Technologies in preparing future teachers for the implementation of control and assessment activities in the context of personalization of education
- Authors: Zogol S.G.1, Smolyar A.I.1
-
Affiliations:
- Samara State University of Social Sciences and Education
- Issue: Vol 14, No 1 (2025)
- Pages: 128-132
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/313679
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2025141304
- ID: 313679
Cite item
Full Text
Abstract
The relevance of the problem of preparing future teachers for the implementation of control and assessment activities in the context of personalization of education is substantiated. Based on the analysis of psychological and pedagogical literature, regulatory and legal documents in the field of education, the authors 1) specify the essential aspects of personalization of education: ensuring effective feedback in the educational process; the ability of students to set educational goals and take responsibility for the learning outcome; the use of forms and methods of teaching that provide the opportunity to include students in independent assessment activities; the construction of a variety of individual educational trajectories and trajectories of individual development of students; 2) highlight the creation of conditions for the development of educational and cognitive motivation, skills for planning goals and ways to achieve educational results, skills of self-control and self-assessment as the main task; 3) specify the teacher’s assessment and control skills. The results of the empirical study conducted by the authors of the attitude of firstyear students to control, assessment and marking in art lessons indicate the need for special training to apply methods and technologies for assessing students' educational results in control and assessment activities, aimed at developing their personal potential, active subject position in the educational process, providing timely and constructive feedback. The authors have theoretically substantiated and experimentally verified that the most productive educational technologies for preparing students for the implementation of control and assessment activities in the context of personalization of education are the following, which contribute to the formation of the personality of the student as a subject of designing and assessing his/her educational activity. These primarily include technologies of formative assessment, portfolio, and the specifics of their application in the preparation of a future music teacher are shown.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Svetlana Gennadyevna Zogol
Samara State University of Social Sciences and Education
Author for correspondence.
Email: szogol@yandex.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor of Music Education Department
Russian Federation, SamaraAntonina Ivanovna Smolyar
Samara State University of Social Sciences and Education
Email: smol_53@mail.ru
doctor of pedagogical sciences, professor, head of Music Education Department
Russian Federation, SamaraReferences
- О Концепции подготовки педагогических кадров для системы образования на период до 2030 г.: распоряжение Правительства РФ от 24.06.2022 № 1688-р [Электронный ресурс] // Гарант.ру. https://base.garant.ru/404930447.
- Методические рекомендации по подготовке педагогических кадров по программам бакалавриата на основе единых подходов к их структуре и содержанию («Ядро высшего педагогического образования»): письмо Минпросвещения РФ от 14.12.2021 № АЗ-1100/08 [Электронный ресурс] // Электронный фонд правовых и нормативно-технических документов. https://docs.cntd.ru/document/728190373.
- Подымова Л.С., Полякова Я.Ю., Чуприянова О.В. Содержание понятия «персонализированное обучение»: к проблеме исследования // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования. 2021. № 2. С. 78–81.
- Ермаков Д.С. Что следует понимать под персонализированным обучением? // EduTech. 2023. № 4 (55). С. 13–16.
- Савина Н.В. Методологические основы персонализации образования // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2020. № 4. С. 82–90.
- Ермаков Д.С. Как построить корабль персонализированного обучения? // EduTech. 2023. № 4 (55). С. 24–30.
- Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования: приказ Минпросвещения РФ от 31.05.2021 № 287 [Электронный ресурс] // Гарант.ру. https://base.garant.ru/401433920.
- Бабанский Ю.К. Избранные педагогические труды. М.: Педагогика, 1989. 560 с.
- Сластенин В.А., Исаев И.Ф., Мищенко А.И., Шиянов Е.Н. Педагогика: учеб. пособие. М.: Школа-Пресс, 2000. 312 с.
- Смирнов С.А., Котова И.Б., Шиянов Е.Н., Бабаева Т.И. и др. Педагогика: педагогические теории, системы, технологии: учеб. пособие. М.: Академия, 1999. 544 с.
- Шадриков В.Д. Психология деятельности человека. М.: Институт психологии РАН, 2013. 464 с.
- Борытко Н.М., Соловцова И.А., Байбаков А.М. Педагогические технологии: учебник. Волгоград: Изд-во ВГИПК РО, 2006. 59 с.
- Об утверждении профессионального стандарта «Педагог (педагогическая деятельность в сфере дошкольного, начального общего, основного общего, среднего общего образования) (воспитатель, учитель)»: приказ Министерства труда и социальной защиты РФ от 18.10.2013 № 544н [Электронный ресурс] // Гарант.ру. https://base.garant.ru/70535556.
- Амонашвили Ш.А. Основы гуманной педагогики. В 20 кн. Кн. 4. Об оценках. М.: Свет, 2015. 368 с.
- Кабалевский Д.Б. О педагогических оценках на уроках музыки // Дело всей жизни / сост. Е.Д. Критская, Г.А. Пожидаев. М.: Редакция журнала «Искусство в школе», 1995. С. 4–11.
- Абдуллин Э.Б. Педагогическая оценка на уроке музыки // Музыка в школе. 1983. № 1. С. 44–45.
- Казакова Е.И., Высоцкая Е.Н., Турчин А.П., Нестеренко Д.П., Браташ В.С., Лупанова Т.Н. Персонализированное образование: просто и наглядно. М.: Сберобразование, 2020. 53 с.
- Логвина И.И., Рождественская Л.О. Инструменты формирующего оценивания в деятельности учителя-предметника: пособие для учителя. Нарва: Tartu Ülikool, 2012. 48 с.
- Землянская Е.Н. Формирующее оценивание (оценка для обучения) образовательных достижений обучающихся // Современная зарубежная психология. 2016. Т. 5, № 3. С. 50–58.
- Крылова О.Н., Бойцова Е.Г. Технология формирующего оценивания в современной школе: учеб.-метод. пособие. СПб.: КАРО, 2015. 128 с.
- Загвоздкин В.К. Портфель индивидуальных учебных достижений – нечто большее, чем просто альтернативный способ оценки // Школьные технологии. 2004. № 3. С. 179–185.
- Зоголь С.Г. Персонализация образовательного процесса в средней и старшей школе. Самара: СГСПУ, 2022. 180 с.
- Зоголь С.Г. Персонализация образовательного процесса в средней и старшей школе: контроль и оценка. Самара: СГСПУ, 2024. 127 с.
Supplementary files
