Studying the experience of moral interaction of students in secondary vocational education programs using the method of conceptual dictionary
- Authors: Razumovskaya A.A.1
-
Affiliations:
- Branch of the Murmansk Arctic University in Kirovsk, Murmansk Region
- Issue: Vol 13, No 2 (2024)
- Pages: 216-221
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/271376
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2024132310
- ID: 271376
Cite item
Full Text
Abstract
The article actualizes the problem of moral education of modern Russian youth, one of the aspects of which is the formation of students' experience of moral interaction with other people. Scientific prerequisites for an effective solution to the problem of forming the experience of moral interaction of students with people in the context of an institution of secondary vocational education are revealed. The structure of the experience of moral interaction formed by cognitive, motivational-value, communicative and behavioral components is proposed. The possibilities of the conceptual dictionary method in studying the formation of the cognitive component of the experience of moral interaction in students in an institution of secondary vocational education are determined, the content of which (component) is formed by knowledge of morality, interaction, moral interaction, value. The choice of the experimental and control groups is substantiated. The results obtained using the conceptual dictionary method as a method of scientific and pedagogical research in studying the knowledge of the concepts of «morality», «interaction», «moral interaction», «value» of the first and final year students of the experimental and control groups are compared, and the changes that have occurred in the content of students' knowledge are presented. The conclusion about the effectiveness of experimental work on the formation of the experience of moral interaction of students in secondary vocational education programs is substantiated.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Anna Alexandrovna Razumovskaya
Branch of the Murmansk Arctic University in Kirovsk, Murmansk Region
Author for correspondence.
Email: annabalakovo2552@mail.ru
Director
Russian Federation, KirovskReferences
- Котова И.Б., Шиянов Е.Н. Педагогическое взаимодействие. Ростов-на-Дону: Изд-во Ростовского госпедуниверситета, 1997. 112 с.
- Радионова Н.Ф., Ривкина С.В. Взаимодействие субъектов педагогического процесса как источник его обновления // Человек и образование. 2012. № 2 (31). С. 4–9.
- Коротаева Е.В. Организация взаимодействий в образовательном процессе школы. М.: Национальный книжный центр, ИФ «Сентябрь», 2016. 192 с.
- Ракитина М.Г. Специфика развития межличностного взаимодействия студентов в процессе обучения в вузе // Актуальные исследования. 2023. № 49–4 (179). С. 37–39.
- Абдулаев М.А. Организация конструктивного взаимодействия студентов колледжа как теоретическая проблема // Проблемы современного педагогического образования: сб. науч. тр. Ялта: РИО ГПА, 2021. Вып. 70, Ч. 1. С. 7–11.
- Апресян Р.Г. Нравственный опыт // Гусейнов А.А., Апресян Р.Г. Этика: учебник. М.: Гардарика, 1998. С. 309–390.
- Сагатовский В.Н. Философия развивающейся гармонии (философские основы мировоззрения). В 3 ч. Ч. 2. Онтология (Мир и человек: укоренен ли человек во Вселенной?). СПб.: СПбГУ, 1999. 272 с.
- Гущина А.В. Нравственный опыт человечества как источник нравственности учителя // Новая наука: Стратегии и векторы развития. 2016. № 118–2. С. 43–47.
- Овинова Л.Н. Нравственность как педагогическое понятие // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование, здравоохранение, физическая культура. 2006. № 16 (71). С. 18–21.
- Гончарова Е.Н. Формирование опыта нравственного поведения школьников: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Самара, 2011. 26 с.
- Семенцова К.С. Теоретический обзор исследований опыта личности как психологического феномена // Вестник Псковского государственного университета. Серия: Социально-гуманитарные и психолого-педагогические науки. 2012. № 1. С. 91–97.
- Ефимчук Е.Г. Общая структура познавательного опыта студентов вуза и критерии его развития // Человек и образование. 2016. № 1 (46). С. 76–79.
- Лапицкая Е.В. Содержание и структура субъектного опыта студентов в образовательной деятельности // Историческая и социально-образовательная мысль. 2015. Т. 7, № 6–1. С. 348–351. doi: 10.17748/2075-9908-2015-7-6/1-348-351.
- Бездухов А.В. Сущность нравственно-педагогического взаимодействия учителя и учащихся // Образование и саморазвитие. 2011. № 1 (23). С. 124–129.
- Иванова С.П. Учитель XXI века: ноопсихологический подход к анализу профессионально-личностной готовности к педагогической деятельности: учеб. пособие. Псков: ПГПИ им. С.М. Кирова, 2002. 331 с.
- Щуркова Н.Е. Педагогическая технология. М.: Педагогическое общество России, 2002. 224 с.
- Николина В.В. Формирование опыта нравственного взаимодействия учащихся средствами географии // Методика преподавания в современной школе: актуальные проблемы и инновационные решения: мат-лы Российско-узбекской науч.-метод. конф. (Ташкент, 10–11 ноября 2023 г.) / под науч. ред. С.В. Тарасова. СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2023. С. 96–100.
- Лапина Т.С. Проблема индивидуальной нравственности // Мораль и этическая теория. М.: Наука, 1974. С. 106–143.
- Разумовская А.А. Содержание структурных компонентов опыта нравственного взаимодействия студентов с другими людьми // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Педагогика и психология. 2022. № 3 (60). С. 103–117. doi: 10.26456/vtpsyped/2022.3.103.
- Вершловский С.Г., Матюшкина М.Д. Контент-анализ в педагогическом исследовании: учеб. пособие. СПб., 2006. 61 с.
- Выжлецов Г.П. Аксиология культуры. СПб.: СПбГУ, 1996. 152 с.
- Каган М.С. Философская теория ценности. СПб.: Петрополис, 1997. 205 с.
- Гуревич П.С. Преображение ценностей как чрезвычайная ситуация: учеб.-метод. пособие. М.: МПСИ, 2007. 120 с.
- Братусь Б.С. Нравственное сознание личности (психологическое исследование). М.: Знание, 1985. 64 с.
Supplementary files
