The interdisciplinary approach to the study of speciation methods within the university course «Theory of Evolution»
- Authors: Lamekhova E.A.1, Lamekhov Y.G.1
-
Affiliations:
- South Ural State Humanitarian Pedagogical University
- Issue: Vol 12, No 1 (2023)
- Pages: 266-272
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/133978
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2023121306
- ID: 133978
Cite item
Full Text
Abstract
The methodology for evolutionary thought study at universities is an urgent problem, since, unlike school biology, the university version lacks unified methodological approaches that allow the most effective organization of the learning process. This paper discusses the development of a methodology for studying the mechanisms and methods of speciation in the implementation of an interdisciplinary approach. When considering the problem of development of the doctrine of species and speciation, one should be guided by such a category as interdisciplinary. The concept of interdisciplinarity is applicable to the sciences and at the same time applicable to philosophy, in particular, to the philosophy of knowledge. Interdisciplinarity is an epistemological mechanism for substantiating the materialistic approach in studying the methods of speciation and the nature of species. This approach is indispensable in proving the reality of the existence of species in the biosphere. The recognition of species existence reality and supraspecific taxa makes it possible to study the structure of species and methods from education, based on the data of a number of sciences. In connection with the development of the content of the subject-content module in biology as part of the transition to the implementation of the Fundamental Core of Pedagogical Education, university professors should provide fundamental subject training for university graduates based on meaningful study by students of the fundamental laws of science, the hierarchization of knowledge and the inseparability of the educational process and scientific knowledge.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Elena Anatolyevna Lamekhova
South Ural State Humanitarian Pedagogical University
Author for correspondence.
Email: lamehovaea@cspu.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor of General Biology and Physiology Department
Russian Federation, ChelyabinskYuri Gennadievich Lamekhov
South Ural State Humanitarian Pedagogical University
Email: dobry_bobr@mail.ru
doctor of biological sciences, associate professor, professor of General Biology and Physiology Department
Russian Federation, ChelyabinskReferences
- История биологии с древнейших времен до начала XX века / под ред. С.Р. Микулинского. М.: Наука, 1972. 536 с.
- Северцов А.С. Основы теории эволюции. М.: МГУ, 1987. 320 с.
- Воронцов Н.Н. Развитие эволюционных идей в биологии. М.: Прогресс-традиция, 1999. 640 с.
- Дарвин Ч. Происхождение видов путем естественного отбора. М.: Просвещение, 1987. 383 с.
- Лисеев И.К. Новые методологические ориентации в современной философии биологии // Методология биологии: новые идеи (синергетика, семиотика, коэволюция) / отв. ред. О.Е. Баксанский. М.: Эдиториал УРСС, 2001. С. 21–32.
- Касавин И.Т. Философия познания и идея междисциплинарности // Эпистемология и философия науки. 2004. Т. 2, № 2. С. 5–14.
- Краткий курс лекций по эволюционному учению: учеб. пособие / сост. В.В. Леонтьев. Елабуга: Центр оперативной печати «Абак», 2020. 118 с.
- Теория эволюции. Курс лекций: учеб.-метод. пособие / сост. И.В. Дармов. Киров: ФГБОУ ВПО «ВятГУ», 2011. 235 с.
- Каниева Н.А. Основы теории эволюции: учеб. пособие. Астрахань: Изд-во АГТУ, 2012. 228 с.
- Арнаутовский И.Д., Карёгина Ж.М., Гогулов В.А. Теория эволюции: учеб. пособие. Благовещенск: ДальГАУ, 2014. 224 с.
- Пехов А.П. Биология с основами экологии. СПб.: Лань, 2000. 672 с.
- Dobzhansky Th. Genetics of the evolutionary process. New York: Columbia University Press, 1971. 505 p.
- Fisher R.A. The genetical theory of natural selection. Oxford: Clarendon Press, 1930. 308 p.
- Simpson G.G. Tempo and mode in evolution. New York; London: Hafner Publishing Company, 1965. 266 p.
- Higuet D. Disruptive selection on body weight in Drosophila melanogaster // Evolution. 1986. Vol. 40, iss. 2. P. 272–278. doi: 10.1111/j.1558-5646.1986.tb00469.x.
- Ламехов Ю.Г. Междисциплинарный подход при изучении теории эволюции в средней и высшей школе // Междисциплинарность науки как фактор инновационного развития: сб. статей междунар. науч.-практ. конф. (20 ноября 2017 г., г. Екатеринбург). Ч. 2. Уфа: Аэтерна, 2017. С. 146–149.
- Ламехов Ю.Г. Значение лабораторных занятий по теории эволюции для профессиональной подготовки будущих учителей биологии // Проблемы и перспективы развития методики обучения биологии в период перехода педагогического образования на многоуровневую подготовку: мат-лы IV всерос. науч.-практ. конф. 29 сентября – 2 октября 2008 г., г. Челябинск, Российская Федерация. Челябинск: Челябинский государственный педагогический университет, 2008. С. 46–48.
- Ламехов Ю.Г. Эволюционный подход при изучении дисциплины «Зоология» в высшей школе // Актуальные проблемы методики преподавания биологии, химии и экологии в школе и в вузе: сб. мат-лов всерос. с междунар. уч. науч.-практ. конф., 8–10 ноября 2017 г., г. Москва, Российская Федерация / отв. ред. В.В. Пасечник. М.: МГОУ, 2017. С. 81–82.
- Ламехова Е.А., Ламехов Ю.Г. Методика изучения закономерностей эволюционного процесса в средней общеобразовательной школе: монография. Челябинск: Изд-во Юж.-Урал. гос. гуман.-пед. ун-та, 2020. 196 с.
- Методические рекомендации по подготовке кадров по программам педагогического бакалавриата на основе единых подходов к их структуре и содержанию («Ядро высшего педагогического образования») [Электронный ресурс] // Электронный фонд правовых и нормативно-технических документов. https://docs.cntd.ru/document/728190373.
- Болотова Е.Л. О фундаментальности предметной подготовки обучающихся по образовательным программам естественнонаучной и математической направленности педагогического вуза // Преподаватель XXI век. 2019. № 1. С. 86–94.
- Карпинская Р.С. Зачем методолог биологу? // Методология биологии: новые идеи (синергетика, семиотика, коэволюция) / отв. ред. О.Е. Баксанский. М.: Эдиториал УРСС, 2001. С. 14–20.
- Берман З.И., Завадский К.М., Зеликман А.Л., Парамонов А.А., Полянский Ю.И. Современные проблемы эволюционной теории / под ред. В.И. Полянского, Ю.И. Полянского. Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1967. 489 с.
- Парамонов А.А. Дарвинизм: учеб. пособие. М.: Просвещение, 1978. 335 с.
- Северцов А.С. Теория эволюции. М.: Владос, 2005. 380 с.
- Шмальгаузен И.И. Проблемы дарвинизма. Изд. 2-е, перераб. и доп. Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1969. 494 с.
- Майр Э. Популяции, виды и эволюция. М.: Мир, 1974. 465 с.
- Солбриг О., Солбриг Д. Популяционная биология и эволюция. М.: Мир, 1982. 488 с.
- Лункевич В.В. От Гераклита до Дарвина. Очерки по истории биологии. 2-е изд. Т. 1. М.: Учпедгиз, 1960. 480 с.
- Георгиевский А.Б. Дарвинизм. М.: Просвещение, 1985. 271 с.
- Яблоков А.В., Юсуфов А.Г. Эволюционное учение. М.: Высшая школа, 1998. 336 с.
- Симпсон Дж.Г. Темпы и формы эволюции / пер. с англ. М.Л. Бельговского, В.В. Хвостовой. М.: Гос. изд-во иностранной литературы, 1948. 359 с.
Supplementary files
