Analysis of Country Specific Terminological Units in Economics from English Sources

封面

如何引用文章

全文:

详细

This research aims to investigate the way different unique cultural phenomena are reflected in the English financial and economic terminology. By using the special lexicographical sources, contemporary books and publications on economics, we choose three most representative groups of metaphors built on colorful and easy recognizable features of an individual culture such as national symbols, ethnic names and cuisines. First, this study examines various terminological units drawing on metaphors in terms of their semantics and structure. Second, we analyze their potential for term-building modeling. The results show that in the English professional language nationally marked metaphors become increasingly popular. They have an advantage to evoke strong associations and thus to create motivation base for a term. The latter is of paramount importance from pragmatic perspective since any term is designed to serve as a useful tool of an expert. Our findings also suggest that the process of term-building in the English financial and economic language is typically based on existing models. This provides another clear practical advantage to facilitate international communication.

作者简介

Julia Kalugina

Lomonosov Mosow State University

编辑信件的主要联系方式.
Email: jkalugina@econ.msu.ru

Ph.D. in Linguistics, Assistant Professor, Department of Foreign Languages at Faculty of Economics

1, Leninskie Gory str., Moscow, Russian Federation, 119991

参考

  1. Gvishiani, N.B. (2008). Language for academic communication: Methodology Issues. Moscow: Publishing House LKI. (In Russ.).
  2. Lakoff Jeorg, Jonson Mark (2004). Metaphors we live by. Trans. from Eng. — M: Editirial Urss. (In Russ.).
  3. Maslova, V.A. (2008). Modern trends in linguistics. Moscow: Publishing House “Akademia”. (In Russ.).
  4. Fedorov, B.G. (2006). New English-Russian Banking and Economic Dictionary. St. Peterburg: “Limbus Press”.
  5. Sorokina, E.A. (2007). Cognitive aspect of lexical design (to the basics of cognitive terminology). Author’s Abstract of Doctorate Thesis. Moscow. (In Russ.).
  6. Shakhovsky, V.I. (2008). Categorization of emotions in lexicological and semantic system of a language. Moscow: Publishing House LKI. (In Russ.).
  7. Volodina. M.N. (1998). Cognitive and informational nature of a term and terminological nomination. Doctorate Thesis. Moscow. (In Russ.).
  8. R.W. Holder. Oxford Dictionary of Euphemisms/ 4th Edition. — Oxford University Press, 2008.
  9. V. Faekov. (2011). New Financial Dictionary. English-Russian Dictionary (Vol. 1) / 2nd Edition. Moscow: International Relations Publishing House.
  10. Ter-Minasova, S.G. (2007). War and peace between languages and cultures. Moscow: «Publishing House Astrel». (In Russ.).
  11. Kornilov, O.A. (2003). Linguistic world views as a function of national mind-sets. Moscow: CeRo. (In Russ.).
  12. Oxford English Dictionary. Second Edition on CD-ROM (v. 4.0.0.3). Oxford University Press, 2009.
  13. Kalmykova, N. М. “Sandwich Generation” in the context of population aging: the need for an interdisciplinary approach // Innovative development of the Russian economy: Interdisciplinary interaction. The 7th International Scientific Conference; Moscow, Lomonosov Moscow State University, Department of Economics; April 16—18, 2014. Conference proceedings. Moscow: Prospect, 2014. pp. 567—571. (In Russ.).
  14. Molchanova, G.G. (2013). Tradions of Gastics as a reflection of ethnical and regional identities. “Bulletin of Moscow State University. Series: Linguistics and cross-cultural communication”. 2013 / № 2. pp. 20—26. (In Russ.).
  15. Grinev-Grinevich, S.V., Sorokina, E.A., Skopuk, T.G. (2008). Basis of Antropolinguistics. Moscow: Publishing House “Akademia”. (In Russ.).

补充文件

附件文件
动作
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».