Pedagogical conditions for the formation of the professionalism of a military musician in a military university
- Authors: Grebennikova V.M.1, Stepenko E.A.1,2, Leus O.V.3, Zvyagintseva N.Y.1
-
Affiliations:
- Kuban State University
- Knyaz Alexander Nevsky Military University of the Ministry of Defense of the Russian Federation
- Branch of Kuban State University in Slavyansk-on-Kuban
- Issue: Vol 13, No 3 (2024)
- Pages: 166-171
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/280758
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2024133305
- ID: 280758
Cite item
Full Text
Abstract
Professional training of future officers (including officers of the military band service) is a key aspect of the functioning of modern higher military education, ensuring the formation and development of highly qualified specialists capable of effectively performing functional and official duties in the conditions (realities) of military service. An important place in this professional training is occupied by pedagogical conditions that are implemented in the educational (training and upbringing) process of the military university and serve as the basis for the formation of professional competencies, personal and professionally significant qualities of future military leaders. This article considers various domestic and foreign approaches to defining the essence of the professionalism of a military conductor, and also reveals the substantive and structural filling of the concept of pedagogical conditions necessary for the professional training of future officers, and analyzes their key features. In the article, the professionalism of a military musician is considered as a complex phenomenon that includes military-physical, musical-technical, creative and pedagogical aspects; the necessity of creating special pedagogical conditions for its formation in the context of functioning of military higher education institutions is substantiated; the key components of the educational process of a military higher education institution that influence the effectiveness of professional training of future officers of the military band service to perform service tasks are analyzed.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Veronika Mikhailovna Grebennikova
Kuban State University
Author for correspondence.
Email: vmgrebennikova@mail.ru
doctor of pedagogical sciences, professor, head of Pedagogy and Psychology Department
Russian Federation, KrasnodarEduard Aleksandrovich Stepenko
Kuban State University; Knyaz Alexander Nevsky Military University of the Ministry of Defense of the Russian Federation
Email: stepenko-eduard@mail.ru
applicant of Pedagogy and Psychology Department, lecturer of Military Brass Band Instruments Department
Russian Federation, Krasnodar; MoscowOlga Viktorovna Leus
Branch of Kuban State University in Slavyansk-on-Kuban
Email: sl_leus66@mail.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor, director
Russian Federation, Slavyansk-on-Kuban, Krasnodar KraiNatalia Yurievna Zvyagintseva
Kuban State University
Email: zvyginceva@mail.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor of Technology and Entrepreneurship Department
Russian Federation, KrasnodarReferences
- Джиоев С.Л., Степенко Э.А. Взаимодействие педагога и курсанта в процессе занятий на инструментах военных оркестров как условие эффективного формирования исполнительской культуры // Научно-методический бюллетень Военного университета МО РФ. 2022. № 1 (17). С. 172–176.
- Ochilov U.E. Use of active learning methods to develop the military-professional direction of the course // Excellencia: international multi-disciplinary journal of education. 2024. Vol. 2, iss. 8. P. 143–147. doi: 10.5281/zenodo.13335599.
- Маркова А.К. Психология профессионализма. М.: Международный гуманитарный фонд «Знание», 1996. 308 с.
- Поваренков Ю.П., Слепко Ю.Н., Цымбалюк А.Э. Системогенез деятельности профессионала: монография. Ярославль: РИО ЯГПУ, 2019. 162 с.
- Super D.E. The psychology of careers: an introduction to vocational development. New York: Harper & Row, 1957. 362 p.
- Военная педагогика: учебник / под общ. ред. И.А. Алехина. М.: Юрайт, 2024. 414 с.
- Барабанщиков А.В., Давыдов В.П., Утлик Э.П., Феденко Н.Ф. Военная педагогика и психология / под ред. А.В. Барабанщикова. М.: Воениздат, 1986. 240 с.
- Устинов И.Ю., Талынёв В.Е., Кирюшин А.Н., Семоненко Ю.Ф., Агапова Г.В. Военная педагогика: учебник. М.: Инфра-М, 2023. 522 с.
- Галустян О.В., Галигоров Д.В., Ежов А.В., Сметанников А.П. Компетентностный подход к военно-профессиональной подготовке будущих офицеров // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования. 2019. № 2. С. 20–23.
- Аксенов Е.С., Иванов В.Г., Иванов В.Д., Лихачёва И.В., Матвейчук В.П., Маякин Т.К., Трунов М.М., Немирский А.М. Военная музыка России: история и современность. М.: Военное изд-во, 2007. 247 с.
- Бодина Е.А. Музыкальная педагогика и педагогика искусства. Концепции XXI века: учебник. М.: Юрайт, 2019. 333 с.
- Серегин Н.В. Музыкальная педагогика и психология: монография. Барнаул: АГИК, 2017. 179 с.
- Музыкальная педагогика и исполнительство: проблемы, суждения, мнения: учеб. пособие. 2-е изд. / сост. Г.М. Цыпин. М.: Прометей, 2016. 404 с.
- Хантингтон С. Офицерская служба как профессия // Отечественные записки. 2002. № 8. С. 71–75.
- Performance in a militarized culture / ed. by S. Brady, L. Mantoan. London: Routledge, 2018. 354 p.
- Kleykamp M., Montgomery S., Pang A., Schrader K. Military identity and planning for the transition out of the military // Military Psychology. 2021. Vol. 33, iss. 6. P. 372–391. doi: 10.1080/08995605.2021.1962176.
- The art of command: Military leadership from George Washington to Colin Powell / / ed. by H.S. Laver, J.J. Matthews. University Press of Kentucky, 2008. 294 p.
- Караяни А.Г., Сыромятников И.В. Прикладная военная психология. СПб.: Питер, 2006. 480 с.
- Косухин В.В., Спирин А.В., Перевозкина Ю.М., Федоришин М.И. Военная психология: фундаментальные достижения, прогрессивные взгляды: учеб. пособие. Новосибирск: НВИ войск национальной гвардии, 2021. 141 с.
- Meredith L.S., Sherbourne C.D., Gaillot S.J., Hansell L., Ritschard H.V., Parker A.M., Wrenn G. Promoting psychological resilience in the U.S. Military. RAND Corporation, 2011. 184 p.
- Raabe J., Zakrajsek R.A., Orme J.G., Readdy T., Crain J.A. Perceived cadre behavior, basic psychological need satisfaction, and motivation of US Army ROTC cadets: A self-determination theory perspective // Military Psychology. 2020. Vol. 32, iss. 5. P. 398–409. doi: 10.1080/08995605.2020.1781028.
- Беляков А.А. Военно-профессиональная подготовка будущего офицера: от методики к технологической культуре // Сибирский педагогический журнал. 2016. № 3. С. 65–68.
- Осёдло В.И. Теоретические основы профессионального становления офицера // Психология и право. 2012. № 2. С. 133–143.
- Герасимова Т.Н., Григорьян Г.Э. Развитие творческих способностей обучающихся в военно-музыкальных учебных заведениях // Мир образования – образование в мире. 2015. № 4 (60). С. 144–148.
- Воробьева Н.В. Профессиональная идентичность и педагогическая культура адъюнктов военного вуза // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2021. № 7. С. 31–44. doi: 10.24412/2304-120x-2021-11049.
- Щербаков С.О., Наумов П.Ю., Дьячков А.А. Педагогические условия формирования организационной культуры будущих офицеров Росгвардии // Современные исследования социальных проблем (электронный научный журнал). 2018. Т. 9, № 11. С. 208–218. doi: 10.12731/2218-7405-2018-11-208-218.
- Lassnigg L. Competence-based education and educational effectiveness // Competence-based vocational and professional education (Technical and vocational education and training: issues, concerns and prospects. Vol. 23) / ed. M. Mulder. Cham: Springer, 2017. P. 667–693. doi: 10.1007/978-3-319-41713-4_31.
- Маленков А.О. Педагогические условия формирования профессиональной культуры будущих офицеров // Новая наука: Стратегии и векторы развития. 2017. Т. 1, № 3. С. 20–23.
Supplementary files
