Transition to automated information and control systems for the operational management of transportation in the Russian Railways network: terms of reference
- Авторлар: Mehedov M.I.1, Sotnikov E.A.1, Kholodnyak P.S.1, Lobanov S.V.1
-
Мекемелер:
- Railway Research Institute
- Шығарылым: Том 83, № 3 (2024)
- Беттер: 231-247
- Бөлім: TRANSPORTATION PROCESS MANAGEMENT
- URL: https://journal-vniispk.ru/2223-9731/article/view/272353
- EDN: https://elibrary.ru/rpluup
- ID: 272353
Дәйексөз келтіру
Толық мәтін
Аннотация
Introduction. Transportation process experiences continuous and often unpredictable changes in the operational situation at stations, sections and proving grounds of the network. Stabilisation of transportation process requires operative control decisions, which today are made by dispatchers and duty workers of various levels on the basis of knowledge, experience, abilities and intuition using information received at automated work stations from numerous information systems. Development and introduction of automated information and control systems instead of information systems will increase technical and economic efficiency of operational management of transportation and expand the control zones of the duty dispatchers.
Materials and methods. The paper proposes to classify factors affecting transportation process as internal and external. It examines the reasons for their formation and the nature of their impact on operational work.
Results. The work establishes time parameters for the development of operational control decisions and proves the necessity of technical and economic evaluations in the selection of rational decisions. The work justifies the stages of implementation of information and control systems in terms of selecting the categories of dispatchers and on-duty workers whose automated work stations are subject to priority development as information and control workplaces. The authors consider the conditions for the construction of hierarchical simulation models of the operation of controlled objects for the selection of rational operational control decisions at specific workplaces.
Discussion and conclusion. The research results can serve as a basis for the Russian Railways to create a programme for solving the urgent problem of transition from information to automated information and control systems for operational management of transportation process on Russian Railways.
Авторлар туралы
Mikhail Mehedov
Railway Research Institute
Email: baklanova.yuliya@vniizht.ru
ORCID iD: 0000-0002-8174-214X
Cand. Sci. (Eng.), Deputy General Director, Director of the Digital Models of Transportation and Energy Saving Technologies Research Centre
Ресей, MoscowEvgeny Sotnikov
Railway Research Institute
Хат алмасуға жауапты Автор.
Email: baklanova.yuliya@vniizht.ru
ORCID iD: 0000-0003-0852-993X
Dr. Sci. (Eng.), Professor, Chief Researcher
Ресей, MoscowPavel Kholodnyak
Railway Research Institute
Email: baklanova.yuliya@vniizht.ru
ORCID iD: 0000-0002-5469-7419
Head of Department, Digital Models of Transportation and Energy Saving Technologies Research Centre
Ресей, MoscowSergey Lobanov
Railway Research Institute
Email: baklanova.yuliya@vniizht.ru
Postgraduate Student, Head of Department, Digital Models of Transportation and Energy Saving Technologies Research Centre
Ресей, MoscowӘдебиет тізімі
- Бусленко Н. П. Математические модели производственных процессов. М.: Наука, 1964. 362 с. Buslenko N. P. Mathematical models of production processes. Moscow: Nauka Publ.; 1964. 362 p. (In Russ.).
- Лернер А. Я. Начало кибернетики. М.: Наука, 1967. 400 с. Lerner A. Ya. Fundamental cybernetics. Moscow: Nauka Publ.; 1967. 400 p. (In Russ.).
- Бусленко Н. П., Калашников В. В., Коваленко И. Н. Лекции по теории сложных систем. М.: Советское радио, 1973. 439 с. Buslenko N. P., Kalashnikov V. V., Kovalenko I. N. Lectures on Complex System Theory. Moscow: Sovetskoye radio Publ.; 1973. 439 p. (In Russ.).
- Левин Д. Ю. Теория оперативного управления перевозочным процессом: монография. М.: Учебно-методический центр по образованию на железнодорожном транспорте, 2008. 624 с. EDN: https://www.elibrary.ru/qnvvvr. Levin D. Yu. Theory of operational control of transportation: monograph. Moscow: Uchebno-metodicheskiy tsentr po obrazovaniyu na zheleznodorozhnom transporte; 2008. 624 p. (In Russ.). EDN: https:// www.elibrary.ru/qnvvvr.
- Поплавский А. А. Автоматизированная система управления перевозочным процессом железнодорожного транспорта в оперативном режиме (сетевой и региональный уровни). М.: Интекст, 2008. 192 с. EDN: https://www.elibrary.ru/qnvwwz. Poplavskiy A. A. Automated system of railway transportation management in operational mode (network and regional levels). Moscow: Intext Publ.; 2008. 192 p. (In Russ.). EDN: https://www.elibrary.ru/ qnvwwz.
- Мугинштейн Л. А., Мехедов М. И. Методические подходы к выявлению факторов, влияющих на стабильность пропуска поездопотоков // Вестник Научно-исследовательского института железнодорожного транспорта (Вестник ВНИИЖТ). 2014. № 2. С. 24–33. EDN: https://www.elibrary.ru/tolgzt. Muginshteyn L. A., Mekhedov M. I. Methodological approaches to revelation of factors influencing the stability of train flow handling. Russian Railway Science Journal. 2014;(2):24-33. (In Russ.). EDN: https:// www.elibrary.ru/tolgzt.
- Козлов П. А., Осокин О. В., Тушин Н. А. Построение интеллектуальной информационной среды на железнодорожном транспорте // Инновационный транспорт. 2011. № 1 (1). С. 6–9. EDN: https://www.elibrary.ru/pivmsf. Kozlov P.A., Osokin O.V., Tushin N.A. Designing a smart information environment on the railway transport. Innotrans. 2011;(1):6-9. (In Russ.). EDN: https://www.elibrary.ru/pivmsf.
- Васильев А.Б., Котенко А.Г., Прокофьева В.В. Разработка алгоритма поддержки принятия решений поездного диспетчера при организации движения поездов // Вестник транспорта Поволжья. 2014. № 1 (43). С. 52–56. EDN: https://www.elibrary.ru/spsuip. Vasil'ev A.B., Kotenko A.G., Prokof'eva V.V. Development of the algorithm of the train dispatchers decision-making support when organising train traffic. Vestnik transporta Povolzhya. 2014;(1):52-56. (In Russ.). EDN: https://www.elibrary.ru/spsuip.
- Сотников Е. А., Холодняк П. С. Рациональная технология временной отстановки поездов от движения // Вестник Научно-исследовательского института железнодорожного транспорта (Вестник ВНИИЖТ). 2019. Т. 78, № 1. С. 3–9. https://doi. org/10.21780/2223-9731-2019-78-1-3-9. Sotnikov E. A., Kholodnyak P. S. Cost-effective technology of temporary setting trains aside from the traffic. Russian Railway Science Journal. 2019;78(1):3-9. (In Russ.). https://doi.org/10.21780/22239731-2019-78-1-3-9.
- Сотников Е.А., Холодняк П.С. Преодоление временных затруднений в ходе перевозочного процесса // Железнодорожный транспорт. 2019. №9. С. 18–22. EDN: https://www.elibrary.ru/avqpbg. Sotnikov E.A., Kholodnyak P.S. Overcoming temporary difficulties in transportation. Zheleznodorozhnyy transport. 2019;(9):18-22. (In Russ.). EDN: https://www.elibrary.ru/avqpbg.
- Угрюмов А. К. Неравномерность движения поездов. М.: Транспорт, 1968. 112 с. Ugryumov A. K. Irregularity of train traffic. Moscow: Transport Publ.; 1968. 112 p. (In Russ.).
- Шенфельд К. П., Сотников Е. А. Развитие методов управления перевозочным процессом на железнодорожном транспорте в современных условиях. М.: Научный мир, 2015. 200 с. EDN: https:// www.elibrary.ru/vkanpp. Shenfel'd K. P., Sotnikov E. A. Development of railway transportation management methods in modern conditions. М.: Nauchnyy mir Publ.; 2015. 200 p. (In Russ.). EDN: https://www.elibrary.ru/vkanpp.
- Сотников Е. А., Ивницкий В. А., Ольшанский А. М. Принципы интеллектуализации оперативного управления перевозочным процессом железнодорожного транспорта общего пользования // Вестник Научно-исследовательского института железнодорожного транспорта (Вестник ВНИИЖТ). 2014. № 2. С. 40–47. EDN: https:// www.elibrary.ru/tolhan. Sotnikov E. A., Ivnitskiy V. A., Ol'shanskiy A. M. Intellectualization concept of operating traffic management of public railway transport. Russian Railway Science Journal. 2014;(2):40-47. (In Russ.). EDN: https:// www.elibrary.ru/tolhan.
- Козлов П. А., Осокин О. В., Колокольников В. С. Исследование проектов развития железнодорожных станций и полигонов с помощью имитационного моделирования // Железнодорожный транспорт. 2018. № 6. С. 12–16. EDN: https://www.elibrary.ru/xpuiah. Kozlov P. A., Osokin O. V., Kolokol'nikov V. S. Study of railway station and polygon development projects using simulation modelling. Zheleznodorozhnyy transport. 2018;(6):12-16. (In Russ.). EDN: https:// www.elibrary.ru/xpuiah.
- Тулупов Л. П. Управление перевозками на участках и направлениях // Железнодорожный транспорт. 2003. № 4. С. 50–54. Tulupov L. P. Transportation management on sections and directions. Zheleznodorozhnyy transport. 2003;(4):50-54. (In Russ.).
- Инновационный проект «Эльбрус» / Л. А. Мугинштейн [и др.] // Железнодорожный транспорт. 2013. № 12. С. 18–25. EDN: https://www.elibrary.ru/rmtbfp. Muginshteyn L.A., Vinogradov S.A., Kiryakin V.Yu., Lyashko O.V., Anfinogenov A.Yu., Yabko I.A. Elbrus Innovations Project. Zheleznodorozhnyy transport. 2013;(12):18-25. (In Russ.). EDN: https://www.elibrary. ru/rmtbfp.
- Мугинштейн Л.А., Илютович А.Е., Ябко И.А. Энергооптимальный тяговый расчет движения поезда // Вестник Научноисследовательского института железнодорожного транспорта. (Вестник ВНИИЖТ). 2013. №6. С. 3–13. EDN: https://www.elibrary. ru/tolgrr. Muginshteyn L. A., Ilyutovich A. E., Yabko I. A. Mimimum energy consumption-based train performance calculation. Russian Railway Science Journal. 2013;(6):3-13. (In Russ.). EDN: https://www.elibrary.ru/ tolgrr.
Қосымша файлдар
