TERMINOLOGICAL PLANNING IN THE CONTEXT OF SMART EDUCATION: THE ROLE OF THE CONCEPT AS A WAY OF KNOWLEDGE VISUALIZATION

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The article deals with the problem of defining a term in the theories of terminological planning and the influence of the identified approaches on the organization of a student’s terminological work in the context of smart education. The aim of the article is to determine, in the context of smart education, the ways of a student’s terminological work depending on the interpretation of the term in the considered theories of terminological planning (General Theory of Terminology (GTT), Communication Theory of Terminology (CTT), Sociocognitive Theory of Terminology (STT), Frame-Based Terminology (FBT)). The article contains three sections: “Smart education: On the concept”, “Theories of terminological planning: The factor of the concept”, “The concept of the term, visualization and smart education”, expressing the authors’ sequence of consideration of the questions posed. The first section analyzes smart education as a concept. The latter is considered as a format of education whose key characteristic, according to the authors, is the maximum degree of the student’s independence in the development of knowledge and modern information technology. The knowledge acquisition system is interpreted through terminological work and terminology designation problems. The authors have established that the concept plays a key role in the definition of the term, since its status determines the status of the term. In the considered theories, there is no single way of understanding the concept and the term, and, consequently, the way of designating the term. The second section characterizes the main theories of terminological planning and features of term understanding and terminological work in them. In GTT, the concept is characterized as a specialized concept, in the context of which the meaning of the term is determined (according to the rule, one concept for one term). CTT uses the term “terminological unit”, which consists of three components: a unit of knowledge (concept), a unit of language (term), a unit of communication (situation). STT uses the concept “unit of understanding”, which can take the form of a category (repeated meanings of concepts) and the form of a concept (unique value). In FBT, the meaning of a term and concept is defined through a frame and its structure, represented by a conceptual component (nouns are used to express the static meanings of the term) and a predicative component (verbs are used to express the dynamic meanings of the term). The third section discusses the role of the concept “term” as a means of visualization, through which the student is able to understand the degree of comprehension of the term when learning. For smart education, it is important that, in the context of GTT, the student should only learn the special meanings of terms and does not take part in their formation; in the context of CTT, STT, FBT (differently in each), the student plays a decisive role in the formation of the meanings of concepts and terms. The key role in terminology designation is played by the mechanisms of visualization and conceptualization, presented as processes of a multi-level alternating change of the considered operations when working with concepts and terms towards greater abstraction of the latter.

About the authors

Igor Borisovich Ardashkin

National Research Tomsk Polytechnic

Email: ibardashkun@tpu.ru
30, Lenina Avenue, Tomsk, 634050, Russia

Maria Vitalievna Netesova

National Research Tomsk Polytechnic University

Email: sonimari2005@mail.ru
30, Lenina Avenue, Tomsk, 634050, Russia

References

  1. Ардашкин 2014 – Ардашкин И. Б. Ценности современного образования как фактор развития: мировые тенденции и перспективы России // Вестник Томского государственного университета. 2014. № 384. С. 60–67.
  2. Ардашкин, Нетесова 2019 – Ардашкин И. Б., Нетесова М. В. Смарт-образование как новая парадигма образования: pro et contra // Современные технологии, экономика и образование: сборник материалов Всероссийской научно-методической конференции. Томск: Нац. исслед. Том. политехн. ун-т, 2019. С. 103–104.
  3. Ардашкин, Суровцев 2020 – Ардашкин И. Б., Суровцев В. А. Смарт-образование как новая парадигма образования: pro et contra // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2020. № 54. С. 51–61.
  4. Князева 2020 – Князева Е. Н. Визуальные образы на службе когнитивной науки // ΠΡΑΞΗΜΑ. Проблемы визуальной семиотики. 2020. № 1 (23). С. 58–75.
  5. Кошлаков, Швырков 2020 – Кошлаков Д. М., Швырков А. И. Концепт и философия науки // Эпистемология и философия науки. 2020. Т. 57, № 2. С. 124–141.
  6. Мелик-Гайказян 1997 – Мелик-Гайказян И. В. Информационные процессы и реальность. М.: Физматлит. 1997.
  7. Мелик-Гайказян 2008 – Мелик-Гайказян И. В. Моделирование образовательных систем: исследовательская программа // Высшее образование в России. 2008. № 9. С. 89–94.
  8. Мелик-Гайказян 2014 – Мелик-Гайказян И. В. Семиотика образования или «Ключи» и «Отмычки» к моделированию образовательных систем // Идеи и идеалы. 2014. Т. 1, № 4 (22). С. 14–27.
  9. Мелик-Гайказян и др. 2019 – Мелик-Гайказян И. В., Первушина Н. А., Смышляеева Л. Г. Исследовательская программа педагогической биоэтики в условиях неопределенности социальных сценариев // Вестник Томского государственного университета. 2019. № 448. С. 83–90.
  10. Мироненко 2018 – Мироненко Е. С. Задачи и перспективы внедрения смарт-технологий в образовательный процесс // Социальное пространство. 2018. № 1 (13). URL: http://sa.vscc.ac.ru/article/2549/full (дата обращения: 26.01.2019).
  11. Национальный стандарт Российской Федерации. Терминологическая политика. Разработка и внедрение 2020 – Национальный стандарт Российской Федерации. Терминологическая политика. Разработка и внедрение. М., 2020. URL: http://docs.cntd.ru/document/1200104406 (дата обращения: 21.09.2021).
  12. Ращупкина 2016 – Ращупкина А. С. Формирование системы СМАРТобразования вуза как новейшего вида обучения // Технологическая перспектива в рамках Евразийского пространства: новые рынки и точки экономического роста: материалы 2-й Международной научной конференции (20–22 октября 2016). СПб.: Астерион, 2016. С. 378–383.
  13. Суржанская 2011 – Суржанская Ю. В. Концепт как философское понятие // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2011. № 2 (14). С. 70–78.
  14. Ardashkin 2003 – Ardashkin I. B. Scientific problem in modern cognition process // Proceedings of the 9th International Scientific and Practical Conference of Students, Post-graduates and Young Scientists – Modern Techniques and Technologies, MTT’ 2003. Tomsk, 2003. 1438221. P. 260–262.
  15. Ardashkin et al. 2021 – Ardashkin I. B., Borovinskaya D. N., Surovtsev V. A. The Epistemology of Smart Technologies: Is Smart Epistemology derived from Smart Education? // Education & Pedagogy Journal. 2021. Vol. 1 (1). P. 21–35. doi: 10.23951/2782-2575-2021-1-21-35
  16. Budin 2001 – Budin G. A critical evaluation of the state-of-the-art of terminology theory // Terminology Science & Research. 2001. № 12 (1-2). Р. 7–23.
  17. Busse 2012 – Busse D. Frame-Semantik: Ein Kompendium. Berlin ; Boston: De Gruyter, 2012. 888 р.
  18. Cabré 2003 – Cabré Castellví M. T. Theories of terminology. Their description, prescription and explanation // Terminology. 2003.№ 9 (2). Р. 163–199.
  19. Faber 2009 – Faber Benítez P. The Cognitive Shift In Terminology And Specialized Translation // Revistas – MonTI. 2009. № 1: A (Self-)Critical Perspective of Translation Theories. Р. 107–134. URL: http://www.journals4free.com/link.jsp?l=31174190&al (accessed: 16.10.2021).
  20. Faber 2015 – Faber P. Frame as framework for terminology // Handbook of Terminology / H. J. Kockaert, F. Steurs (eds.). Amsterdam ; Philadelphia: John Benjamins, 2015. Vol. 1. Р. 14–33.
  21. Faber, Cabezas-García 2019 – Faber P., Cabezas-García M. Specialized knowledge dynamics: From cognition to culture-bound terminology // Research in Language. 2019. Vol. 17 (2). Р. 197–211.
  22. Felber 1989 – Felber H. Terminology Manual. Wien: Infoterm, 1989. 234 р.
  23. Kerremans, Desmeytere, Temmerman, Wille 2005 – Kerremans K., Desmeytere I., Temmerman R., Wille P. Application-oriented terminography in financial forensics // Terminology. 2005. № 11 (1). Р. 83–106.
  24. Manerko 2014 – Manerko L. Concept understanding in cognitive linguistics and cognitive terminology science // Languages for Special Purposes in a Multilingual, Transcultural World: Proceedings of the 19th European Symposium on Languages for Special Purposes, 8–10 July 2013, Vienna, Austria / G. Budin, V. Lušicky (eds.). Vienna: University of Vienna, 2014. Р. 471–483.
  25. Picht 2011 – Picht H. The Science of Terminology: History and Evolution // Terminologija. 2011. № 18. P. 6–26.
  26. Temmerman 2000 – Temmerman R. Тowards New Ways of Terminology Description. Amsterdam ; Philadelphia: John Benjamins, 2000. 258 р.
  27. Temmerman., Kerremans 2003 – Temmerman R., Kerremans K. Termontography: ontology building and the sociocognitive approach to terminology description // Proceedings of CIL 17. 2003. Vol. 7. P. 1–10. URL: https://www.academia.edu/851013/Termontography_Ontology_building_and_the_sociocognitive_approach _to_terminology_description (accessed: 17.10.2021).
  28. Wuster 1979 – Wuster E. Introduction to the general theory of terminology and terminological lexicography. Wien: Springer, 1979. 176 p.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».