Color as a factor in the educational environment design: recent research review
- Authors: Vorobei A.S.1
-
Affiliations:
- Issue: No 2 (2025)
- Pages: 193-210
- Section: Articles
- URL: https://journal-vniispk.ru/2454-0722/article/view/361721
- DOI: https://doi.org/10.7256/2454-0722.2025.2.71082
- EDN: https://elibrary.ru/CKIHYT
- ID: 361721
Cite item
Full Text
Abstract
References
Hampshire A., Trender W., Chamberlain S. R., Jolly A. E., Grant J. E., Patrick F., Mazibuko N., Williams S. C., Barnby J. M., Hellyer P., Mehta M. A. Cognitive deficits in people who have recovered from COVID-19 // EClinicalMedicine. 2021. No. 39. Alan S., Turkum B. Disruption to Schooling Impedes the Development of Abstract Reasoning and Theory of Mind in Children. 2023. Грибер Ю. А. Прикладные исследования цвета: учебное пособие. М.: Согласие, 2022. Ясвин В.А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию. М.: Смысл, 2001. Грибер Ю. А., Селиванов В. В., Вебер Р. Цвет в образовательной среде для пожилых людей: обзор современных исследований // Перспективы науки и образования. 2020. № 5 (47). С. 368-383. Llorens-Gámez M., Higuera-Trujillo J. L., Omarrementeria C. S., Llinares C. The impact of the design of learning spaces on attention and memory from a neuroarchitectural approach: A systematic review // Frontiers of Architectural Research. 2022. No. 11(3). Pp. 542-560. Dzulkifli M., Mustafar M. F. The Influence of Colour on Memory Performance: A Review // The Malaysian journal of medical sciences. 2013. No. 20. Pp. 3-9. Ломов С. П., Аманжолов С. А., Федосенко Е. В. Роль белого цвета в формировании комфортной образовательной среды // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 75 (3). С. 244-247. Куликова А. А., Соломаха Е. Н., Родионова Ю. В. Психолого-педагогическое влияние цвета в дизайне образовательных учреждений // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 74(4). С. 145-147. Марченко М. Н., Сидоренко М. М. Использование цвета в дизайн-проектировании жилых и общественных пространств и его влияние на развитие детей // Наукосфера. 2022. № 12(2). С. 6-9. Плавник А. С. Значение цветового оформления помещения для младших школьников в учебном процессе // Дидакт. 2022. № 1(9). С. 102-106. Гребенюк, М. С. Влияние цвета и освещения на комфорт в образовательных средах // Наука и образование в новых реалиях: проблемы, дискуссии, пути совершенствования : Материалы XXXII Всероссийской научно-практической конференции, Краснодар, 11 декабря 2023 года. Краснодар: ООО "Издательство Панорама", 2023. С. 12-13. Jiang A., Yao X., Hemingray C., Westland S. Young people's colour preference and the arousal level of small apartments // Color Research & Application. 2021. No. 47(3). Pp. 783-795. Uluçay N. Ö. An interior design exhibition: An assessment of color scheme preferences and the emotional states of students // Color Research & Application. 2018. No. 44(1). Pp. 132-138. Costa M., Frumento S., Nese M., Predieri I. Interior Color and Psychological Functioning in a University Residence Hall // Frontiers in Psychology. 2018. No. 9. Dehvari H., Mirshojaeian H. I., Maddahi S. The Effect of Educational Background on Students' Color Preferences for Improving the Quality of Learning in Learning Environments (A Case Study: Undergraduate Students Majoring in Computer and Architecture in Mashhad). 2023. Pp. 1-15. Salahaddin B., Husein H., Sazgar S. The Impact Of Colour On Students’ Perception In Learning Spaces // Tikrit Journal of Engineering Sciences. 2021. No. 28. Pp. 33-43. Yildirim K., Çağatay K., Ayalp N. Effect of wall colour on the perception of classrooms // Indoor and Built Environment. 2014. No. 24. Güneş E., Olguntürk N. Color‐emotion associations in interiors // Color Research & Application. 2019. No. 45(1). Pp. 129-141. Von Castell C., Stelzmann D., Oberfeld D., Welsch R., Hecht H.Cognitive performance and emotion are indifferent to ambient color // Color Research & Application. 2017. No. 43(1). Pp. 65-74. Oh J., Park H. Effects of Changes in Environmental Color Chroma on Heart Rate Variability and Stress by Gender // International Journal of Environmental Research and Public Health. 2022. No. 19(9). AL-Ayash A., Kane R. T., Smith D., Green-Armytage P. The influence of color on student emotion, heart rate, and performance in learning environments // Color Research & Application. 2016. No. 41(2). Pp. 196-205. Llinares C., Higuera T., Juan L., Serra J.. Cold and warm coloured classrooms. Effects on students’ attention and memory measured through psychological and neurophysiological responses // Building and Environment. 2021. No. 196. Duyan F., Unver R. A research on the effect of classroom wall colours on student’s attention // A/Z : ITU journal of Faculty of Architecture. 2016. No. 13(2). Pp. 73-78. Min Y. H., Lee S. Does interior color contrast enhance spatial memory? // Color Research & Application. 2019. No. 45. Грибер Ю. А., Делов А. А. Влияние цвета на показатели кратковременной памяти // Перспективы науки и образования. 2023. № 5 (65). С. 500-518. Barrett P., Davies F., Zhang Y., Barrett L. The Holistic Impact of Classroom Spaces on Learning in Specific Subjects // Environment and Behavior. 2016. No. 49. Андриевич А. И. Влияние цветовой гаммы учебных помещений на работоспособность студентов // Вестник УлГТУ. 2018. № 2 (82). С. 7-8. Lipson-Smith R., Bernhardt J., Zamuner E. et al. Exploring colour in context using Virtual Reality: Does a room change how you feel? // Virtual Reality. 2021. No. 25. Pp. 631-645. Cha S. H., Zhang S., Kim, T. W. Effects of Interior Color Schemes on Emotion, Task Performance, and Heart Rate in Immersive Virtual Environments // Journal of Interior Design. 2020. No. 45(4). Pp. 51-65. Xia G., Henry, P., Li, M., Queiroz, F., Westland, S., Yu, L. A Comparative Study of Colour Effects on Cognitive Performance in Real-World and VR Environments // Brain Sciences. 2022. No. 12(31). Weijs M. L., Jonauskaite D., Reutimann R., Mohr C., Lenggenhager B. Effects of environmental colours in virtual reality: Physiological arousal affected by lightness and hue // Royal Society Open Science. 2023. No. 10(10). Fajardo M. L. N., Higuera-Trujillo J. L., Llinares C., Lighting, colour and geometry: Which has the greatest influence on students' cognitive processes? // Frontiers of Architectural Research. 2023. No. 12(4). Pp. 575-586. Brooker A., Franklin A. The effect of colour on children's cognitive performance // British Journal of Educational Psychology. 2016. No. 86(2). Pp. 241-255. Jang D., Choi K. Colour in virtual classroom: Effects of colour schemes and interior elements on students’ preference and attention // IASDR 2023: Life-Changing Design. 2023. Pp. 9-13. Xia G., Henry P., Chen Y., Queiroz F., Westland S., Cheng Q. The effects of colour attributes on cognitive performance and intellectual abilities in immersive virtual environments // Computers in Human Behavior. 2023. No. 148. Meusel F., Scheller N., Rey G. D., Schneider S. The influence of content-relevant background color as a retrieval cue on learning with multimedia // Education and Information Technologies. 2024. No. 1(22). Грибер Ю. А., Цыганкова К. Ю., Устименко Ю. А. Цвет как триггер: влияние хроматических характеристик сенсорных кнопок на мотивацию прикосновения // Психолог. 2022. № 6. С. 73-87. Alpizar D., Adesope O. O., Wong R. M. A meta-analysis of signaling principle in multimedia learning environments // Educational Technology Research and Development. 2020. No. 68. Pp. 2095-2119. Wong R. M., Adesope O. O. Meta-analysis of emotional designs in multimedia learning: A replication and extension study // Educational Psychology Review. 2021. No. 33(2). Pp. 357-385.
Supplementary files

