The use of learningmetry in the study of probability theory and mathematical statistics at a university of economics with a point-rating system for assessing knowledge
- Authors: Zaychikova N.A.1
-
Affiliations:
- Samara State University of Economics
- Issue: Vol 11, No 2 (2022)
- Pages: 282-286
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/109863
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2022112303
- ID: 109863
Cite item
Full Text
Abstract
The paper considers the use of the learningmetry method as a tool for measuring the performance-motivation scale of the results of work on control points in a digital educational environment within the point-rating system for assessing students’ knowledge at a university of economics. The author have analyzed data on the results of mastering the course «Probability Theory and Mathematical Statistics» in the third semester of the 2021/2022 undergraduate program. Tabular and indexological stages of data analysis are carried out. The following personal and group indices were calculated: the student’s progress index, the student’s motivational activity index, the student’s learningmetry index by the test, the student’s learningmetry index; group success index, group motivational activity index, group learningmetry index. Indices of evaluation of the tests are also calculated: index of evaluation of the test, learningmetry index of the test. A feature of the work is the calculation of learningmetry indices under conditions of a different maximum number of points obtained in the assessment at different control points, as a result of which a preliminary transfer of data into a five-point evaluation system is proposed. The implementation of the presented methodology can be useful for assessing the effectiveness of students’ learning in mastering the course in the conditions of a point-rating system for assessing students’ knowledge and in a digital educational environment.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Nadezhda Anatolyevna Zaychikova
Samara State University of Economics
Author for correspondence.
Email: zajna@yandex.ru
candidate of physical and mathematical sciences, associate professor of Statistics and Econometrics Department
Russian Federation, SamaraReferences
- Троеглазова А.В. Квалиметрический подход к формированию балльно-рейтинговой системы оценивания в вузе // Современное педагогическое образование. 2020. № 5. С. 54-56.
- Сазонов Б.А. Балльно-рейтинговые системы оценивания знаний: особенности российской практики // Образование и наука. 2012. № 9 (98). С. 15-34.
- О проведении эксперимента по введению рейтинговой системы оценки успеваемости студентов вузов: приказ Министерства образования РФ от 11.07.2002 № 2654.
- Коряковцева О.А. Преимущества и проблемы применения балльно-рейтинговой системы в вузе // Гуманитарные науки (г. Ялта). 2021. № 1 (53). С. 62-69.
- решений для нового образования // Качество образования. 2018. № 2. С. 4-9.
- Об утверждении программы «Цифровая экономика Российской Федерации»: распоряжение Правительства РФ от 28.07.2017 № 1632-р.
- Козлова Г.Г. Роль высшей школы в развитии цифровой экономики // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2018. № 2. С. 63-65.
- Булатова Е.Г. О квалиметрическом подходе в педагогических исследованиях // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2017. № 12-2. С. 59-63.
- Гнездилова Л.Б., Гнездилов М.А. Учебная мотивация как основа эффективного образовательного процесса в вузе // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Гуманитарные и общественные науки. 2017. № 2. С. 4-11.
- Зайчикова Н.А. Разработка методики измерения по шкале успеваемость-мотивация результатов работы с тестовыми системами в цифровой образовательной среде // Современные проблемы науки и образования. 2018. № 4. doi: 10.17513/spno.27902.
- Зайчикова Н.А. Применение научениеметрической методики в студенческих группах в цифровой образовательной среде // Наука XXI века: Актуальные направления развития. 2019. № 2-1. С. 35-40.
- Зайчикова Н.А. Научениеграмма как способ графического представления результата научениеметрической процедуры // Наука XXI века: Актуальные направления развития. 2020. № 1-1. С. 100-104.
- Зайчикова Н.А. Разработка анкеты для реализации научениеметрической методики в вузе // Актуальные аспекты развития современной науки: сб. науч. ст. II междунар. науч. конф., 18 декабря 2020 года. Самара: Изд-во СГЭУ, 2021. С. 382-385.
- Zaychikova N.A. Learningmetry: Effectiveness e-learning measuring and reflection of educational experience // Current Achievements, Challenges and Digital Chances of Knowledge Based Economy. Cham: Springer Nature Switzerland AG, 2021. P. 611-619. doi: 10.1007/978-3-030-47458-4_70.
- Морено Я.Л. Социометрия: Экспериментальный метод и наука об обществе / пер. с англ. А.М. Боковикова. М.: Академический Проект, 2001. 384 с.
