The city culture memory’s digital media: Past images visualization

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The article examines city past images visualization processes, which in the modern society mostly occur in the digital environment. Digital transformation made a revolution in culture experience generation and translation, which had an impact on memory preservation processes in digital space. The relevance of the work is confirmed by the necessity of a timely scientific analysis of not only the global digital memory and media memory research but also issues of the digital transformation influence on the processes of culture memory functioning in a local context, particularly, in city context, which is less highlighted by research so far. The author introduces into scientific discourse and justifies the city culture memory digital media term and offers to consider the processes of remembering in city through a prism of its features, focusing attention on a digital visualization of city past images. The article uses the experience of Veliky Novgorod, which is characterized by a rich past and a variety of the city cultural memory visual mediums. The analysis of city culture memory digital media features that visualize city past images in digital environment is conducted by the author in three directions: (a) impact of digital technologies on the city culture memory preservation and actualization processes (neural network, 3D-modeling, VR and AR), opening up new opportunities for past images visualization and restoration of the memory media’s lost fragments; (b) city past visual representation features in digital media as a global carrier of city culture memory, forming the relevant repertoire of visual patterns and fixing certain past fragments in media content; (c) development trends of institutional practices of digital memory media’s creation and sharing including cultural artifacts digitalization, institutions’ activities virtualization, digital heritage work standards creation. Besides visualization, city culture memory digital media, identified by the example of Veliky Novgorod, are characterized by efficiency and content access openness for diverse audiences, rapid shift of relevant past fragments, presence of different versions of the past. The total spread of city memory digital media on the Internet makes them a part of a resident’s daily life, a window into the past reduced by a digital code and a way of a visual perception of this past. The widespread usage of such media leaves an imprint on the entire city remembering culture, which is now characterized by “rhizomacy”, fragmentation, mixing of the real and the virtual, which blurs city culture memory and also increases the risks of meanings substitution in collective memories, leading to a decrease of citizens’ consolidation level. Such knowledge opens up the possibility of not only further empirical research in this direction but also development of strategies for preserving the city culture memory in a digital environment.

About the authors

Natalia Gennad'evna Fedotova

Yaroslav-the-Wise Novgorod State University

Email: fedotova75@mail.ru
Veliky Novgorod, Russian Federation

References

  1. Агеева 2012 – Агеева Г. М. Медиатизация памяти: мемуарные свидетельства в блогах и социальных сетях // Вестник Томского государственного университета. 2012. № 363. С. 68–74.
  2. Артамонов 2022 – Артамонов Д. С. Медиапамять: теоретический аспект // Galactica Media: Journal of Media Studies. 2022. Т. 4. № 2. С. 65–83.
  3. Геров 2023 ­­– Геров Г. П. Первый этап росписи церкви Андрея Стратилата в новгородском Детинце // Визуальная теология. 2023. Т. 5. № 2. С. 164–176. https://doi.org/10.34680/vistheo-2023-5-2-164-176
  4. Горлова и др. 2019 – Горлова И. И, Зорин А. Л., Крюков А. В. Концептуализация и институализация понятия «цифровое культурное наследие» // Вестник Томского государственного университета. 2019. № 449. С. 102–108.
  5. Жукова, Соловьева 2019 – Жукова К. В., Соловьева В. В. Виртуальные экскурсии по музеям России // Форум молодых ученых. 2019. № 4 (32). С. 359–363.
  6. Захарченко, Щедрина 2023 – Захарченко И. Н., Щедрина О. М. Художественная визуализация цифровой памяти в современном медиаарте // Артикульт. 2023. № 4 (52). С. 33–46.
  7. Зубанова 2020 – Зубанова Л. Б. Цифровая память в пространстве мемориальной культуры: образы прошлого в медиа-технологиях будущего // Челябинский гуманитарий. 2020. № 3 (52). С. 15–22.
  8. Мелик-Гайказян 2022 – Мелик-Гайказян И. В. Семиотическая диагностика расщепления траекторий мечты о прошлом и мечты о будущем // Электронный научно-образовательный журнал «История». 2022. Т. 13. №. 4 (114). URL: https://history.jes.su/s207987840021199-7-1/
  9. Мерзлякова 2019 – Мерзлякова В. Н. Медиатизация коллективной памяти о 1990-х гг. в Рунете // Вестник РГГУ. Серия «Литературоведение. Языкознание. Культурология». 2019. № 8 (2). С. 289–302.
  10. Олик 2012 – Олик Дж. Фигурации памяти: процессо-реляционная методология, иллюстрируемая на примере Германии / пер. с. англ. Д. О. Хлевнюк // Социологическое обозрение. 2012. Т. 11. № 1. С. 40–74.
  11. Рейнгольд 2006 – Рейнгольд Г. Умная толпа: новая социальная революция / пер. с англ. А. Гарькавого. М.: ФАИР-ПРЕСС, 2006.
  12. Стрельникова, Газин 2021 – Стрельникова М. А., Газин Д. А. Технологии виртуальной реальности и практика их использования в туризме // Бизнес и дизайн ревю. 2021. № 4 (24). С. 7.
  13. Царева, Тарасова 2023 – Царева А. Э., Тарасова Т. В. Технологии цифровизации и искусственного интеллекта в сохранении культурного наследия // Столыпинский вестник. 2023. Т. 5. № 5. С. 2700–2708.
  14. Ярычев 2021 – Ярычев Н. У. Актуальные мемориальные исследования: ключевые тренды и перспективы развития // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2021. № 57. С. 23–29.
  15. Allcott, Gentzkow 2017 – Allcott H., Gentzkow M. Social media and fake news in the 2016 election // Journal of Economic Perspectives. 2017. Vol. 31 (2). P. 211–236.
  16. de Sousa 2023 – de Sousa R. R. A. The preservation of historical memory in the digital age: Challenges, opportunities and interactive technologies in teaching and research // Revista Inter-Ação. 2023. Vol. 48 (3). P. 894–915.
  17. Assmann 2011 – Assmann J. Communicative and cultural memory // Cultural memories. The geographical point of view / Ed. by P. Meusburger, M. Heffernan, E. Wunder. Dordrecht: Springer, 2011. P. 15‒27.
  18. Assmann 2012 ‒ Assmann A. Re-framing memory. Between individual and collective forms of constructing the past // Performing the past: Memory, history, and identity in modern Europe / Ed. by K. Tilmans, F. van Vree, J. Winter. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2012. P. 35‒50.
  19. Çetinkaya 2020 – Çetinkaya G. Hafizanin dönüşen mekânlari “seyahat bloglari”, kent belleğini “seyahat bloglari” ndan okuma denemesi // Milli Folklore. 2020. Vol. 128. P. 138–152.
  20. Damin et al. 2018 – Damin M., Dodebei V., Morigi V., Massoni L. F. H. Patrimônio Cultural, Memória Social e Informação: a cidade de Porto Alegre na palma da sua mão? // Em Questão. 2018. Vol. 24 (2). P. 388–403.
  21. Evans et al. 2023 – Evans J. V., Erica F., Lundrigan M. Holocaust Memory in the Digital Mediascape. London: Bloomsbury, 2023.
  22. Hoskins 2009 – Hoskins A. Digital network memory // Mediation, remediation, and the dynamics of cultural memory / Ed. by A. Erll, A. Rigney. Berlin, New York: De Gruyter, 2009. P. 91‒106.
  23. Hoskins 2014 – Hoskins A. The mediatization of memory // Mediatization of communication / Ed. by K. Lundby. Berlin, Boston: De Gruyter Mouton, 2014. P. 661‒680.
  24. Hoskins 2018 – Digital memory studies: Media pasts in transition / Ed. by A. Hoskins. London, New York: Routledge, 2018.
  25. Jelewska 2024 – Jelewska А. Postdigital collective memory: Media practices against total design // Postdigital Science and Education. 2024. Vol. 6. Р. 259–278
  26. Mandolessi 2023 – Mandolessi S. The digital turn in memory studies // Memory Studies. 2023. Vol. 16 (6). P. 1513–1528.
  27. Mateus 2022 – Mateus S. The mediatization of memory // MATRIZes. 2022. Vol. 16 (2). Р. 137–150.
  28. Neiger 2020 – Neiger M. Theorizing media memory: Six elements defining the role of the media in shaping collective memory in the digital age // Sociology Compass. 2020. Vol. 14. № 5. P. 1–11. https://doi.org/10.1111/soc4.12782
  29. Wagner 2022 – Wagner C. Visualizations of urban space: Digital age, aesthetics, and politics. London, New York: Routledge, 2022.
  30. Yasseri et al. 2022 – Yasseri T., Gildersleve P., David L. Collective memory in the digital age // Progress in Brain Research. 2002. Vol. 274 (1). P. 203–226.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».