TYPOGRAPHY AS SOCIAL INDEX: SOVIET LANDSCAPE IN THE MODERN RUSSIAN DISCOURSE

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

This paper suggests a focus on the typography and the typographic design of the text. Typography is considered as a semiotic resource with a meaning-making potential. It may act as social index proving links to contexts and social environments in which these links become crucial for social actors. The paper argues that typographic forms reveal ideological ascriptions. These can be discussed as graphic ideologies or ideologies of graphics, which means a set of beliefs about the socially significant meaning of graphic variants. The theoretical and methodological foundations of the analysis are found in the modern investigations in social semiotics, multimodality, social indexicality, and thus are in line with explanatory approaches in sociolinguistics, linguistic anthropology, discourse analysis, typographic linguistics. The sociolinguistic theory and typographic linguistics provide a social meaning of visual signs or, in a more narrow sense, typographic meaning. This is a kind of pragmatic meaning, arising from the indexical links of the visual sign to the social context of its use. In this framework, the explanatory charge of the concept of landscape is revealed, which attracted many scholars to denote a multimodal, socially and discursively shaped space, both in the sense of a cultivated environment and also as ideological sites. The notion of landscape involves signs, situation, social actors and ideologies. Therefore, the concepts of semiotic landscape, visual landscape, typographic landscape, which are identified in modern researches, are discussed. The paper shows that typographic landscapes as semiotic products with a social meaning are framed and evaluated in a dynamic way. Typographic meaning is an interpretive phenomenon that derives from the communicative knowledge of interlocutors and is a result of an interactive ascription within a socially embedded practice. The research question is related to the study of how typography becomes, in Agha’s terms, a social emblem. It is investigated in connection with the Soviet landscape in the modern Russian urban context. The term “Soviet landscape” refers to a multimodal space in which various semiotic resources, verbal and visual signs, texts, visual images, symbols refer to the sociocultural practices and (self)identification of a person in the former Soviet society. The main object of the suggested analysis within this framework is the Soviet type, characteristic for the Soviet newspapers and framed as such by social actors in the modern context. The analysis is based on multimodal texts used in modern Russian socio-cultural practice when creating advertising, social, and commercial messages. Dealing with landscapes reveals how Soviet nostalgia and the relevance of Soviet meanings give rise to the social indexicality of the sign and to the typographic meaning as a special social index. The analysis shows that typography has a precedent nature, acts as one of the semiotic tools for meaning making in socio-cultural practice.

About the authors

Valeria Evgenievna Chernyavskaya

Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University; Immanuel Kant Baltic Federal University

Email: tcherniavskaia@rambler.ru
Политехническая ул., д. 29, Санкт-Петербург, 195251, Россия; Ул. Александра Невского, д. 14, Калининград, 236016, Россия

References

  1. Абрамов 2019 – Абрамов Р. Н. Отношение к позднему советскому прошлому как объект социологического исследования // Общественные науки и современность. 2019. № 5. С. 108–120.
  2. Зубкова 2019 – Зубкова Е. Ю. Советская жизнь как предмет исторической реконструкции // Российская история. 2019. № 5. С. 3–14.
  3. Кирсанов 2007 – Кирсанов Д. М. Историко-морфологическая модель развития русского наборного шрифта. Взаимосвязь объективных и субъективных факторов : автореф. дис. … канд. искусствоведения. М., 2007.
  4. Молодыченко 2019 – Молодыченко Е. Н. Коммуникативно-прагматические особенности «лайфстайл-инструкции» как интернет-жанра в культуре потребления // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2019. № 57. С. 79–102. doi: 10.17223/19986645/57/5.
  5. Молодыченко 2020 – Молодыченко Е. Н. Метасемиотические проекты и лайфстайл-медиа: дискурсивные механизмы превращения предметов потребления в ресурсы выражения идентичности // Russian Journal of Linguistics. 2020. Т. 24, № 1. С. 117–136. doi: 10.22363/2687-0088-2020-24-1-117-136. URL: http://journals.rudn.ru/linguistics/article/view/23252
  6. Молодыченко, Чернявская 2022 – Молодыченко Е. Н., Чернявская В. Е. Социальная репрезентация через язык: теория и практика социолингвистики и дискурсивного анализа // Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература. 2022. № 19 (1). С. 103–124.
  7. Чернявская 2020 – Чернявская В. Е. Метапрагматика коммуникации: когда автор приносит свое значение, а адресат свой контекст // Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература. 2020. № 1. 135–147.
  8. Чернявская 2021a – Чернявская В. Е. Социальное значение в зеркале политической корректности // Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература. 2021. № 2 (18). С. 383–399. doi: 10.21638/spbu09.2021.208.
  9. Чернявская 2021б – Чернявская В. Е. Текст и социальный контекст: социолингвистический и дискурсивный анализ смыслопорождения. М. : УРСС, 2021.
  10. Agha 2007 — Agha A. Language and Social Relations. Cambridge : Cambridge University Press, 2007. (Studies in the Social and Cultural Foundations of Language; vol. 24).
  11. Androutsopoulos 2004 – Androutsopoulos J. Typography as a Resource of Media Style: Cases from Music Youth Culture // Proceedings of the 1st International Conference on Typography and Visual Communication/ K. Mastoridis (ed.). Thessaloniki : University of Macedonia Press, 2004. P. 381–392.
  12. Bain, Shaw, Bertheau 1998 — Bain P., Shaw P., Bertheau P. T. (ed.) Blackletter: Type and National Identity. New York : Princeton Architectural Press, 1998.
  13. Backhaus 2007 – Backhaus P. Linguistic Landscapes: A Comparative Study of Urban Multilingualism in Tokyo. Clevedon : Multilingual Matters, 2007.
  14. Blommaert 2005 – Blommaert J. Discourse: A Critical Introduction. Cambridge : Cambridge University Press, 2005.
  15. Blommaert 2013 – Blommaert J. Ethnography, Superdiversity and Linguistic Landscapes: Chronicles of Complexity. Bristol ; Buffalo ; Toronto : Multilingual Matters, 2013. (Critical Language and Literacy Studies; vol. 18).
  16. Bourdieu 1991 – Bourdieu P. Language and Symbolic Power. Cambridge, MA : Harvard University Press, 1991.
  17. Crystal 1998 – Crystal D. Toward a Typographical Linguistics // Type: A Journal of the Association Typographique Internationale. 1998. Vol. 2 (1). P. 7–23.
  18. Daniels, Cosgrove 1988 – Daniels S., Cosgrove D. Introduction: iconography and landscape // The Iconography of Landscape: Essays on the Symbolic Representation, Design, and Use of Past Environments / S. Daniels, D. Cosgrove (eds.). Cambridge : Cambridge University Press, 1988. Р. 1–10.
  19. Eskilson 2007 — Eskilson S. J. Graphic Design:A New History. Yale University Press. 2007.
  20. Foucault 1997 — Foucault M. What is Critique? [Qu’est-ce que la critique? (Critique et Aufklärung)] // Foucault M. The Politics of Truth. Los Angeles : Semiotext(e), 1997. P. 41–82.
  21. Gorter 2013 – Gorter D. Linguistic landscapes in a multilingual world // Annual Reviеw of Applied Linguistics. 2013. Vol. 33. Р. 190–212.
  22. Gumperz 1992 – Gumperz J. J. Contextualization Revisited. In P. Auer, & A. di Luzio (Eds.), The Contextualization of Language. Amsterdam and Philadelphia: Benjamins. 1992. Р. 39–53.
  23. Huebner 2016 – Huebner T. Linguistic landscape: history, trajectory and pedagogy// Journal of Humanities. 2016. Vol. 22. Р. 1–10.
  24. Kress, van Leeuwen 1996 – Kress G., van Leeuwen T. Reading images. The grammar of visual design. London : Routledge, 1996 (1st ed); 2006 (2nd ed.).
  25. Kress, van Leeuwen 2001 – Kress G., van Leeuwen T. Multimodal Discourse: The Modes and Media of Contemporary Communication. London : Hodder Education, 2001.
  26. Kress 2010 – Kress G. Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. Abingdon : Routledge, 2010.
  27. Silverstein 1979 – Silverstein M. Language Structure and Linguistic Ideology // The Elements: A Parasession on Linguistic Units and Levels/ P. R. Cline, W. Hanks, C. Hofbauer (eds.). Chicago : Chicago Linguistic Society, 1979. P. 193–247.
  28. Spitzmüller 2015 – Spitzmüller J. Graphic Variation and Graphic Ideologies: A Metapragmatic Approach // Social Semiotics. 2015. Vol. 25 (2) (thematic issue “Typographic Landscapes”; ed. by J. Järlehed, A. Jaworski). Р. 126–141.
  29. Spitzmüller 2021 – Spitzmüller J. Approaching Typographic Variation // Vestnik of St. Petersburg University. Language and Literature. 2021. Vol. 18 (4). Р. 910–928.
  30. Stöckl 2005 – Stöckl H. Typography: Body and Dress of a Text – a Signing Mode Between Language and Image // Visual Communication. 2005. Vol. 4 (2). Р. 204–214.
  31. Stöckl 2009 – Stöckl H. The language-image-text – Theoretical and analytical inroads into semiotic complexity // Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik. 2009. № 34 (2). S. 203–226.
  32. Van Leeuwen 2005 – van Leeuwen T. Typographic Meaning // Visual Communication. 2005. Vol. 4 (2). Р. 137–143.
  33. Van Leeuwen 2006 – van Leeuwen T. Towards a Semiotics of Typography // Information Design Journal.2006. Vol. 14 (2). Р. 139–155.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».