OPTICAL STRATEGIES OF NEW MEDIA: FROM PERSPECTIVISM TO DRIFTING GLANCE
- Authors: Dukhan I.N1, Staruseva-Persheeva A.D2
-
Affiliations:
- Belarusian State University
- National Research University “Higher School of Economics”
- Issue: No 3 (2022)
- Pages: 9-38
- Section: ARTICLES
- URL: https://journal-vniispk.ru/2312-7899/article/view/269534
- DOI: https://doi.org/10.23951/2312-7899-2022-3-9-38
- ID: 269534
Cite item
Full Text
Abstract
About the authors
Igor N Dukhan
Belarusian State University
Email: igdukhan@gmail.com
Minsk, 4, Nezavisimosti avenue, Republic of Belarus 220030
Alexandra D Staruseva-Persheeva
National Research University “Higher School of Economics”
Email: apersheeva@hse.ru
Moskva, ul. Malaia Pionerskaia, 12, 115054
References
- Агамбен 2017 – Агамбен Д. Храбрость лишенных надежды. 2017. 2 июня // Syg.ma. URL: https://syg.ma/@valya_golev/dzhordzho-aghambien-khrabrost-lishiennykh-nadiezhdy (дата обращения: 10.03.2022).
- Берд 2021 – Берд Р. Андрей Тарковский: стихии кино. М.: Музей современного искусства “Гараж”, 2021.
- Вирильо 2004 – Вирильо П. Машина зрения. М.: Наука, 2004.
- Галисон, Дастон 2018 – Галисон П., Дастон Л. Объективность. М.: Новое литературное обозрение, 2018.
- Гуссерль 1994 – Гуссерль Э. Собрание сочинений / сост., вступ. ст., пер. с нем. В. И. Молчанова. М.: Гнозис, 1994. Т. I: Феноменология внутреннего сознания времени.
- Делез 2003 – Делез Ж. Кино. М.: Ад Маргинем, 2003.
- Духан 2009 – Духан И. Искусство длительности: философия Анри Бергсона и художественный эксперимент // Логос. 2009. № 3. С. 185–203.
- Духан 2010 – Духан И. Perspectiva artificialis, антиперспективизм и время // Культура, эпоха и стиль: классическое искусство Запада: сб. в честь 70-летия д-ра искусствоведения, проф. М. И. Свидерской / М-во культуры РФ, Гос. ин-т искусствоведения. М., 2010. С. 368–400.
- Жижек 2013 – Славой Жижек: Когда вас очаровывает фильм, он ведет себя как извращенец. 2013. 19 апр. // РИА Новости. URL: https://ria.ru/20130419/716073452.html (дата обращения: 10.03.2022).
- Кассирер 2020 – Кассирер Э. Логика наук о культуре. М.; СПб.: Центр гуманитарных инициатив, 2020.
- Кукулин 2015 – Кукулин И. Как советский монтаж стал методом неофициальной культуры. М.: Новое литературное обозрение, 2015.
- Маклюэн 2018 – Маклюэн М. Понимание медиа: внешние расширения человека. М.: Кучково поле, 2018.
- Манн 2013 – Манн Т. Смерть в Венеции. М.: АСТ, 2019.
- Манович 2018 – Манович Л. Язык новых медиа. М.: Гараж, 2018.
- Молчанов 1988 – Молчанов В. Время и сознание. Критика феноменологической философии. М.: Высшая школа, 1988.
- Мохой-Надь 1938 – Мохой-Надь Л. Новый инструмент видения. 1938. URL: https://prophotos-ru.livejournal.com/1911029.html (дата обращения 19.05. 2021).
- Нанси 2021 – Нанси Ж.-Л. Очевидность фильма: Аббас Киаростами. М.: Музей современного искусства «Гараж», 2021.
- Раш 2018 – Раш М. Новые медиа в искусстве. М.: Ад Маргинем Пресс, 2018.
- Савченкова 2013 – Савченкова Н. Элементы поэтики психоанализа. Ижевск: ERGO, 2013.
- Селезнев 2021 – Селезнев М. Венецианские ловушки: VR-программа Венецианского кинофестиваля 2021. 1 окт. // Искусство кино. URL: https://kinoart.ru/texts/venetsianskie-lovushki-vr-programma-venetsianskoy-biennale (дата обращения: 10.03.2022).
- Тарковский 1967 – Тарковский А. Запечатленное время // Вопросы киноискусства. М.: Наука, 1967. Вып. 10. URL: http://tarkovskiy.su/texty/Tarkovskiy/Statia1967.1.html (дата обращения: 12.03.2022)
- Тарковский 1992 – Тарковский А. Пояснения режиссера к фильму “Солярис” // Киноведческие записки. 1992. № 14. URL: http://www.tarkovskiy.su/texty/Tarkovskiy/Solaris02.html (дата обращения: 10.03.2022).
- Шкловский 1985 – Шкловский В. Киноязык “Нового Вавилона” // Шкловский В.За 60 лет: работы о кино. М.: Искусство, 1985. С. 144–146.
- Шурипа 2021 – Шурипа С. Смысл и действие в искусстве второй половины XX века. СПб.: Пальмира, 2021.
- Agamben 2009 – Agamben G. “What Is an Apparatus?” and Other Essays / D. Kishik, S. Pedatella (tr.). Stanford University Press, 2009.
- Bailenson 2018 – Bailenson J. Experience on Demand: What Virtual Reality Is, How It Works, and What It Can Do. W. W. Norton & Company, 2018.
- Baudry 1974–1975 – Baudry J.-L., Williams A. Ideological Effects of the Basic Cinematographic Apparatus // Film Quarterly. 1974–1975. Vol. 28 (2). P. 39–47
- Damisch 1987 – Damisch H. L’Origine de la perspective. Paris, 1987.
- Elwes 2015 – Elwes C. Installation and Moving Image. Columbia University Press, 2015.
- Flusser 1983 – Flusser V. Für eine Philosophie der Fotografie. Göttingen, 1983.
- Jay 1993 – Jay M. Downcast Eyes: The Denigration of Vision in Twentieth-Century French Thought. University of California Press, 1993.
- Gleber 1998 – Gleber A. The Art of Taking a Walk. Princeton University Press, 1998.
- Grau 2003 – Grau O. Virtual Art: From Illusion to Immersion. Cambridge, MA: MIT, 2003.
- Hubner 2007 – Hubner L. The Films of Ingmar Bergman: Illusions of Light and Darkness. New York: Palgrave Macmillan, 2007.
- Kosuth 1991 – Kosuth J. Art after Philosophy and after: Collected Writings 1960–1990. MIT: 1991. P. 13–32.
- Kristeva 1994 – Kristeva J. Le Temps Sensible, Proust et l'Expérience Littéraire. Paris: Gallimard, 1994.
- Lavin 2011 – Lavin S. Kissing Architecture. Princeton, NJ : Princeton University Press, 2011.
- Manovich 2016 – Manovich L. What is Digital Cinema? // Post-Cinema: Theorizing 21st-Century Film. Falmer: REFRAME Books, 2016. URL: https://reframe.sussex.ac.uk/post-cinema/1-1-manovich/ (accessed: 10.03.2022).
- Noys 2005 – Noys B. Tulse Luper Database: Peter Greenaway, the New Media Object and the Art of Exhaustion. 2005. URL: http://www.imageandnarrative.be/inarchive/tulseluper/noys.htm (accessed: 10.03.2022)
- Panofsky 1927 – Panofsky E. Die Perspective als 'symbolische Form // Vorträge der Bibliothek Warburg. 1927. Bd. 1. S. 258–330.
- Panofsky 1966 – Panofsky E. Early Netherlandish Painting, Its Origins and Character. Cambridge: Harvard University Press, 1966.
- Paul 2003 – Paul C. Digital Art. New York: Thames & Hudson, 2003.
- Quasha, Stein 2009 – Quasha G., Stein C. An Art of Limina: Gary Hill’s Works and Writings. Barcelona: Ediciones Polígrafa, 2009.
- Shanken 2009 – Shanken E. Art and Electronic Media. London: Phaidon, 2009.
- Wands 2006 – Wands B. Art of the Digital Age. New York: Thames & Hudson, 2006.
- Walley 2020 – Walley J. Cinema Expanded. Avant-garde film in the age of intermedia. Oxford University Press, 2020.
- Youngblood 1970 – Youngblood G. Expanded Cinema. New York: E.P. Dutton & co., Inc., 1970.
Supplementary files
