Development of prospective engineers’ readiness for international partnership in oil and gas production
- Authors: Emelyanova O.P.1, Zhuravleva M.V.2
-
Affiliations:
- Saint Petersburg Electrotechnical University
- Kazan National Research Technological University
- Issue: Vol 9, No 4 (2020)
- Pages: 296-300
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/43689
- DOI: https://doi.org/10.17816/snv202094305
- ID: 43689
Cite item
Full Text
Abstract
This paper deals with the development of prospective engineers’ readiness for international partnership in oil and gas industries. The directions of international technological cooperation of integrated corporations are described. The paper presents approaches and principles (advanced learning, efficiency of technological knowledge, global technological imperative, motivation for competitiveness, internationalization, social partnership, interdisciplinarity) used for readiness development process modeling. The conditions for the activity of a prospective engineer in internationally integrated companies and the possibilities of the international polypartner educational environment for engineering activity modeling in internationally integrated companies are correlated. The development of prospective engineers’ readiness for international technological partnership in oil and gas production is carried out in the course of a phased continuous training and divided into the following stages: introduction-technological, adaptation-technological and initiative-technological. To assess the effectiveness of the development of prospective engineers’ readiness for international partnership in oil and gas industries, motivational, professional-activity (scientific and technological, organizational and managerial, communicative) and personal resource criteria are used. The paper defines a number of performance indicators for each of the three stages: development of additional competencies, knowledge in the field of intellectualization, technology commercialization, research activities during academic mobility, scientific publications in international journals, work experience in an international company.
Keywords
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Olga Petrovna Emelyanova
Saint Petersburg Electrotechnical University
Author for correspondence.
Email: emelyanovaop@gmail.com
deputy head of «Entrant» Center
Russian Federation, Saint PetersburgMarina Vasilyevna Zhuravleva
Kazan National Research Technological University
Email: emelya-90@inbox.ru
doctor of pedagogical sciences, professor of Technology of Basic Organic and Petrochemical Synthesis Department
Russian Federation, KazanReferences
- Тенденции развития нефтегазовой отрасли в 2019 году [Электронный ресурс] // https://www.pwc.ru/ru/publications/business-survey.html.
- Новая технологическая революция: вызовы и возможности для России. Экспертно-аналитический доклад. М., 2017. 136 с.
- Журавлева М.В., Башкирцева Н.Ю., Климентова Г.Ю. Проблемы опережающей подготовки линейных инженеров для регионального НГХК // Казанский педагогический журнал. 2019. № 1 (132). С. 36–42.
- Емельянова О.П., Журавлева М.В. Тенденции подготовки инженеров в условиях международной интеграции топливно-энергетического комплекса // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2017. № 1 (25). С. 39–42.
- Белоновская И.Д. Формирование инженерной компетентности специалиста: предпосылки, тенденции и закономерности // Вестник Оренбургского государственного университета. 2006. № 1. С. 95–100.
- Горленко О.А., Мирошников В.В. Подготовка инженеров для наукоемких и высокотехнологичных отраслей // Инженерное образование. 2012. № 9. С. 116–123.
- Зорина О.С. Формирование коммуникативной компетенции будущих инженеров: дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. Калининград, 2016. 235 с.
- Лощилова М.А. Профессиональная подготовка будущих инженеров на основе сетевого взаимодействия образовательных организаций и социальных партнеров: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. Кемерово, 2015. 24 с.
- Максимова Н.Г. Модель подготовки многофункционального инженера, готового к комплексной инженерной деятельности [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 1–1. – http://science-education.ru/ru/article/view?id=18000.
- Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 18.04.01 Химическая технология (уровень магистратуры) [Электронный ресурс] // https://fgosvo.ru.
- Ефимова Ю.В. Принципы стимулирования саморазвития информационно-коммуникационной компетентности студентов в процессе обучения в вузе // Фундаментальные исследования. 2014. № 8–3. С. 712–716.
- Журавлева М.В., Овсиенко Л.В., Башкирцева Н.Ю., Ибрашева Л.Р., Емельянова О.П. Довузовская инженерная подготовка // Высшее образование в России. 2018. № (1). С. 54–60.
- Прогноз научно-технологического развития отраслей топливно-энергетического комплекса России на период до 2035 года. М., 2016. 111 с.
- Шарафутдинова Р.И., Галимзянова И.И. Профессиональная деятельность современного инженера // Вестник Казанского технологического университета. 2012. № 6. С. 255–257.
- Кудрякова Н.В., Жагалкович П.С. Подготовка отраслевых специалистов по программе «школа – вуз – предприятие» // Современные наукоемкие технологии. 2014. № 7. С. 55–56.
- Осипов П.Н., Зиятдинова Ю.Н. Закономерности и принципы интернационализации инженерного образования // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2016. № 1 (21). С. 40–45.
- Брагинский О.Б. Современное состояние и тенденции развития мировой и отечественной нефтегазохимической промышленности. Открытый семинар. М., 2014. 85 с.
- Умарова С.Х. Формирование иноязычной коммуникативной компетенции студента-лингвиста на основе регионального образовательного проекта при подготовке к международной проектной деятельности: автореф. дис. … канд. пед. наук. М., 2016. 24 с.
- Ульянова О.В. Междисциплинарность как основополагающий принцип формирования профессиональной компетентности студентов технических вузов // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2012. № 4 (8). С. 65–68.
- Комарова Н.И. Формирование готовности будущих горных инженеров к профессиональной деятельности в процессе изучения естественнонаучных дисциплин в вузе: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. Калуга, 2012. 24 с.
- Чубик П.С., Чучалин А.И., Соловьев М.А., Замятина О.М. Подготовка элитных специалистов в области техники и технологий // Вопросы образования. 2013. № 2. С. 188–208.
- Емельянова О.П., Журавлева М.В. О готовности будущего инженера к международному технологическому партнерству нефтегазовых производств и некоторых условиях ее формирования // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2019. № 4 (137). С. 82–86.
- Пономарева Н.С. Формирование готовности будущих инженеров к инновационной деятельности в образовательном процессе вуза: дис. … канд. пед. наук. Брянск, 2011. 203 с.
Supplementary files
