The forms of educational process organization at the institution of secondary vocational education
- Authors: Razumovskaya A.A.1
-
Affiliations:
- Branch of Murmansk Arctic State University in Kirovsk
- Issue: Vol 9, No 4 (2020)
- Pages: 337-342
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/59515
- DOI: https://doi.org/10.17816/snv202094313
- ID: 59515
Cite item
Full Text
Abstract
The paper actualizes the problem of the effectiveness of educational process organization at the institution of secondary vocational education. Various aspects of education in the system of secondary vocational education are presented and special attention is focused on the forms of educational process organization. The author shares the experience of students’ education through the use of such forms of educational process organization as student self-government and student public association in the branch of Murmansk Arctic State University in Kirovsk. The principles on which student self-government in the branch is based (the principle of statehood, the principle of voluntariness, the principle of unification, the principle of autonomy, the principle of partnership, the principle of consistency, the principle of corporatism) are indicated and the characteristics of these principles are given. The value foundations of student self-government organization in the branch are presented: goodness, justice; mercy; honour; dignity; respect for the dignity of another person, equality, responsibility, etc. The types of student self-government are designated: student council; student union; student club for social design; student parliamentary club, etc. The educational possibilities of student public associations of the branch (civil-patriotic; sports and recreation; research; cultural and leisure; professionally oriented orientation) are considered. The goals, objectives and activities of student public associations «Student – patriot – citizen», «Ministry of Sports», «Branch of Culture and Creativity» are also considered. The author indicates the values to which students who take part in the activities of student public associations are attached. The conclusion is made about the effectiveness of student self-government and student public associations as forms of educational process organization in the branch for the improvement of such qualitative indicators of students’ education as partnership, mutual responsibility, moral interaction, social guidelines in project work, mobilization for important tasks solving.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Anna Aleksandrovna Razumovskaya
Branch of Murmansk Arctic State University in Kirovsk
Author for correspondence.
Email: annabalakovo2552@mail.ru
director
Russian Federation, KirovskReferences
- О внесении изменений в Федеральный закон «Об образовании Российской Федерации» по вопросам воспитания обучающихся: Федеральный закон от 31 июля 2020 г. № 304-ФЗ // Российская газета. 2020. 7 августа. Федеральный выпуск № 174 (8228).
- Стратегия развития воспитания в Российской Федерации до 2025 года: распоряжение правительства РФ от 29 мая 2015 г. № 996-Р // Российская газета. 2015. 8 июня. Федеральный выпуск № 122 (6693).
- Алипханова Ф.Н. Воспитательный процесс в организациях среднего профессионального образования // Вестник Московского института государственного управления и права. 2016. № 15. С. 12–14.
- Шельпова Е.В. Особенности процесса воспитания обучающихся в учреждении среднего профессионального образования // Гуманитарный научный журнал. 2017. № 1. С. 86–92.
- Кучерова О.Е., Шаталов О.А. Вопросы организации воспитательной работы в колледже в контексте смены парадигм воспитания // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2017. № 7 (256). С. 135–141.
- Марварова А.Р. Модель инновационной воспитательной системы в условиях среднего профессионального образования // Вестник Университета Российской академии образования. 2012. № 3. С. 54–57.
- Ефремова О.В. Программно-целевой подход организации воспитательной работы в учреждениях среднего профессионального образования // European Social Science Journal. 2013. № 3 (31). С. 61–65.
- Парахина О.В. Воспитательная система ссуза: ценностно-смысловые основы профессионального становления личности специалиста // Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. Серия: Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология. Социокинетика. 2011. Т. 17, № 2. С. 50–56.
- Ломшин Л.М. Воспитательная работа в образовательной организации среднего профессионального образования: монография. Саранск: Национальный исследовательский Мордовский государственный университет им. Н.П. Огарева, 2018. 72 с.
- Ефремов Д.А. Особенности самоуправления и саморегуляции в студенческой академической группе // Известия Воронежского государственного педагогического университета. 2015. № 1 (266). С. 115–118.
- Эсмантович И. Студенческое самоуправление как элемент гражданского общества // Известия Гомельского государственного университета им. Ф. Скорины. 2011. № 3 (66). С. 105–110.
- Сизова И.Л., Ермилова А.В., Лукин Н.С. Внеучебная деятельность и студенческие объединения // Современное общество: вопросы теории, методологии, методы социальных исследований. 2014. Т. 1. С. 173–179.
- Артюхина Т.С. Формирование гражданского самосознания студентов во внеучебной деятельности // Казанский педагогический журнал. 2014. № 5 (106). С. 99–102.
- Сбитнева О.А. Степень востребованности и удовлетворенности студентов в физкультурно-спортивной деятельности во внеурочное время // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2019. № 5–3. С. 45–47.
- Саенко Л.А., Кулаева З.Т. Особенности нравственно-этического воспитания студенческой молодёжи в образовательном процессе организаций СПО // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 3 (70). С. 68–69.
Supplementary files
