Professional and educational orientations of students as an indicator of subjectivity in the field of higher education (on the example of universities in Nizhny Novgorod)

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The subject of research in this article is at the intersection of problem areas of subjectivity and the state of higher education in modern Russia. The authors strive to solve a twofold problem. Contextually, in a philosophical and sociological perspective, using the concept of “subjectivity indicator” and outlining its semantic boundaries, instrumentally link it with certain empirical methods and the factual data obtained from them related to the study of students’ professional and educational orientations. The area of subjectivity considered in this article borders on the lower level with the area of mediation, and on the upper level – on the personal area. The authors provide arguments in favour of the fact that sociological tools can be correctly applied to the study of subjective, but not personal qualities. The nature of the error when measuring the level of subjectivity in individuals and in social groups is also clarified. In the field of higher education, the level of subjectivity is determined by a combination of indicators from two components: faculty and student. The professional and educational orientations of students, according to the authors, can be considered as a reliable indicator of subjectivity in a given social group. For the empirical basis of the article a field study conducted at universities in Nizhny Novgorod has been used.
Using a questionnaire survey, we studied the motivations of students at leading universities in the city regarding obtaining higher education, choosing a university and the direction of training, as well as preferences regarding their future field of activity. As a result of the analysis, five groups of students with different motivational guidelines were identified. Three groups with a clear, fully realised vocational and educational strategy: with a focus on the demand for the profession in the labour market, on the advantages of higher education as such, on the realisation of their own abilities and inclinations (the latter is defined by the authors as an “authentically subjective group”). And two groups - with a vague, not quite consciously built professional and educational trajectory (with a drift from the pole of subjectivity to the pole of mediation). As a result of the study, a conclusion was made that the level of subjectivity among modern students is not high enough, and the social reason for this insufficiency is indicated.

About the authors

Aleksey N. Fatenkov

Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod;Privolzhskiy Research Medical University

Email: fatenkov@fsn.unn.ru
ORCID iD: 0000-0001-8628-2413
SPIN-code: 6226-1098
Doctor of Philosophical Sciences, Professor of Department of Industry and Applied Sociology, Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod, Nizhny Novgorod, Russia; Professor of the Department of Social Sciences and Humanities, Privolzhskiy Research Medical University, Nizhny Novgorod, Russia Nizhny Novgorod, Russia

Irina V. Sitnikova

Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod

Email: april@fsn.unn.ru
ORCID iD: 0000-0002-8138-3116
SPIN-code: 6437-9284
Candidate of Sociological Sciences, Associate Professor, Department of Industry and Applied Sociology Nizhny Novgorod, Russia

References

  1. Бачишин В. М., Разин П. В., Владимирова М. Б. Метод анализа текстов массового сознания (МАТЕМС) (на основе научного семинара Б.А. Грушина на факультете журналистики МГУ им. М. В. Ломоносова 1983–1989 гг.) // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2020. № 1. С. 455–464. doi: 10.14515/monitoring.2020.1.19; EDN: QEFFNI.
  2. Бодрийяр Ж. Общество потребления: его мифы и структура / Пер. с фр. Е. А. Самарской. М.: Республика: Культурная революция, 2006. 268 с.
  3. Горшков М. К., Шереги Ф. Э. Молодежь России в зеркале социологии. К итогам многолетних исследований. М.: ФНИСЦ РАН, 2020. 688 с. doi: 10.19181/monogr.978-5-89697-325-6.2020; EDN: BNSNDA.
  4. Дебрэ Р. Введение в медиологию / Пер. с франц. Б. М. Скуратова. М.: Праксис, 2010. 368 с.
  5. Константиновский Д. Л., Вознесенская Е. Д., Чередниченко Г. А. Молодежь России на рубеже XX–XXI веков: образование, труд, социальное самочувствие. М.: ЦСПиМ, 2014. 548 с.
  6. Образование в цифрах: 2023: краткий статистический сборник. М.: ИСИЭЗ ВШЭ, 2023. 132 с.
  7. Рабочая сила, занятость и безработица в России (по результатам выборочных обследований рабочей силы). 2022. Стат. сб. М.: Росстат, 2022. URL: https://rosstat.gov.ru/storage/mediabank/Rab_sila_2022.pdf (дата обращения: 22.12.2023).
  8. Российский статистический ежегодник. 2020: Стат. сб. Раздел 5. Труд. Занятость и безработица. М.: Росстат, 2020. URL: https://rosstat.gov.ru/storage/mediabank/Ejegodnik_2020.pdf (дата обращения: 22.12.2023).
  9. Ситникова И. В. Профессиональное самоопределение студенчества: мотивационно-ценностный аспект // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Общественные науки. 2021. № 2(58). С. 83–99. doi: 10.21685/2072-3016-2021-2-9; EDN: APOXWA.
  10. Ситникова И. В. Современное студенчество: особенности профессионального выбора // Мат. IX международной социологической Грушинской конференции «Социальная инженерия: как социология меняет мир», Москва, 20–21 марта 2019 г. / Отв. ред. А. В. Кулешова. М.: ВЦИОМ, 2019. С. 304–308. EDN: ALBBOR.
  11. Терентьев К. Ю. Образовательные стратегии российской молодежи: к построению типологии // Вестник СПбГУ. Сер. 12. Социология. 2016. Вып. 2. С. 17–27. doi: 10.21638/11701/спбу12.2016.202; EDN: YNLBUZ.
  12. Фатенков А. Н. Субъект: парадигма возвращения // Человек. 2011. № 5. С. 5–20. EDN: OIXRST.
  13. Фатенков А. Н. Феномен выбора под подозрением // Человек. 2016. № 3. С. 48–62. EDN: WKTZVR.
  14. Хакен Г. Синергетика / Пер. с англ. В. М. Емельянова; под ред. Ю. Л. Климантовича, С. М. Осовца. М.: Мир, 1980. 404 с.
  15. Weidlich W., Haag G. Opinion Formation – an Elementary Example of SemiQuantitative Sociology // Weidlich W., Haag G. Concepts and Models of a Quantitative Sociology: The Dynamics of Interacting Populations. Berlin; Heidelberg: Springer, 1983. P. 18–53.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».