Linguodidactic potential of concepts in teaching foreign languages to students-interpreters
- Authors: Vasilenko S.S.1
-
Affiliations:
- Vologda State University
- Issue: Vol 9, No 3 (2020)
- Pages: 258-262
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/50652
- DOI: https://doi.org/10.17816/snv202093303
- ID: 50652
Cite item
Full Text
Abstract
The paper discusses possibilities and ways of studying concepts in teaching foreign languages to students-interpreters. The author notes that modern didactic research has interdisciplinary nature, analyzes the theory of the concept from the point of view of linguistics, cultural studies and psycholinguistics. The author also notes the fact of creation of linguo-conceptodidactics as a new scientific direction. The paper presents a linguodidactic understanding of the concept, analyzes its structure and semantic content. The author describes in detail the process of foreign language concepts acquisition and presents it as a sequence of several stages. The acquisition of foreign language concepts is associated with the development of concept competence. The paper notes that the acquisition of foreign language concepts should go in parallel with the acquisition of foreign language lexis. In addition, it is necessary to use authentic materials in teaching foreign languages that allows forming a conceptual picture of the world of native speakers. Acquisition of foreign language concepts is especially important for students-interpreters who study several foreign languages and are faced with the problem of translating foreign concepts and phenomena of foreign language reality. The paper presents how conceptuality can be realized in teaching foreign languages. The author gives a practical example of studying the English concept «Travel», offers examples of exercises and tasks for mastering it, as well as mnemonic techniques for memorizing lexemes that represent the concept. In the paper is stressed, that the concepts should be included in the content of foreign language teaching to students-interpreters. This contributes to the development of correct ideas about foreign language reality, understanding the facts of the native and foreign language culture, i.e. cultural reflection development.
Keywords
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Svetlana S. Vasilenko
Vologda State University
Author for correspondence.
Email: svetavasilenko@inbox.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor of Linguistic and Intercultural Communication Department
Russian Federation, VologdaReferences
- Тарнаева Л.П. Теория концепта в свете лингводидактических проблем // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 7 (37): в 2-х ч. Ч. I. С. 208–212.
- Кубрякова Е.С., Демьянков В.З., Панкрац Ю.Г., Лузина Л.Г. Краткий словарь когнитивных терминов / под общ. ред. Е.С. Кубряковой. М.: Изд-во МГУ, 1996. 245 с.
- Ляпин С.Х. Концептология: к становлению подхода // Концепты. Научные труды Центроконцепта. 1997. Вып. № 1. С. 11–35.
- Степанов Ю.С. Концепты. Тонкая пленка цивилизации. М.: Языки славянской культуры, 2007. 248 с.
- Залевская А.А. Психолингвистический подход к проблеме концепта // Методологические проблемы когнитивной лингвистики / под ред. И.А. Стернина. Воронеж: Изд-во ВГУ, 2001. С. 36–44.
- Чернышев С.В. Лингвоконцептодидактика как перспективное направление современных лингводидактических исследований // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2016. № 2. С. 130–135.
- Василенко С.С. Концептная компетенция как цель обучения иностранному языку студентов лингвистических направлений // Педагогическое образование в России. 2013. № 5. С. 151–155.
- Корниенко Е.Р. Понимание иноязычного текста: лингводидактический аспект // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Филология, Теория языка, Языковое образование. 2010. № 2 (6). С. 91–98.
- Карасик В.И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002. 477 с.
- Попова З.Д., Стернин И.А. Когнитивная лингвистика. М.: АСТ Восток-Запад, 2007. 314 с.
- Курганова Н.И. Конструирование концептов в процессе освоения иноязычной культуры // Известия Российского гос. педагогического ун-та им. А.И. Герцена. Психолого-педагогические науки (психология, педагогика, теория и методика обучения). 2008. № 11 (68). С. 132–140.
- Cambridge Dictionary Online [Internet] // https://dictionary.cambridge.org.
- Collins Cobuild Essential English Dictionary / ed. by D. Crystal. Cambridge: Cambridge University Press. 2003. 499 p.
- Longman Activator. The world’s First Production Dictionary, 1995. 1250 p.
- The New Oxford Dictionary of English, 1999. 1516 p.
- Kiss G., Armstrong C., Milroy R. The Associative Thesaurus of English. Edinburgh, 1972. 294 p.
- Василенко С.С. К вопросу об определении единицы обучения иноязычной лексике // Федеральный научно-практический журнал // Вестник Орловского государственного университета. Серия «Новые гуманитарные исследования»: федеральный научно-практический журнал. 2012. № 4 (24). С. 244–246.
- British National Corpus [Internet] // https://thesaurus.com.
- Michigan Corpus of Academic Spoken English [Internet] // https://quod.lib.umich.edu/m/micase.
Supplementary files
