Ethical Theoretical Reflections on Social Media: Place of the Human Being in the Digital Space

Мұқаба

Дәйексөз келтіру

Толық мәтін

Аннотация

Raises the problem of ethics in interpersonal relations on the Internet. The ontological difference between digital cyberspace from the real world is emphasized and the corresponding conceptual constructions of modern thinkers are derived. Relevant questions of modern philosophy are substantiated - whether there are some specific ethical relations in cyberspace, which arise directly on the Internet, how they are possible, and how they can be regulated. As a theoretical and methodological basis for answering these questions, presents Levinas’ ideas regarding ethical thinking and the principles of “real” meetings on the Internet: for-the-other , face-to-face , and existent-beyond-Being . In this context, Levinas’ conception of interpersonal and ethical relations in digital reality and the role of the Other in these relations are examined. The idea of the Other as a subject being outside, but for whom the user of the Internet is responsible, is disclosed. This type of responsibility, according to Levinas, is an ethical norm. The article shows the phenomenon of augmented reality as a type of hybrid reality, which is formed with the help of digital technology. Augmented reality superimposes virtual images on the real world so that both parties interact with each other. It is emphasized that in modern social science augmented reality technology is seen as blurring the boundaries of virtual and real, as well as true and false. The concepts of Bill Persky, Nicholas Negroponte, and Marc Prensky on digital communication and the impact of cyberspace on humans are considered. Particular attention is paid to the analysis of the construction of so-called primordial ethical relationships on the Internet. An important place here is occupied by D. Barney’s theory, aimed at studying the impact of the technical characteristics of network technologies on the social interaction of people. His idea of building qualitatively new interpersonal relationships in the digital environment is emphasized. The characteristic of the virtual environment as a space without response and one-way communication is noted. In this regard, the concept of N. Luhmann about the construction employing mass media of a special illusory, symbolic space, which modern man perceives as objective reality, is substantiated. The problem of obtaining truth and objective knowledge-information is derived.

Авторлар туралы

Wei-Ding Tsai

National Chengchi University

Email: sprache@nccu.edu.tw
PhD in Philosophy, Associate Professor, Faculty of Philosophy No. 64, Sec. 2, Zhinan Rd., Taipei, 11605, Taiwan

Olga Chistyakova

Peoples’ Friendship University of Russia (RUDN University)

Хат алмасуға жауапты Автор.
Email: chistyakova-ov@rudn.ru
ORCID iD: 0000-0002-1074-0913

Doctor of Sc. in Philosophy, Professor, Department of History of Philosophy

6 Miklukho-Maklaya St., Moscow, 117198, Russian Federation

Әдебиет тізімі

  1. Powers W. Hamlet’s Blackberry: Building a Good Life in the Digital Age. New York: Harper Collins Publishers; 2011.
  2. Negroponte N. Being Digital. New York: Vintage Books; 1996.
  3. Prensky M. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon. 2001;9(5):1-6.
  4. Serres M. Thumbelina: The Culture and Technology of Millennials. Transl. by Smith DW. London/New York: Rowman & Littlefield International; 2015.
  5. Barney D. The Network Society. Cambridge/Malden: Polity Press; 2004.
  6. Levinas E. Totality and Infinity. An Essay on Exteriority. Transl. by Lingis A. Pittsburgh: Duquesne University Press; 1969.
  7. Luhmann N. The Reality of the Mass Media. Moscow: Praksis; 2005.
  8. Lin S, Tsai WD, Chistyakov DI. Spiritual Exercise as Techne: Philosophy as a Way of Liberating Education. RUDN Journal of Philosophy. 2021;25(4):640-655. https://doi.org/10.22363/2313-2302-2021-25-4-640-655
  9. Chistyakov DI. Unilateral Exposure to Mass Media: Non-Сommunicative Person. RUDN Journal of Philosophy. 2020;24(3):467-479. (In Russian). https://doi.org/10.22363/2313-2302-2020-24-3-467-479

Қосымша файлдар

Қосымша файлдар
Әрекет
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».