Extracurricular activities as a factor of students’ personal development and education (as exemplified by the Faculty of Foreign Languages of Samara State University of Social Sciences and Education)
- Authors: Klyushina A.M.1, Shalifova O.N.1
-
Affiliations:
- Samara State University of Social Sciences and Education
- Issue: Vol 8, No 4 (2019)
- Pages: 248-252
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/34499
- DOI: https://doi.org/10.17816/snv201984304
- ID: 34499
Cite item
Full Text
Abstract
Extracurricular activities are an integral part of the educational process of a university. The authors consider extracurricular work as a holistic entity with all the attributes of a system (goal, objectives, functions, structure, content, forms, methods and means). The authors of the paper believe that extracurricular work with students is an important part of education and it is carried out with the aim of creating a system of tools and actions that are responsible for solving urgent problems of education, creating favorable conditions for personal and professional development of university graduates, who should combine deep professional knowledge and skills, high spiritual and moral qualities, be noted for legal and communicative culture, creative self-expression and an active citizenship. The paper discusses extracurricular work features as a factor of students’ personal development and education, reveals the significance of the problem and suggests solutions. The authors examine the effectiveness of extracurricular activities and analyze the structure of free time of the students of the faculty of foreign languages at Samara State University of Social Sciences and Education, which allows to take a fresh look at the organization of extracurricular work.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Alena Mikhailovna Klyushina
Samara State University of Social Sciences and Education
Author for correspondence.
Email: klyushina@pgsga.ru
candidate of philological sciences, associate professor of English Philology and Cross-Cultural Communication Department
Russian Federation, SamaraOlga Nikolaevna Shalifova
Samara State University of Social Sciences and Education
Email: shalifova@pgsga.ru
candidate of philological sciences, associate professor, head of Faculty of Foreign Languages
Russian Federation, SamaraReferences
- Федеральный закон от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации».
- Смирнов В.А. Внеучебная работа в вузе: некоторые проблемы и возможные пути развития // Alma Mater. 2014. № 11. С. 17–23.
- Гаврилова М.И., Одарич И.Н. Профессиональная компетентность бакалавра // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2015. № 1 (10). С. 22–23.
- Иванайская Т.Л. Внеучебная деятельность как фактор профессионального самоопределения студента: автореф. дис. … канд. пед. наук. Оренбург, 2010. 23 с.
- Пономарев А.В. Организация внеучебной работы в Уральском государственном техническом университете: опыт, проблемы, перспективы // Университетское управление: практика и анализ. 2000. № 3. С. 33–38.
- Расщепкина Е.Д. Специфика воспитательной работы в вузе // Теория и технология металлургического производства. 2010. № 10. С. 212–218.
- Москвин В.А. Главные элементы качества работы вуза // Вестник Московского университета. 2014. № 1. С. 22–32.
- Нефедова Н.А. Внеучебная деятельность как инновационный блок воспитательной системы вуза // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. 2012. № 3 (21). С. 250–252.
- Гутман В.В., Шкляр Н.В. Самостоятельная образовательная деятельность как условие становления профессионально-педагогической компетентности студентов // Карельский научный журнал. 2016. Т. 5, № 1 (14). С. 17–21.
- Яковлева И.А. К вопросу о роли внеаудиторной работы в системе формирования компетенций студентов // Труды конференций ВСГУТУ: мат-лы науч.-метод. конф. «Роль СРС в формировании компетенций». Вып. 1. Улан-Удэ: Изд-во ВСГУТУ, 2015. С. 281–283.
- Бордовский Г.А., Богданова Р.У. Концептуальные основы воспитания студентов в Герценовском университете // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2003. Т. 3, № 6. С. 7–16.
- Бухалова И.В. Внеучебная воспитательная работа как фактор личностно-профессионального становления будущего педагога // Известия Уральского государственного университета: Серия 1: Проблемы образования, науки и культуры. 2008. Т. 56, № 23. С. 24–33.
- Лившиц Б.И., Рубина Л.Я., Шайдуров А.А. Внеучебная деятельность в педагогическом вузе: концепция, нормативные и методические материалы. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 1998. 53 с.
- Емельянова И.Н., Ермакова Н.А. Проблемы самореализации личности в период обучения в университете // Университетское управление: практика и анализ. 2008. № 1 (53). С. 76–81.
- Панкевич В.И., Попова А.О. Вовлеченность студентов во внеучебные организации университета // Международный научно-исследовательский журнал. 2015. № 6 (37), ч. 4. С. 59–62.
- Пономарев А.В. Организация внеучебной работы в Уральском государственном техническом университете: опыт, проблемы, перспективы // Университетское управление: практика и анализ. 2000. № 3 (14). С. 33–38.
- Петрунева Р.М., Дулина Н.В., Васильева В.Д. ФГОС третьего поколения и воспитательная деятельность образовательного учреждения // Вестник ОГУ. 2011. № 2 (121). С. 289–295.
- Зимняя И.А. Воспитательная деятельность образовательного учреждения как объект комплексной критериальной оценки (к постановке проблемы исследования). М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2002. 34 с.
- Тархов Н.С. Социологические исследования студентов-первокурсников – составная часть внеучебной работы в вузе // Известия ТулГУ. Технические науки. 2013. Вып. 11. С. 32–40.
- Беликова Л.Ф. Отношение студентов к внеучебной деятельности в вузе // Социологические исследования. 2000. № 6. С. 51–57.
Supplementary files
