Information-motivational environment: quality improvement and self-organization development in the conditions of education informatization

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

Problem and goal. The information technologies influence features and the educational environment on the school education quality are considered. The results of studies of the Unified State Exam, State Russian Exam, Russian Verification Work, international studies (PISA) in national regions (on the example of the Republic of Buryatia) in the conditions of education informatization were studied. The information infrastructure was explored, which includes information resources, information systems of various classes, as a motivation system and students’ self-organization, especially during distance learning. Methodology. The data of these studies were grouped and combined, and then analyzed for problems of the general education quality in the conditions of the information environment using. The data sample was made for 2011-2020, according to such criteria as popular subjects, the general trend in the general education of students, the rating of countries in reading, mathematical and natural science literacy. Results. The information-motivational environment is singled out and its levels (macro, meso, micro) are determined. The technical interaction principle of the subject with the hierarchy of levels in the information-motivational environment is revealed. Conclusion. The information and motivation interaction contributes to the improvement of self-organization and the quality of education. The development of the information and motivational environment and its management can become a necessary technology for the development of a digital-centric person, a criterion for the quality of educational results, a set of measures aimed at creating conditions for obtaining high-quality general education in state and municipal educational organizations in the national regions of the Russian Federation.

About the authors

Valentina I. Vaganova

East Siberia State University of Technology and Management

Email: valen51@mail.ru
ORCID iD: 0000-0002-3573-5539

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of the Department of Physics

40В Klyuchevskaya St, bldg 1, Ulan-Ude, 670013, Russia

Olga P. Kuchumova

Banzarov Buryat State University

Author for correspondence.
Email: kuchumova-op@yandex.ru
ORCID iD: 0000-0003-0442-9659

applicant, Department of Pedagogy

24A Smolina St, Ulan-Ude, 670000, Russia

References

  1. Feldbaum AA, Butkovsky AG. Methods of automatic control theory. Moscow: Nauka Publ.; 1971. (In Russ.)
  2. Boziev RS. Education of the new generation. Pedagogy. 2015;(1):119-122. (In Russ.)
  3. Zaslavskaya OYu, Simonyan AV. Designing a training management system based on the project management method. RUDN Journal of Informatization in Education. 2020;17(2):107-122. (In Russ.) http://doi.org/10.22363/2312-8631-2020-17-2-107-122
  4. Dobrenkov VI. Globalization and Russia: sociological analysis. Moscow: INFRA-M Publ.; 2006. (In Russ.)
  5. Belotserkovsky AV. Russian higher education: on challenges and risks. Higher Education in Russia. 2012;(7):3-9. (In Russ.)
  6. Communication Technology Center. Quality of education in the Republic of Buryatia. 2016-2017 academic year. Ulan-Ude; 2017. (In Russ.)
  7. Karbainov AN, Nadagurova TV, Pykina OV, Radnaeva VS, Fedotov DA, Shangin IP. Main results of the Unified State Exam in the Republic of Buryatia in 2017: information and statistical materials. Ulan-Ude; 2017. (In Russ.)
  8. Dambueva AB, Zhapova NV, Zhilina AS, Minueva EE. Main results of national studies of the quality of education in the Republic of Buryatia in 2017: information and analytical materials. Ulan-Ude; 2017. (In Russ.)
  9. Karbainov AN, Nadagurova TV, Oyun DO, Pykina OV, Radnaev VS, Fedotov DA. Main results of the Unified State Exam in the Republic of Buryatia in 2018: information and statistical materials. Ulan-Ude; 2018. p. 29. (In Russ.)
  10. Yasvin VA. Educational environment: from modeling to design. Moscow: Smysl; 2001. (In Russ.)
  11. Kovaleva GS. Assessment of the quality of education. School Technologies. 2006;(5): 150-155. (In Russ.)

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».