The use of logical reference schemes as a means of increasing the level of students’ environmental knowledge
- Authors: Repin D.V.1, Repina N.V.2
-
Affiliations:
- I. Yakovlev Chuvash State Pedagogical University
- Cheboksary Cooperative Technical School of Chuvashpotrebsoyuz
- Issue: Vol 8, No 4 (2019)
- Pages: 288-291
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://journal-vniispk.ru/2309-4370/article/view/34507
- DOI: https://doi.org/10.17816/snv201984312
- ID: 34507
Cite item
Full Text
Abstract
This paper describes the results of experimental work on the use of logical support circuits as a means of increasing the environmental knowledge of students of technological, economic and graphic arts departments of I. Yakovlev Chuvash State Pedagogical University. The research was carried out from February 2019 to May 2019. During the experiment, students of Technology and Economics Department were selected as a control group, and students of Art and Graphics Department as an experimental group. In the control group, training was carried out without the use of logical support schemes. In the experimental group, the educational process used logical support schemes. The determination of the initial level of ecological knowledge of students of both groups revealed close values of this parameter. After the experiment on the logical reference circuits use in the educational process, a repeated testing was carried out. Its results in both groups were higher than at the initial stage of the experiment. At the same time, when comparing the data of the control and experimental groups, significant differences were revealed. The students who used logical support schemes had significantly higher test scores than the students of the control group.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Denis Vladimirovich Repin
I. Yakovlev Chuvash State Pedagogical University
Author for correspondence.
Email: repindv@list.ru
candidate of biological sciences, associate professor of Bioecology and Chemistry Department
Russian Federation, CheboksaryNadezhda Vasilyevna Repina
Cheboksary Cooperative Technical School of Chuvashpotrebsoyuz
Email: anv_7@list.ru
candidate of biological sciences, lecturer
Russian Federation, CheboksaryReferences
- Репин Д.В., Репина Н.В. Анализ эффективности использования научно-исследовательской деятельности для формирования экологических знаний студентов // Биоэкологическое краеведение: мировые, российские и региональные проблемы / отв. ред. С.И. Павлов. Самара: СГСПУ, 2018. С. 313–315.
- Репин Д.В., Семенов Л.В. Повышение уровня географических знаний обучающихся с помощью логических опорных схем // Природные и социальные экосистемы. Чебоксары: Чуваш. гос. пед. ун-т, 2019. С. 126–129.
- Репин Д.В., Якунина А.А. Формирование экологической культуры обучающихся во внеурочной деятельности // Природные и социальные экосистемы. Чебоксары: Чуваш. гос. пед. ун-т, 2019. С. 129–133.
- Бирина О.В. Понятие успешности обучения в современных педагогических и психологических теориях // Фундаментальные исследования. 2014. № 8, ч. 2. С. 438–443.
- Вилюс В.К. Психологические механизмы мотивации человека. М.: Проспект, 2013. 170 с.
- Курапова Т.Ю. Психологические факторы успешности обучения школьников // Ученые записки ЗабГГПУ. 2011. № 5 (40). С. 223–225.
- Лоренц Д.В. Креативная педагогика на примере дисциплины: учеб.-метод. пособие. М.: Инфра-М, 2018. 252 с.
- Шатунова Е.Ю. Создание ситуации успеха в учебно-воспитательном процессе // Концепт. 2014. Т. 12. С. 206–210.
- Щукина Г.И. Активация познавательной деятельности в учебном процессе. М.: Просвещение, 2015. 144 с.
- Лапыгин Ю.Н. Методы активного обучения: учебник и практикум для вузов. М.: Юрайт, 2019. 248 с.
- Шаталов В.Ф. Куда и как исчезли тройки: из опыта работы школ г. Донецка. М.: Педагогика, 1979. 134 с.
- Шаталов В.Ф. Учить всех, учить каждого // Педагогический поиск. М.: Педагогика, 1989. 560 с.
- Шаталов В.Ф. Эксперимент продолжается. Донецк: Сталкер, 1998. 396 с.
- Калмыкова Н.В., Петряева С.Ф. Опорный конспект как один из способов представления учебной информации // Молодой ученый. 2015. № 11.1 (91.1). С. 53–58.
Supplementary files
