 (2024)
- Pages: 114-126
- Section: Russian Regions in the Conditions of Post-Globalization
- URL: https://journal-vniispk.ru/2221-1616/article/view/271677
- DOI: https://doi.org/10.19181/vis.2024.15.1.6
- EDN: https://elibrary.ru/MQKCXX
- ID: 271677
Cite item
Full Text
Abstract
In this article the socio-cultural origins of modern beer names are analysed on the example of draught beer shops in the city of Kirov. The names are analysed in the context of successive major Russian historical epochs. The study was conducted using a content analysis method of three hundred and seventy beer names collected by the authors in the first half of 2023 in twenty-two beer shops in the city. Three strategies used for naming beer were identified: pre-revolutionary (these names are closely related to the names of varieties from various Western European countries), Soviet (built on the negation of the pre-revolutionary strategy, based on the development of new, unique names) and post-Soviet (modern names that do not correlate with either the pre-revolutionary or Soviet strategy). The study revealed that the most popular strategies are pre-revolutionary and post-Soviet (38 per cent each of all names considered), while the least popular is the Soviet strategy (24 per cent of all names considered). In addition, the coefficient of uniqueness of the strategy used is introduced, which allows us to understand how diverse the use of a particular strategy in sales is. It is shown that pre-revolutionary and post-Soviet beer naming strategies are most often used in beer sales, while the Soviet strategy is the least popular, which indicates the special characteristics of the beer consumer community.
Keywords
About the authors
Artem S. Moskvin
Vyatka State University
Email: as_moskvin@vyatsu.ru
ORCID iD: 0000-0002-9971-7292
Candidate of Culturology Sciences, Associate Professor of the Department of Cultural Studies, Sociology and Philosophy Kirov, Russia
Irina A. Kushova
Vyatka State University
Email: ia_kushova@vyatsu.ru
ORCID iD: 0000-0002-4591-5488
Candidate of Philosophy Science, Associate Professor of the Department of Cultural Studies, Sociology and Philosophy, Vyatka State University, Kirov, Russia Kirov, Russia
References
- Аверина О. В., Тульская Н. С. Особенности российского рынка пива // Пиво и напитки. 2003. №2. С. 4–5. EDN: OPTPYH.
- Агафонов В. П., Оболенский Н. В. Социально-культурные функции пива // Научный подход к общественному развитию. Сб. науч. ст. по мат. междунар. заоч. науч.-практ. конф.. М.: Науч. Консультант, 2014. С. 9–17. EDN: TAWGST.
- Агафонов В. П., Оболенский Н. В. Стратегии потребления пива // Вестник НГИЭИ. 2015. № 3(46). С. 7–12. EDN: TPGHSJ.
- Алексейчева Е. Ю., Магомедов М. Д. и др. Современные тенденции развития рынка пива в Российской Федерации // Пиво и напитки. 2012. № 3. С. 10–12. EDN: PDHVAX.
- Аникин С. А., Свешников К. В., Фатюхин Д. С. Пивоваренные заводы Советского Союза. М.: Техполиграфцентр, 2008. 285 с. EDN: QTNCIB.
- Аникин С. А., Фатюхин Д. С. Пивоваренные заводы Царской России. М.: Техполиграфцентр, 2007. 392 с. EDN: QSPKCX.
- Богданов А. В., Богданова Ю. С. Антиалкогольные кампании в 1920-1930-е гг. и во второй половине 1980-х гг.: сравнительный анализ (на материалах Челябинской области) // Вестник ЮУрГУ. Сер.: социально-гуманитарные науки. 2017. Т. 17. № 2. С. 107–111. doi: 10.14529/ssh170215; EDN: YIRDPH.
- Бородай А. Д. Политический нейминг в историческом контексте // Вестник ун-та. 2014. № 7. С. 266–270. EDN: SNROFR.
- Веселов И. А., Шахтан А. С. Развитие пивоваренной промышленности СССР. М.: Пищепромиздат, 1955. 192 с.
- Громова Р. Потребление пива в России // Пиво и напитки. 2003. № 2. С. 6–10. EDN: OPTPYR.
- Джанджугазова Е. А. Бытовая романтика СССР: «старые-новые» бренды // Российские регионы: взгляд в будущее. 2016. Т. 3. № 4. С. 50–63. EDN: XCENKR.
- Егоров П. В. Пиво в СССР. Краткая энциклопедия сортов. М.: Горизонт, 2021. 90 с.
- Жукова Ю. С. Формирование и развитие рынка пива (на примере Кировской области): автореф. дис. ... к. экон. н. Киров: ВятГСА, 2004. 26 с. EDN: ZMXRAR.
- Коновалов Д. В. Стратегическое поведение предприятий на рынке пива // Вестник СГСЭУ. 2013. № 3(47). С. 55–58. EDN: REKPCV.
- Надь З. «Пиво с мужским характером»: пиво и его локальное значение // Сибирские исторические исследования. 2014. № 2. С. 83–94. EDN: SVKWKX.
- Оришев А. Б. Пивоварение в экономике России: от Средневековья до Первой мировой войны // Бизнес и дизайн ревю. 2023. № 2(30). С. 51–64. EDN: VTNZIH.
- Пятунин Е. А. «Вятич»: трактат о пиве, радость телесную и душевное веселие людям приносящем. Киров: Вятское кн. изд-во, 2011. 200 с.
- Радаев В. В. Алкогольные циклы: динамика потребления алкоголя в советской и постсоветской России, 1980-2010-е годы // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2022. № 3. С. 327–351. doi: 10.14515/monitoring.2022.3.2180; EDN: VJECTR.
- Рогаченко Н. В., Абдразакова А. З. Маркетинговый анализ пива // Вестник ОрГУ. 2006. № 13(63). С. 67–68. EDN: MSOIZR.
- Рыбников П. Н. Песни, собранные П. Н. Рыбниковым. Т. 1. М.: Тип. А. Семена, 1861. 524 с.
- Свешников К. В. Пивоварение в Советском Союзе. Эпоха ВСНХ. М.: Техполиграфцентр, 2012. 284 с. EDN: QVLHUJ.
- Сухова Я. Ю. Актуальные проблемы развития рынка пива в России на примере ООО «Пивоваренная компания НАШЕ ПИВО» // Студенческая наука и XXI век. 2014. № 11. С. 171–174. EDN: TJFOOX.
- Трушкова И. Ю. Традиционная культура русского населения Вятского региона в XIX – начале XX вв. (система жизнеобеспечения). Киров: ВятГУ, 2003. 724 с. EDN: QOTWKX.
Supplementary files
