The Linguocultural Aspect of Teaching Reading Skills in a Foreign Language
- Authors: Velikolug L.V.1
-
Affiliations:
- Moscow State Linguistic University
- Issue: No 1(854) (2025)
- Pages: 9-16
- Section: Pedagogical Studies
- URL: https://journal-vniispk.ru/2500-3488/article/view/293131
- ID: 293131
Cite item
Full Text
Abstract
Studying a foreign linguoculture begins with the perception of linguistic and cultural information, primarily in the process of reading, as the text is not only a cultural phenomenon, but also a guardian of culture, a form of its existence and therefore requires understanding both at the level of language and at the level of culture. One of the ways to implement the linguocultural approach to teaching analytical reading at the advanced level of a linguistic university is the linguocultural analysis of the text, which is regarded as one of the most effective means of interpreting linguistic and cultural phenomena, identifying cultural discrepancies, comparing traditions and values of different cultures, and adequately perceiving foreign language speech acts.
About the authors
Larisa Viktorovna Velikolug
Moscow State Linguistic University
Author for correspondence.
Email: kaplichlarissa@mail.ru
PhD (Pedagogy)
Associate Professor at the Department of English, Faculty of Translation and Interpreting
References
- Суворова М. А. Лингвокультурологический подход в обучении иностранным языкам студентов старших курсов: дис.. канд. пед. наук / Бурятский государственный университет. Улан-Удэ, 2000. EDN: NLTHFJ
- Сафонова В. В. Изучение языков международного общения в контексте диалога культур и цивилизаций. Воронеж: Истоки, 1996.
- Сасина Н. В. Лингвокультурологический подход в обучении студентов гуманитарного профиля иностранному языку // Вестник Полоцкого государственного университета. Педагогические науки. 2009. № 5. С. 65-69.
- Сысоев П. В. Языковое поликультурное образование: теория и практика. М.: Глосса-Пресс, 2009. EDN: VUVTOJ
- Пассов Е. И., Кузовлева Н. Е. Основы коммуникативной теории и технологии иноязычного образования. М.: Русский язык, 2010.
- Сафонова В. В. Культуроведение в системе современного языкового образования // Иностранные языки в школе. 2001. № 3. С. 17-24.
- Великолуг Л. В. Обучение письменному академическому дискурсу в контексте интернационализации образования: лингвокультурологический аспект // Лингвострановедение: методы анализа, технологии обучения: сборник научных статей; в 2 ч. / под общ. ред. Л. Г. Ведениной. М.: МГИМО-Университет, 2018. Ч. I Языки в аспекте лингвострановедения. С. 355-363. EDN: IDSANF
- Лесохина А. М. Формирование у студентов языковых вузов умений извлекать лингвокультурологическую информацию в процессе чтения иноязычных текстов разных жанров: на материале испанского языка: дис.. канд. пед. наук / Российский государственный педагогический университет. СПб., 2012. EDN: SUKVHD
Supplementary files
