The hermeneutic approach for shaping students’ experience of moral interaction with other people
- Authors: Razumovskaya A.A.1
-
Affiliations:
- Branch of Murmansk Arctic State University in Kirovsk
- Issue: Vol 11, No 4 (2022)
- Pages: 324-328
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/133257
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2022114316
- ID: 133257
Cite item
Full Text
Abstract
The paper actualizes the problem of preparing young people studying in vocational education institutions for moral interaction with other people, one of the aspects of which is the shaping of students’ experience of moral interaction as a personal education with a structure (cognitive, motivational-value, communicative and behavioral components). The potential of hermeneutic, value, dialogic and personal-activity approaches in shaping the experience of students’ moral interaction with other people is substantiated, and the advantage of each of the approaches to the shaping of a specific component of experience is indicated. The possibilities of the hermeneutic approach, the central concept of which is «understanding», are revealed in the shaping of the cognitive component of the experience of students’ moral interaction. The correlation of knowledge and understanding is substantiated: knowledge, which precedes understanding and serves as its source, is presented to the individual in various forms, the main of which is the text. The potential of the hermeneutic arc is revealed in equipping students with knowledge that shapes the content of the cognitive component of the experience of moral interaction between students: knowledge about morality, values, etc., known to students, is enriched through the content of the texts presented to them, acquiring personal meaning, and then, returning to the life of students, substantiates their choice of ways of moral interaction. It is proved that the implementation of the hermeneutic approach contributes to the isolation in the texts presented to the student of such knowledge that justifies the student’s choice of ways of moral interaction, provides a reflective comprehension by the student of another person based on a deep personal understanding.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Anna Aleksandrovna Razumovskaya
Branch of Murmansk Arctic State University in Kirovsk
Author for correspondence.
Email: annabalakovo2552@mail.ru
director
Russian Federation, Kirovsk, Murmansk RegionReferences
- Разумовская А.А. Содержание структурных компонентов опыта нравственного взаимодействия студентов с другими людьми // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Педагогика и психология. 2022. № 3 (60). С. 103–117. doi: 10.26456/vtpsyped/2022.3.103.
- Кудаков О.Р. «Подход» и «Подходность» в современных педагогических исследованиях // Казанский педагогический журнал. 2013. № 2 (97). С. 32–49.
- Белякова Е.Г. Смыслообразование в педагогическом взаимодействии: монография. Тюмень: Издательство Тюменского государственного университета, 2008. 208 с.
- Бездухов В.П., Бездухов А.В. Ценностный подход к формированию гуманистической направленности студента – будущего учителя. Самара, СГПУ, 2000. 185 с.
- Дмитриева Л.Г. Психологическая готовность к субъект-субъектному педагогическому взаимодействию: диалогический подход // Человеческий фактор: Социальный психолог. 2019. № 1 (37). С. 19–34.
- Зимняя И.А. Педагогическая психология: учебник. 3-е изд., пересмотр. М.: МПСИ; Воронеж: Модэк, 2010. 448 с.
- Закирова А.Ф. Входя в герменевтический круг… Концепция педагогической герменевтики: монография. М.: Владос, 2011. 272 с.
- Закирова А.Ф. Концептуальные основания герменевтического подхода в педагогике // Евразийский союз ученых. 2014. № 5–2. С. 119–121.
- Закирова А.Ф. Педагогическая герменевтика: монография. М.: Издательский дом Шалвы Амонашвили, 2006. 328 с.
- Закирова А.Ф., Буйко Н.С. Герменевтика педагогического текста: теория и практика: монография. Тюмень: Издательство Тюменского государственного университета, 2008. 244 с.
- Закирова А.Ф., Володина Е.Н. Исследование тенденций и перспектив модернизации образования: герменевтический подход // Образование и наука. 2018. Т. 20, № 9. С. 9–34. doi: 10.17853/1994-5639-2018-9-9-34.
- Закирова А.Ф., Семенова Л.А. Формирование российской национальной идентичности студентов вуза: герменевтический подход // Образование и наука. 2015. № 7 (126). С. 165–180. doi: 10.17853/1994-5639-2015-7-165-180.
- Дильтей В. Собрание сочинений. В 6 т. Т. 4: Герменевтика и теория литературы. М.: Дом интеллектуальной книги, 2001. 538 с.
- Хайдеггер М. Бытие и время / перевод с нем. В.В. Бибихина. М.: Ad Marginem, 1997. 452 c.
- Шлейермахер Ф. Герменевтика / пер. с нем. А.Л. Вольского; науч. ред. Н.О. Гучинская. СПб.: Европейский дом, 2004. 242 с.
- Гущина А.В. О структуре нравственности учителя // Поволжский педагогический вестник. 2019. Т. 7, № 1 (22). С. 54–58.
- Сущенко О.Г. Реализация идей герменевтического подхода в педагогической практике // Вестник Луганского национального университета имени Тараса Шевченко. 2017. № 2 (7). С. 9–14.
- Полонский В.М. Словарь по образованию и педагогике. М.: Высшая школа, 2004. 512 с.
- Гусев С.С., Тульчинский Г.Л. Проблема понимания в философии. Философско-гносеологический анализ. М.: Политиздат, 1985. 192 с.
- Рикер П. Герменевтика. Этика. Политика. М.: Academia, 1995. 160 с.
- Ануфриева Д.Ю. Герменевтический подход к развитию личного опыта учителя в профессиональной деятельности // Педагогическое образование и наука. 2009. № 8. С. 96–101.
Supplementary files
