An olympiad in Biology as an evaluation tool of the educational process quality at a university
- Authors: Korolev V.A.1, Ryzhaeva V.N.1, Babkina L.A.1, Vasilyeva O.V.1
-
Affiliations:
- Kursk State Medical University
- Issue: Vol 8, No 4 (2019)
- Pages: 253-258
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/34500
- DOI: https://doi.org/10.17816/snv201984305
- ID: 34500
Cite item
Full Text
Abstract
The paper discusses the importance of using extracurricular forms of education-Biology olympiads for the development of students’ creative potential, their professional development and quality improvement of the educational process. The tasks of the subject olympiad are grouped into three blocks depending on the degree of complexity, allowing to assess the level of intellectual capacity and creative thinking. The number of correctly completed tasks with a choice of one answer is more than 52%, it indicates the students’ ability to apply basic knowledge in the field of Biology for the solution of the standard problems. 86,06% of students are able to use critical thinking by performing tasks of increased complexity with a multiple choice of answers, to solve standard professional tasks in accordance with the algorithm. 56,74% of students have a high level of intellectual activity, creative approach for solving practice-oriented problems with a free answer. The tasks in the field of molecular Biology of cells, regardless of their type, caused students’ difficulties. A low average score is typical for practice-oriented tasks associated with the assessment of the organism response to environmental factors and patterns of several traits inheritance with different types of inheritance (0,72 and 0,39, respectively, with a maximum score of 5). The results of the olympiad indicate that the competence approach should be used in Biology teaching for education quality.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Vladimir Anatolyevich Korolev
Kursk State Medical University
Author for correspondence.
Email: korolevva@kursksmu.net
doctor of biological sciences, professor, head of Biology, Medical Genetics and Ecology Department
Russian Federation, KurskValentina Nikolaevna Ryzhaeva
Kursk State Medical University
Email: ryzhaevavn@kursksmu.net
candidate of biological sciences, associate professor of Biology, Medical Genetics and Ecology Department
Russian Federation, KurskLyudmila Aleksandrovna Babkina
Kursk State Medical University
Email: l-babkina@yandex.ru
candidate of biological sciences, associate professor of Biology, Medical Genetics and Ecology Department
Russian Federation, KurskOksana Vladimirovna Vasilyeva
Kursk State Medical University
Email: vasilevaov@kursksmu.net
candidate of biological sciences, associate professor of Biology, Medical Genetics and Ecology Department
Russian Federation, KurskReferences
- Вахитова Г.В. Предметные олимпиады как способ повышения качества образования студентов педагогических вузов // Научно-педагогическое обозрение. 2013. № 1. С. 36–39.
- Рубцова Е.В. Предметные олимпиады по дисциплинам гуманитарного и социально-экономического блока в медицинском вузе и пути их совершенствования // Карельский научный журнал. 2017. Т. 6, № 3 (20). С. 65–68.
- Тригуб Н.И., Неведров Н.П. Интерактивные формы обучения как средство повышения уровня сформированности общепрофессиональных компетенций бакалавров [Электронный ресурс] // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2017. № 4 (44). https://api-mag.kursksu.ru/media/pdf/049-021.pdf.
- Королев В.А., Солодилова М.А., Рыжаева В.Н., Васильева О.В., Седых А.В. Элементы проблемного обучения при формировании компетенций у специалистов медико-профилактического профиля // Подготовка медицинских кадров и цифровая образовательная среда: мат-лы междунар. науч.-практ. конф., посв. 84-й годовщине КГМУ (Курск, 1 февраля 2019 г.) / под ред. В.А. Лазаренко, П.В. Калуцкого, Н.Б. Дрёмовой, А.И. Овод, Н.С. Степашова. Курск: КГМУ, 2019. С. 310–311.
- Пучков Н.П., Попов А.И. Олимпиадное движение как форма организации обучения в вузе: учеб.-метод. пособие. Тамбов: Изд-во Тамб. гос. техн. ун-та, 2009. 180 с.
- Исакова О.Б., Михайлов А.А., Кисляков П.А. Предметная олимпиада как средство повышения научно-образовательного потенциала университета // Фундаментальные исследования. 2013. № 10–4. С. 855–859.
- Кирпиченок Л.Н., Скребло Е.И., Головко Е.С., Тихон Т.В. Предметная олимпиада по клинической лабораторной диагностике как способ формирования у студентов профессионально-мотивированного мышления // Вестник Витебского государственного медицинского университета. 2012. Т. 11, № 3. С. 125–132.
- Макарова О.Н. Совершенствование подготовки будущих учителей средствами профессионально-ориентированных олимпиад: автореф. дис. … канд. пед. наук. Барнаул, 2012. 23 с.
- Фисунова Л.В., Моисеева М.Н. Проблемы организации и проведения предметных олимпиад в высших учебных заведениях // Эпоха науки. 2017. № 12. С. 215–218.
- Шамайло О.Н. Методическая система подготовки к математическим олимпиадам в техническом вузе: автореф. дис. … канд. пед. наук. Астрахань, 2009. 23 с.
- Щербакова И.В. Технология организации и проведения предметных олимпиад в педагогическом вузе // Педагогическое образование и наука. 2010. № 8. С. 96–99.
- Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации» [Электронный ресурс] // http://consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174.
- Гоник И.Л., Юрова О.В., Текин А.В., Фетисов А.В., Чесноков О.К. Студенческие олимпиады: проблемы и перспективы // Высшее образование в России. 2015. № 5. С. 255–260.
- Онучина Е.В. Молодежный научный кружок – важное звено в подготовке специалиста // Сибирский медицинский журнал. 2013. № 2. С. 141–142.
- Тарасенко Ю.А. Роль предметной олимпиады в формировании профессиональных компетенций // Образование и воспитание. 2017. № 1 (11). С. 50–53.
- Лазаренко В.А., Калуцкий П.В., Королев В.А. Многоуровневая система привлечения студентов к научно-исследовательской деятельности в Курском государственном медицинском университете // Медицинское образование и профессиональное развитие. 2012. № 1 (7). С. 112–118.
- Калуцкий П.В., Овод А.И., Солянина В.А. Организация внутренней независимой оценки качества образования в университете // Подготовка медицинских кадров и цифровая образовательная среда: мат-лы междунар. науч.-практ. конф., посв. 84-й годовщине КГМУ (Курск, 1 февраля 2019 г.) / под ред. В.А. Лазаренко, П.В. Калуцкого, Н.Б. Дрёмовой, А.И. Овод, Н.С. Степашова. Курск: КГМУ, 2019. С. 269–272.
- Филатова О.М., Пономарёва О.Н. Предметные олимпиады как элемент внешней оценки качества образования: проблемные аспекты (на примере олимпиады школьников по основам безопасности жизнедеятельности) // Известия Пензенского государственного педагогического университета им. В.Г. Белинского. 2012. № 28. С. 1096–1099.
- Стародубец Е.Е., Петрова Т.П., Борисевич С.В. Роль студенческих олимпиад в развитии высшего профессионального образования // Вестник Казанского технологического университета. 2014. Т. 17. С. 342–346.
- Солодилова М.А., Рыжаева В.Н., Васильева О.В., Королев В.А. Современные технологии обучения биологии в Курском государственном медицинском университете // Образовательный процесс: поиск эффективных форм и механизмов: сб. тр. всерос. науч.-учеб. конф. с междунар. уч., посв. 82-й годовщине КГМУ. 3 февраля 2017 г., г. Курск, Российская Федерация / под ред. В.А. Лазаренко, П.В. Калуцкого, П.В. Ткаченко, А.И. Овод, Н.Б. Дрёмовой, Н.С. Степашова. Курск: Курский государственный медицинский университет, 2017. С. 555–558.
- Рохлов В.С., Петросова Р.А., Мазяркина Т.В. Методические рекомендации для учителей, подготовленные на основе анализа типичных ошибок участников ЕГЭ 2018 года по биологии [Электронный ресурс] // http://fipi.ru/sites/default/files/document/1535371807/biologiya_2018.pdf.
Supplementary files
