Self-assessment and mutual assessment of student learning outcomes
- Authors: Mitina E.G.1, Makeenko G.A.1, Ermakova A.S.2
-
Affiliations:
- Murmansk Arctic University
- Herzen State Pedagogical University of Russia
- Issue: Vol 14, No 1 (2025)
- Pages: 166-170
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/313689
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2025141310
- ID: 313689
Cite item
Full Text
Abstract
The article examines the attitude of teachers and students to the role of mutual assessment and self-assessment in educational activities as a factor in achieving an expert level of mastering the content of individual disciplines. The results of a survey conducted among university teachers and students showed the relevance of students' participation in the assessment of classmates from both teachers and students themselves. At the same time, the teachers expressed caution when using students' mutual assessment in the educational process, and the students themselves considered grading classmates to be a subjective process based on personal relationships, and not according to objective criteria. The authors analyzed the results of studying the opinion on the role of self-assessment of students' academic achievements in various fields of study and its impact on the development of professional competence. It is concluded that in order to develop the skill of expert assessment among students, teachers need to use the elements of assessment in the current.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Elena Garisonovna Mitina
Murmansk Arctic University
Author for correspondence.
Email: elena_mitina08@mail.ru
doctor of pedagogical sciences, associate professor, professor of Biology and Bioresources Department
Russian Federation, MurmanskGalina Anatolyevna Makeenko
Murmansk Arctic University
Email: gal-mk@yandex.ru
candidate of biological sciences, associate professor of Biology and Bioresources Department
Russian Federation, MurmanskAnna Sergeevna Ermakova
Herzen State Pedagogical University of Russia
Email: a-ermakova1@yandex.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor of Teaching Methods of Biology and Ecology Department
Russian Federation, Saint PetersburgReferences
- Anderson J.W., Krathwhol D.R., Airasia P.W. A taxonomy for learning, teaching and assessing: a revision of Bloom's taxonomy of education. New York: Person Education, 2003. 336 p.
- Фроловская М.Н. Педагогика понимания в высшей школе. Барнаул: Изд-во Алт. гос. ун-та, 2013. 285 с.
- Шаповалова О.Н., Ефремова Н.Ф. Формирующее оценивание как технология развития учебной самостоятельности школьников // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2020. № 1. С. 1–8.
- Ксенева И.Д., Щербакова М.В. Самооценка студента как фактор успешности будущей профессиональной деятельности // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2010. № 4. С. 119–123.
- Александров А.Г., Лукьянёнок П.И. Изменение уровней тревожности студентов в условиях учебной деятельности // Научное обозрение. Медицинские науки. 2016. № 6. С. 5–14.
- Ульябаева Г.Ш., Шакирова Д.М. Самооценка – что это такое: понятие, структура, виды и уровни. Коррекция самооценки // Скиф. Вопросы студенческой науки. 2019. № 5–1 (33). С. 389–392.
- Чернышева С.А. Возможности самооценки и взаимооценки знаний студентов на уроках технологии в педагогическом колледже // Педагогическое мастерство: мат-лы V междунар. науч. конф. М.: Буки-Веди, 2014. С. 247–250.
- Жаналиева М.А. Достоинства и недостатки инновационных методов оценивания знаний, умений и навыков студентов // Сборники конференций НИЦ Социосфера. 2013. № 9. С. 278–281.
- Жидкова Р.А. Современные методы оценивания результатов обучения // Известия Пензенского государственного педагогического университета им. В.Г. Белинского. 2012. № 28. С. 779–782.
- Панюшкина М.А. Оценочно-квалиметрические компетенции будущего педагога как педагогическое понятие // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2019. № 4. С. 69–77. doi: 10.24411/2304-120x-2019-11031.
- Шехонин А.А., Тарлыков В.А., Клещева И.В., Багаутдинова А.Ш., Будько М.Ю., Вознесенская А.О., Забодалова Л.А., Надточий Л.А., Орлова О.Ю. Компетентностно-ориентированные задания в системе высшего образования. СПб.: НИУ ТИМО, 2014. 98 с.
- Ширшова И.А. Оценивание учебных достижений студентов: современные тенденции // Ученые записки Таврического национального университета имени В.И. Вернадского. Серия «Проблемы педагогики средней и высшей школы». 2013. Т. 26 (65), № 1. С. 205–215.
- Коршунова О.В., Ракипова М.Ш. Оценивание образовательных достижений студентов вузов в контексте праксеологического подхода // Перспективы науки и образования. 2020. № 1 (43). С. 24–38. doi: 10.32744/pse.2020.1.2.
- Ильина И.А. Педагогические условия формирования у студентов самооценки готовности к профессиональной деятельности: дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. СПб., 2009. 169 с.
- Воронцов А.Б. Формирующее оценивание: подходы, содержание, эволюция: краткое пособие по деятельностной педагогике. В 2 ч. М.: Авторский клуб, 2018. 248 с.
- Кларин М.В. Инновационные модели обучения: Исследование мирового опыта. М.: Луч, 2016. 640 с.
- Крулехт М.В., Тельнюк И.В. Экспертные оценки в образовании: учеб. пособие. М.: Академия, 2002. 112 с.
- Малова Н.В. Критериально-ориентированный подход к оценке знаний как фактор индивидуализации обучения // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2009. № 4–4. С. 873–876.
- Ануфриева Н.В. Технология самоконтроля в системе развивающего обучения // Технологии развивающего обучения: сб. науч. тр. СПб.: Эпиграф, 2014. С. 253–255.
- Матрос Д.Ш., Полев Д.М., Мельникова Н.Н. Управление качеством образования на основе новых информационных технологий и образовательного мониторинга. 2-е изд., испр. и доп. М.: Пед. об-во России, 2013. 128 с.
Supplementary files
