Cognitive universal educational actions as a factor of academic success of subject content mastering by students
- Authors: Kutuzova O.B.1, Sorokina I.V.1
-
Affiliations:
- Institute of Education Development
- Issue: Vol 11, No 3 (2022)
- Pages: 283-289
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/114914
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2022113310
- ID: 114914
Cite item
Full Text
Abstract
The paper is devoted to the problem of universal educational actions development among students of a general education organization. Special attention is paid to the need for cognitive learning activities development. Their role in the educational process when students master the subject content is determined. The paper presents the results of the study conducted by specialists of the Department of Pedagogy and Psychology of the Institute of Educational Development in the Samara Region. The purpose of the study is to identify and evaluate the current state of meta-subject results development among students of grades 5–8 of general education organizations in the Samara Region, demonstrated in the All-Russian test papers on Russian language and Mathematics in 2020, 2021. The study revealed the most problematic cognitive meta-subject results, the development of which is recommended to focus on in primary school. The results of the study have convincingly demonstrated that it is the low level of cognitive meta-subject actions in the majority of students that is an obstacle to their full development of any subject content. The meta-subject deficits of students allowed us to draw a conclusion about the actual professional deficits of teachers. The results of the study will be useful to teachers of general education, students of pedagogical universities and all those who are interested in improving the quality of general education.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Olga Borisovna Kutuzova
Institute of Education Development
Email: olg.kutuzowa2011@yandex.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor of Pedagogy and Psychology Department
Russian Federation, SamaraIrina Vladimirovna Sorokina
Institute of Education Development
Author for correspondence.
Email: ivsorokina61@mail.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor of Pedagogy and Psychology Department
Russian Federation, SamaraReferences
- Барбер М., Муршед М. Как добиться стабильного высокого качества обучения в школах. Уроки анализа лучших систем школьного образования мира // Вопросы образования. 2008. № 3. С. 7–61.
- Морозова М.И., Штерн В.В., Киселева С.А., Шелопухо О.А., Трипольникова Н.В., Ермакова Е.А. Поэтапное формирование универсальных учебных действий при освоении программ начального, основного и среднего общего образования в условиях введения ФГОС ООО: метод. пособие / под ред. М.И. Морозовой. СПб.: ЛГУ им. А.С. Пушкина, 2019. 76 с.
- Харрари Ю.Н. Sapiens: краткая история человечества / пер. с англ. Л. Сумм. М.: Синбад, 2016. 516 с.
- Дистервег А. Руководство к образованию немецких учителей // Дистервег А. Избранные педагогические сочинения. М.: Учпедгиз, 1956. С. 136–203.
- Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования: Приказ Министерства образования и науки Российской Федерации от 17.12.2010 № 1897 [Электронный ресурс] // Электронный фонд правовых и нормативно-технических документов. https://docs.cntd.ru/document/902254916.
- Геворкян Е.Н. Рынок образовательных ресурсов: аспекты модернизации: монография. М.: Market DS, 2005. 358 с.
- Концепция федеральных государственных образовательных стандартов общего образования: проект / под ред. А.М. Кондакова, А.А. Кузнецова. 2-е изд. М.: Просвещение, 2009. 35 с.
- Развитие универсальных учебных действий учащихся средствами информационно-коммуникационных технологий: метод. пособие / под ред. В.П. Джаджа. Самара, 2014. 30 с.
- Формирование универсальных учебных действий в основной школе: от действия к мысли. Система заданий: пособие / А.Г. Асмолов, Г.В. Бурменская, И.А. Володарская и др.; под ред. А.Г. Асмолова. М.: Просвещение, 2010. 159 с.
- Боженкова Л.И. Методика формирования универсальных учебных действий при обучении геометрии. 2-е изд. М.: Бином. Лаборатория знаний, 2015. 208 с.
- Беглова Т.В., Битянова М.Р., Меркулова Т.В., Теплицкая А.Г. Универсальные учебные действия: теория и практика проектирования: науч.-метод. пособие / науч. ред. М.Р. Битянова. Самара: Издательский дом «Фёдоров», 2017. 304 с.
- Чуланова Н.А., Черняева Т.Н. Нормативный контекст определения «познавательные универсальные учебные действия» [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 6. https://science-education.ru/ru/article/view?id=16398.
- Гребенев И.В. Учебный предмет и метапредметность // Школьные технологии. 2014. № 2. С. 169–176.
- Поташник М.М. Требования к современному уроку: метод. пособие. М.: Центр педагогического образования, 2013. 272 с.
- Поташник М.М., Левит М.В. Работа управленческой команды школы по освоению новых стандартов // Народное образование. 2014. № 5. С. 93–100.
- Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования: Приказ Министерства просвещения Российской Федерации от 31.05.2021 № 286 [Электронный ресурс] // Электронный фонд правовых и нормативно-технических документов. https://docs.cntd.ru/document/607175842.
- Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования: Приказ Министерства просвещения Российской Федерации от 31.05.2021 № 287 [Электронный ресурс] // Электронный фонд правовых и нормативно-технических документов. https://docs.cntd.ru/document/607175848.
Supplementary files
