Features of the formation of pedagogical thinking in novice higher education teachers
- Authors: Vinogradova G.A.1, Nikitin A.V.1
-
Affiliations:
- Samara National Research University named after Academician S.P. Korolev
- Issue: No 6 (2025)
- Pages: 113 - 124
- Section: PSYCHOLOGY
- URL: https://journal-vniispk.ru/2307-6127/article/view/359820
- DOI: https://doi.org/10.23951/2307-6127-2025-6-113-124
- ID: 359820
Cite item
Full Text
Abstract
About the authors
Galina Aleksandrovna Vinogradova
Samara National Research University named after Academician S.P. Korolev
Email: vinograd.psy@yandex.ru
Samara, Russian Federation
Artem Vadimovich Nikitin
Samara National Research University named after Academician S.P. Korolev
Email: nikitin.av.1@ssau.ru
Samara, Russian Federation
References
Сластенин В.А., Подымова Л.С. Готовность педагога к инновационной деятельности // Сибирский педагогический журнал. 2007. № 1. С. 42–49. Кашапов М.М. Психология профессионального педагогического мышления. М.: Институт психологии РАН, 2000. 463 с. Фролов А.Г., Хомочкина С.А. Адаптации преподавателя к профессионально-педагогической деятельности в высшей школе // Интеграция образования. 2006. № 1. С. 73–77. Яшина А.А. Профессиональная идентичность молодого преподавателя вуза: автореф. дис. ... канд. психол. наук. Волгоград, 2007. 24 с. Резник С.Д., Вдовина О.А. Преподаватель вуза: технологии и организация деятельности. М.: ИНФРА-М, 2014. 361 с. Ракитская О.Н. Социально-психологические характеристики профессионального мышления преподавателя высшей школы: дис. ... канд. психол. наук. Ярославль, 2007. 189 с. Исаев И.Ф. Развитие профессионально-педагогической культуры преподавателя высшей школы в системе послевузовского образования // Гаудеамус. 2004. № 1 (5). С. 180–186. Бермус А.Г., Сериков В.В., Алтыникова Н.В. Содержание педагогического образования в современном мире: смыслы, проблемы, практики и перспективы развития // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Психология и педагогика. 2021. Т. 18, № 4. С. 667–691. Склярова Т.В., Малышев В.С. Специфика подготовки кадров высшей квалификации в аспирантуре с применением средств информационно-коммуникационных технологий в России и за рубежом // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Психология и педагогика. 2021. Т. 18, №. 1. С. 153–173. Кашапов М.М. Функции экспликации в условиях профессионализации мышления // Вестник ЯрГУ. Серия Гуманитарные науки. 2021. № 1 (55). С. 76–82. Храпенко И.Б. Формирование профессионального мышления психолога в условиях непрерывной многоуровневой подготовки // Казанский педагогический журнал. 2015. № 4 (111). С. 314–318. Дударева Ю.Б. Развитие творческого мышления в системе дополнительного образования детей и взрослых // Молодой ученый. 2016. № 6. С. 767–771. Соловьева О.В., Халилова Л.А. Креативность в структуре педагогического мышления будущих преподавателей высшей школы // Прикладная психология и психоанализ. 2010. № 2. С. 6. Расулова З.Д. Дидактические основы развития у будущих учителей креативного мышления // European science. 2020. № 2-2 (51). С. 65–68. Borodina T., Sibgatullina A., Gizatullina A. Developing creative thinking in future teachers as a topical issue of higher education // Journal of Social Studies Education Research. 2019. Vol. 10, № 4. P. 226–245. Saroyan A. Fostering creativity and critical thinking in university teaching and learning: Considerations for academics and their professional learning // OECD Education Working Papers. Paris: OECD Publishing, 2022. 45 p. Guillaumier C. Reflection as creative process: Perspectives, challenges and practice // Arts and Humanities in Higher Education. 2016. Vol. 15, № 3-4. P. 353–363. Akpur U. Critical, reflective, creative thinking and their reflections on academic achievement // Thinking Skills and Creativity. 2020. Vol. 37. Article 100683. Fahim M., Masouleh N.S. Critical thinking in higher education: A pedagogical look // Theory & Practice in Language Studies. 2012. Vol. 2, № 7. P. 1370–1375. Nobutoshi M. Metacognition and reflective teaching: a Synergistic Approach to fostering critical thinking skills // Research and Advances in Education. 2023. Vol. 2. № 4. P. 1–10. Бичева И.Б. Развитие критичности как важного качества будущего педагога дошкольного образования // Перспективы науки и образования. 2017. № 4 (28). С. 28–32. Астахова Л. Г. Подготовка будущих педагогов-психологов к реализации психолого-педагогического сопровождения воспитания и социализации обучающихся // Научные труды Калужского государственного университета имени К.Э. Циолковского. Серия: Психолого-педагогические науки. 2023. С. 34. Белолуцкая А.К. Структурная гибкость мышления в контексте диалектической психологии // Филология и культура. 2013. № 3 (33). С. 290–297. Абдуразакова Д.М., Мамаева В.А. Подготовка будущего учителя к инновационной деятельности // Мир науки, культуры, образования. 2015. № 4. С. 168–170. Postareff L., Lindblom-Ylänne S., Nevgi A. The effect of pedagogical training on teaching in higher education // Teaching and teacher education. 2007. Vol. 23, № 5. P. 557–571. MacPhail A. et al. The professional development of higher education-based teacher educators: needs and realities // Professional development in education. 2019. Vol. 45, № 5. Р. 848–861. Pham D.H. The professional development of academic staff in higher education institution // Journal of Teacher Education for Sustainability. 2021. Vol. 23, № 1. P. 119–134. Fabriz S., Hansen M., Heckmann C. How a professional development programme for university teachers impacts their teaching-related self-efficacy, self-concept, and subjective knowledge // Higher Education Research & Development. 2021. Vol. 40, № 4. P. 738–752. Rienties B., Brouwer N., Lygo-Baker S. The effects of online professional development on higher education teachers’ beliefs and intentions towards learning facilitation and technology // Teaching and teacher education. 2013. Vol. 29. P. 122–131. Castillo F.G. Innovative pedagogy for higher educational institution: the teacher point of view // Conference proceedings of the 2nd American University in the Emirates International Research Conference. Springer, 2020. P. 100–112. Mundy M.A., Kupczynski L., Ellis J.D. Setting the standard for faculty professional development in higher education // Journal of Academic Administration in Higher Education. 2012. Vol. 8, № 2. P. 47–52. Zeng L.M. Peer review of teaching in higher education: A systematic review of its impact on the professional development of university teachers // Educational Research Review. 2020. Vol. 31. Article 100362. Wijayanto P. W., Ariefianto L., Judijanto L. Teacher Learning Process in Implementing the Independent Learning Curriculum in the High School Environment // Mimbar Ilmu. 2024. Vol. 29, № 2. Р. 281–290.
Supplementary files


