Secondary vocational school of the Kazan Educational District in the process of modernization of Russian education in the late 19th – early 20th centuries
- Authors: Magsumov T.A.1
-
Affiliations:
- Naberezhnye Chelny State Pedagogical University
- Issue: Vol 12, No 1 (2023)
- Pages: 273-280
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/133979
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2023121307
- ID: 133979
Cite item
Full Text
Abstract
The paper presents the main results of the author’s research in the field of the history of the formation and development of the Russian pre-revolutionary secondary vocational school. The research was carried out on the materials of educational institutions of the Kazan Educational District. The historical reconstruction is carried out in the context of the specifics of modernization and the educational revolution that took place in the country. The basic method was a generalized historical and genetic description of the results of the author’s research, and the source was the totality of these studies. The role of secondary vocational schools in the educational system of the Kazan Educational District greatly increased at the turn of the 19–20 centuries. The secondary vocational school became a part of the educational revolution taking place in the Russian Empire, acted as a bearer of traditions and a conductor of innovations, a channel and an active participant in modernization changes. The development of secondary vocational education clearly reflected the modernization processes taking place in the country. The author reconstructs a picture of the initial stage in the history of secondary vocational education; reveals the attitudes and practices of state and public, private and state interaction in education; reveals social characteristics of students and teachers; restores the process of expanding the number and range of social agents of educational institutions; reveals the main directions of secondary vocational schools. Despite the serious problems caused by attempts to implement its development on a traditional basis, the vocational school, largely due to the partnership of the state and society, made a significant contribution to the education of qualified personnel for the economy of the region. The results of the study are to increase scientific knowledge about the development of education in late Imperial Russia. The research materials can be used for the subsequent scientific study of the problem, as well as in the theory and practice of secondary vocational education at the present stage.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Timur Albertovich Magsumov
Naberezhnye Chelny State Pedagogical University
Author for correspondence.
Email: nabonid1@yandex.ru
candidate of historical sciences, associate professor of Pedagogics Department named after Z.T. Sharafutdinov
Russian Federation, Naberezhnye Chelny, Republic of TatarstanReferences
- Богуславский М.В. Вариативные стратегии модернизации российского образования в начале XX века // Проблемы современного образования. 2015. № 2. С. 5–18.
- Парсонс Т. Система современных обществ / пер. с англ. Л.А. Седова, А.Д. Ковалева; под ред. М.С. Ковалевой. М.: Аспект Пресс, 1998. 270 с.
- Бессолицын А.А. Поволжский регион на рубеже XIX–XX вв. (Основные тенденции и особенности экономического развития) // Экономическая история России: проблемы, поиски, решения. Вып. 5. Волгоград: Издательство Волгоградского университета, 2003. С. 190–202.
- Магсумов Т.А. Средняя профессиональная школа Казанского учебного округа в условиях модернизации отечественного образования конца XIX – начала XX в. Курск: Университетская книга, 2022. 535 с. doi: 10.47581/2022/magsumov.01.
- Магсумов Т.А. Казанские школяры на рубеже XIX–XX веков: облик, повседневность, среда. Саарбрюкен: LAP Lambert, 2011. 268 с.
- Магсумов Т.А. Источники по истории Российской средней профессиональной школы рубежа XIX–XX вв. // Вестник архивиста. 2012. № 1. С. 69–78.
- Magsumov T.A. Main approaches to the study of historical and educational process // Bylye Gody. 2014. № 34 (4). P. 720–726.
- Штомпка П. Социология социальных изменений / пер. с англ. под ред. В.А. Ядова. М.: Аспект Пресс, 1996. 416 с.
- Миронов Б.Н. Российская империя: от традиции к модерну: в 3 т. Т. 1. СПб.: Дмитрий Буланин, 2014. 896 с.
- Веселов А.Н. Среднее профессионально-техническое образование в дореволюционной России: очерки по истории. М.: Трудрезервиздат, 1959. 103 с.
- Кузьмин Н.Н. Низшее и среднее специальное образование в дореволюционной России. Челябинск: Южно-Уральское кн. изд-во, 1971. 280 с.
- Ищенко О.В. Студенческая и учащаяся молодежь как фактор общественного движения и культурной жизни Сибири (конец XIX – начало XX в.): монография. Омск: Изд-во Омского гос. ун-та, 2010. 498 с.
- Аминов Т.М. История профессионального образования в Башкирии. Начало XVII века – 1917 год: монография. 2-е изд., доп. и перераб. Уфа: Изд-во БГПУ, 2012. 296 с.
- Черкасов А.А., Братановский С.Н., Королева Л.А. Система народного просвещения на территории Черноморской губернии в 1896–1917 гг. Часть 2 // Вестник Санкт-Петербургского университета. История. 2020. Т. 65, № 4. С. 1067–1084. doi: 10.21638/11701/spbu02.2020.403.
- Cherkasov A.А., Bratanovskii S.N., Koroleva L.A. The public education system in Voronezh Governorate in the period 1703–1917. Part 1 // European Journal of Contemporary Education. 2020. Vol. 9, iss. 1. P. 202–211. doi: 10.13187/ejced.2020.1.202.
- Litvin A.A., Akhmetova A.R. «The new teacher» and «the new rule» in the context of the Bolshevik project of «Cultural revolution» // Журнал Министерства народного просвещения. 2015. № 4 (6). P. 251–261. doi: 10.13187/zhmnp.2015.6.251.
- Жарова Е.Ю. Профессора естественных отделений российских университетов 1850–60-х гг. и «вторичный импорт» науки // Современные исследования социальных проблем. 2021. Т. 13, № 4. С. 53–77. doi: 10.12731/2077-1770-2021-13-4-53-77.
- Кабытов П.С., Леонтьева О.Б. Подготовка научных кадров высшей квалификации по историческим наукам в Самарском университете // Вестник Самарского университета. История, педагогика, филология. 2019. Т. 25, № 4. С. 7–22. doi: 10.18287/2542-0445-2019-25-4-7-22.
- Пономарева В.В. Профессора и преподаватели Московского университета в закрытых женских институтах Ведомства учреждений императрицы Марии (первая половина XIX в. – 1917 г.) // Вестник Московского университета. Серия XXIII: Антропология. 2019. № 3. С. 128–138. doi: 10.32521/2074-8132.2019.3.128-138.
- Грибовский М.В. «Тягость профессорства»: особенности педагогической деятельности университетского преподавателя в дореволюционной России // Былые годы. 2019. Т. 3, № 53. С. 1263–1271. doi: 10.13187/bg.2019.3.1263.
- Ростовцев Е.А., Баринов Д.А., Сидорчук И.В. Кризис 1911 г. в провинциальных университетах // Былые годы. 2019. № 54 (4). С. 1877–1886. doi: 10.13187/bg.2019.4.1877.
Supplementary files
