Application of situative vocabulary and linguistic quasi-corpus for language acquisition

Capa

Citar

Texto integral

Resumo

Problem and goal. Application and integration of ICT-technologies into different human activities and fields of knowledge appeared to be rather fruitful and very promising for further improvement of existing and development of new tools. In particular, it equipped linguistics with very powerful and perspective innovative original tool - linguistic corpus, and opens new horizons for teachers in dealing with actual learning and educational tasks and responds to the challenges of modern life. Two ICT-linguistic tools - situative vocabulary and linguistic quasi-corpus were developed using the ideas of traditional topic vocabulary united with modern telecommunicative tools as blogs and chats and linguistic corpus with specific database and “human” concordance. Methodology. Potential of the tools for improvement of communicative skills in foreign language as well as in mother tongue is analyzed thoroughly and ways of their application are described. Results. Proper application of situative vocabulary and linguistic corpus for educational purposes also helps to develop multiculturalism, foster tolerance - both topics being very actual and even crucial under current circumstances and as areas for different project activities. Conclusion. Combination of ICT and linguistics allows developing modern and perspective tools shown to be effective for different learning situations.

Sobre autores

Olga Lvova

Moscow City University

Autor responsável pela correspondência
Email: LvovaOV@mgpu.ru
ORCID ID: 0000-0003-2054-8869

Candidate of Pedagogical Sciences, Assistant Professor, Department of Education Informatization

29 Sheremetyevskaya St, Moscow, 127521, Russian Federation

Bibliografia

  1. Jones E, Beelen J, Coelen R, de Wit H. (eds) Local and global internationalisation. Dordrecht: Sense Publishers; 2016.
  2. Korsakova TV, Makarova EL, Makarova EA. The role of globalization and integration in interdisciplinary research, culture and education development. Journal of History Culture and Art Research. 2019;8(1):111. http://doi.org/10.7596/taksad.v8i1.1957
  3. Uvarov AYu. Informatization of school: yesterday, today, tomorrow. Moscow: Binom. Laboratoriya znanii Publ.; 2013. (In Russ.)
  4. Kokotsaki D, Menzies V, Wiggins A. Project-based learning: a review of the literature. Improving Schools. 2016;19(3):267-277.
  5. Kopylovskaya MY, Lvova OV, Shkapenko TM. The magic of innovation. New techniques and technologies in teaching foreign languages (D.A. Kryachkov, E.B. Yastrebova, O.A. Kravtsova, eds.). Newcastle upon Tyne; 2015.
  6. Harandi SR. Effect of eLearning on student’s motivation. Procedia - Social and Beavioural Sciences. 2015;181:423-430.
  7. Lvova OV. New linguistic tools for social inclusion in acquisition of the foreign language. Intercultural Dialogue: Learning, Speaking, and Sharing: Proceedings of the International Seminar and Study Visit ALLMEET in Lisbon '15. Lisbon: CICS.NOVA; 2016. p. 57-60.
  8. Lvova OV. Application of ICT for fostering tolerance through impact on emotivity of learners. RUDN Journal of Informatization in Education. 2017;14(3):317-324.
  9. Shakhovsky VI. What is linguistics of emotions? Rusistika. 2008;(8):22-30. (In Russ.)
  10. Soldatova GU, Shaygerova LA, Sharova OD. To live in peace with yourself and others: training for teenagers. Мoscow: Genezis Publ.; 2000. (In Russ.)
  11. Beluce AC, Oliveira KL. Students’ motivation for learning in virtual learning environments. Paidéia (Ribeirão Preto). 2015;25(60):105-113. http://doi.org/10.1590/1982-43272560201513

Arquivos suplementares

Arquivos suplementares
Ação
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».