Development of creative abilities of students – future teachers in pedagogy classes
- Authors: Semenova O.M.1
-
Affiliations:
- Samara State University of Social Sciences and Education
- Issue: Vol 13, No 4 (2024)
- Pages: 166-170
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/284649
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2024134313
- ID: 284649
Cite item
Full Text
Abstract
The article argues for the importance of the creative personality of a teacher for modern Russian education and reveals the role of creative abilities of a teacher in his professional development. The main aspects of pedagogical creativity that determine the professional development of a teacher as a creative person are identified: methodological creativity, communicative creativity, creativity in organizing the learning process, creative self-education. The analysis of scientific ideas about specific creative abilities that a teacher should have is carried out, and the abilities are identified, the development of which in students of a pedagogical university will allow them to demonstrate pedagogical creativity in all aspects of future professional activity: analytical abilities, the ability to search for alternative solutions to pedagogical problems, the ability to independent and proactive creative pedagogical activity, the ability to cope with situations of uncertainty, the ability to effectively communicate in creative pedagogical activity. The possibilities of the academic discipline «Pedagogy» in developing the creative abilities of students – future teachers are revealed. The potential of the technology of developing critical thinking of students through reading and writing in developing the analytical abilities of students is revealed. The role of brainstorming, case study method, role-playing games, discussions (debates) in developing the ability of future teachers to search for alternative solutions to pedagogical problems is substantiated. The importance of project activities, self-development programs, business games in developing the ability of future teachers to independent and proactive creative pedagogical activity is revealed. The potential of games-situations with conditions of uncertainty, analysis of situations of uncertainty, development of scenarios of actions in uncertain situations, debates in developing the ability of students – future teachers to cope with situations of uncertainty is revealed. The possibilities of communication games, group discussions, role-playing games in developing the ability of students – future teachers to effective communicative interaction in creative pedagogical activity are substantiated.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Olga Mikhailovna Semenova
Samara State University of Social Sciences and Education
Author for correspondence.
Email: o.semenova@sgspu.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor of Pedagogy and Psychology Department
Russian FederationReferences
- Андреев В.И. Педагогическая эвристика для творческого саморазвития многомерного мышления и мудрости: монография. Казань: Центр инновационных технологий, 2015. 288 с.
- Ахметзянова Н.В. Творческие способности и их особенности в подготовке учителя в педагогическом вузе // Образование и саморазвитие. 2015. № 1 (43). С. 23–28.
- Бичева И.Б., Десятова С.В., Царева И.А. Развитие педагогического творчества будущего педагога // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2017. № 1 (25). С. 73–77.
- Загвязинский В.И. Педагогическое творчество учителя. М.: Знание, 2013. 364 с.
- Игнатова О.И. Развитие творческих способностей будущих учителей начальных классов в процессе педагогической практики // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 61–1. С. 72–75.
- Кан-Калик В.А., Никандров Н.Д. Педагогическое творчество. М.: Педагогика, 1990. 144 с.
- Мартишина Педагогическое творчество. М.: Русайнс, 2023. 329 с.
- Скворцов А.В., Комиссарова Т.С. Профессиональные творческие умения учителя-предметника как условие формирования творческих способностей учащихся // Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина. 2016. № 4–2. С. 173–180.
- Тузова Н.Н. Развитие творческого потенциала педагогов общеобразовательной организации // Молодой ученый. 2017. № 25 (159). С. 316–319.
- Февралева Я.В. Место творческой составляющей личности педагога и ее роль в обучении детей // Евразийский научный журнал. 2017. № 9. С. 107–109.
- Сманцер А.П. Педагогические основы стимулирования творческого саморазвития будущего педагога в процессе обучения в вузе // Веснік БДУ. Серыя 4: Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. 2007. № 3. С. 113–118.
- Турбина Е.П. Реализация индивидуальных творческих способностей в педагогической деятельности у будущих учителей // Вестник Шадринского государственного педагогического университета. 2017. № 1 (33). С. 76–81.
- Бартошевич И.А. Дебаты как средство формирования творческих способностей будущего учителя иностранного языка // Актуальные проблемы педагогических исследований: мат-лы XVI аспирантских чтений (г. Минск, 23 апреля 2020 г.) / отв. ред. Н.В. Самусева. Минск: БГПУ, 2020. С. 11–14.
- Семенова О.М. Технология формирования критического мышления студентов вуза // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Педагогика и психология. 2023. № 4 (65). С. 145–155. DOI: 10. 26456/vtpsyped/2023.4.145.
- Кригер Е.Э. Типы ситуаций неопределенности в профессиональной деятельности педагога // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2014. № 1 (142). С. 9–12.
- Ткачева Л.Л. Технологии развития критического мышления // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Лингвистика. 2008. № 16 (116). С. 95–96.
- Шакирова Д.М. Формирование критического мышления учащихся и студентов: модель и технология // Образовательные технологии и общество. 2006. Т. 9, № 4. С. 284–292.
- Черноусова Т.В. Стратегии проживания ситуации неопределенности как предмет социально-психологического анализа // Психология человека в образовании. 2022. Т. 4, № 4. С. 421–434. doi: 10.33910/2686-9527-2022-4-4-421-434.
- Скрипкина Т.П., Ванданова Э.Л., Бакшиханова С.С. Модели решения сложных ситуаций в педагогической деятельности // Вестник Московского государственного областного университета. 2021. № 1. С. 163–177. doi: 10.18384/2224-0209-2021-1-1062.
Supplementary files
