Designing the educational process of postgraduate studies: integration of fractal-resonance methodology and pedagogical design

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The modern education system is characterized by increasing demands for the quality and effectiveness of the educational process (including postgraduate studies), which actualizes the need to use scientifically based methodological approaches to the design and implementation of educational programs. In this context, the integration of fractal-resonance methodology (FRM) and the concept of pedagogical design (PD) is of particular importance. The article considers the mechanisms of synthesis of neobehavioural, cognitivist and constructivist approaches within the theory and practice of pedagogical design, as well as three key approaches to pedagogical design in the concept of pedagogical design: «from the task», «from the type of activity» and «from educational results», their features, advantages and limitations are analyzed. Fractal-resonance methodology (FRM) of designing the educational process is based on the principles borrowed from the theory of fractals and the concept of resonance. The article considers the essence of this methodology, its key aspects, principles, possibilities and didactic mechanisms for implementation in the educational process of postgraduate studies. The content of the article analyzes how the application of the four-component model of instructional design (4C/ID), based on Edward Sweller's theory of cognitive load and Richard Mayer's theory of multimedia learning, can improve the educational process in graduate school and help students effectively cope with the topics studied.

About the authors

Svetlana Valentinovna Pivneva

Russian State Social University

Email: tlt-swetlana@yandex.ru

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Information Technologies, Artificial Intelligence and Public-Social Technologies of Digital Society Department

Russian Federation, Moscow

Veronika Mikhailovna Grebennikova

Kuban State University

Author for correspondence.
Email: vmgrebennikova@mail.ru

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Head of the Pedagogy and Psychology Department

Russian Federation, Krasnodar

Natalya Ivanovna Nikitina

A.S. Griboyedov Moscow University

Email: nn0803@mail.ru

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor of the General Psychology and Pedagogy Department

Russian Federation, Moscow

Ekaterina Vladimirovna Komarova

Russian Academy of National Economy and Public Administration

Email: evkomarova@mail.ru

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Professor of the Computer Science and Mathematics Department

Russian Federation, Moscow

References

  1. Абдуллина Л.Б., Маджуга А.Г., Синицина И.А. Фрактальная педагогика: теория, методология и практика: монография. М.: Университетская книга, 2016. 320 с.
  2. Маджуга А.Г., Синицина И.А., Абдуллина Л.Б. Фрактально-резонансный подход как методология постнеклассического гуманитарного знания // Высшее образование сегодня. 2014. № 11. С. 61–66.
  3. Ушаков А.А. Фрактальная методология личностно-профессионального саморазвития педагога в интегративной образовательной среде [Электронный ресурс] // Мир науки. Педагогика и психология. 2020. Т. 8, № 2. https://mir-nauki.com/pdf/58pdmn220.pdf.
  4. Соколов А.В. Применение фрактальной методологии в гуманитарных науках // Время науки. 2016. № 3. С. 12–18.
  5. Ефимова Е.А., Корешникова Ю.Н., Давлатова М.А. Педагогический дизайн: российская и зарубежная исследовательская повестка / под науч. ред. Е.В. Чернобай. М.: НИУ ВШЭ, 2022. 44 с.
  6. Mangaroska K., Giannakos M. Learning analytics for learning design: a systematic literature review of analytics-driven design to enhance learning // IEEE Transactions on Learning Technologies. 2018. Vol. 12, iss. 4. P. 516–534. doi: 10.1109/tlt.2018.2868673.
  7. Power R. Everyday Instructional design: a practical resource for educators and instructional designers. Sydney: Power Learning Solutions, 2023. 303 p.
  8. Mattar J. Constructivism and connectivism in education technology: active, situated, authentic, experiential, and anchored learning // Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 2010. Vol. 21, iss. 2. P. 201–217. doi: 10.5944/ried.21.2.20055.
  9. Асанов С.А., Акименко Г.В. Педагогический дизайн и педагогическое проектирование как эффективные технологии организации образовательного процесса в вузе [Электронный ресурс] // Дневник науки. 2020. № 8 (44). http://www.dnevniknauki.ru/images/publications/2020/8/pedagogics/Asanov_Akimenko.pdf.
  10. Вольхин С.Н., Васильева Т.В., Гребенникова В.М., Ильгов В.И., Квитковская А.А., Комарова Е.В., Никитина Н.И., Пивнева С.В., Романова Е.Ю., Федосов А.Ю. Совершенствование качества непрерывной профессиональной подготовки специалистов социономического профиля: колл. монография. М.: Перспектива, 2022. 323 с.
  11. Гришина П.Ю. Применение педагогического дизайна при разработке программ профессионального обучения для руководителей высшего звена управления // Лидерство и менеджмент. 2016. Т. 3, № 1. С. 33–50. doi: 10.18334/lim.3.1.35022.
  12. Мельников В.А., Синицина И.А., Синицын И.А. Концептуальные основы педагогического дизайна: фрактально-резонансный подход // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2016. № 2 (24). С. 118–124. doi: 10.17238/issn1998-5320.2016.24.118.
  13. Alammary A., Sheard J., Carbone A. Blended learning in higher education: three different design approaches // Australasian Journal of Educational Technology. 2014. Vol. 30, № 4. Р. 440–454. doi: 10.14742/ajet.693.
  14. Van Merriënboer J.J.G., Sweller J. Cognitive load theory and complex learning: recent developments and future directions // Educational Psychology Review. 2005. Vol. 17, № 2. P. 147–178. doi: 10.1007/s10648-005-3951-0.
  15. Sweller J., van Merriënboer J.J.G., Paas F. Cognitive architecture and instructional design: 20 years later // Educational Psychology Review. 2019. Vol. 31, № 2. P. 261–292. doi: 10.1007/s10648-019-09465-5.
  16. Martin F., Ritzhaupt A.D. Standards and competencies for instructional design and technology professionals // Design for Learning: Principles, Processes, and Praxis / eds. J.K. McDonald, R.E. West. EdTech Books, 2020. P. 265–273.
  17. Макаренко А.А. Педагогический дизайн как средство повышения эффективности организации учебного процесса // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2017. Т. 23, № 4. С. 13–16.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2024 Pivneva S.V., Grebennikova V.M., Nikitina N.I., Komarova E.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».