Emotional Competence in the Process of Mastering a Foreign Language by Teenagers Studying in Cadet Classes
- Authors: Podprugina V.V.1, Yushkina I.V.1
-
Affiliations:
- Moscow State Linguistic University
- Issue: No 4 (849) (2023)
- Pages: 81-88
- Section: Psychological studies
- URL: https://journal-vniispk.ru/2500-3488/article/view/338533
- ID: 338533
Cite item
Full Text
Abstract
The article discusses the results of the study of emotional intelligence parameters and foreign language competencies of oral and written speech among adolescents studying at a cadet school. The results of statistically significant relationships between indicators of reading, listening, written and oral speech and intrapersonal and interpersonal emotional intelligence, the ability to understand and manage emotions, and control their expression are analyzed. The role of emotional competence in the process of mastering a foreign language is outlined.
About the authors
Victoria Viktorovna Podprugina
Moscow State Linguistic University
Author for correspondence.
Email: viktiriyavp@mail.ru
Candidate of Psychological Sciences, Associate Professor of the Department of Psychology and Pedagogical Anthropology, Institute of Humanities and Applied Sciences, Moscow State Linguistic University
Russian FederationIrina Vitalievna Yushkina
Moscow State Linguistic University
Email: ibazel096@yandex.ru
Postgraduate Student of the Department of Psychology and Pedagogical Anthropology, Institute of Humanities and Applied Sciences, Moscow State Linguistic University
Russian FederationReferences
- Зимняя И. А. Компетентность и компетенции в контексте компетентностного подхода // Понятийный аппарат педагогики и образования. сб. науч. тр. / отв. ред. Е. В. Ткаченко, М. А. Галагузова. Вып. 7. Екатеринбург: СВ–96, 2012. С. 64–76.
- Бухарова Г. Д., Старикова Л. Д. Компетентность и компетенции – фундаментальные понятия компетентностного подхода // Понятийный аппарат педагогики и образования: сб. науч. тр. / отв. ред. Е. В. Ткаченко, М. А. Галагузова. Вып. 7. Екатеринбург: СВ–96, 2012. С. 87–96.
- Леонтьев А. А. Психолого-педагогические основы обновления методики преподавания иностранных языков: лекция – доклад. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 1998.
- Сафонова В. В. Изучение языков международного общения в контексте диалога культур и цивилизаций. Воронеж: Истоки, 1996.
- Бим И. Л. Компетентностный подход к образованию и обучению иностранным языкам // Компетенции в образовании: опыт проектирования: сб. науч. тр. / под ред. А. В. Хуторского. М.: Научно-внедренческое предприятие «ИНЭК», 2007. С. 156–163.
- Щукин А. Н. Обучение иностранным языкам: теория и практика: учебное пособие для преподавателей и студентов. М.: Филоматис, 2004.
- Воронова Л. С., Маевская А. Ю. Иноязычная коммуникативная компетентность и составляющие ее компетенции // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2015. № 2–2.
- Мэйер Д. Д., Сэловей П., Карузо Д. Тест Дж. Мэйера, П. Сэловея и Д. Карузо «Эмоциональный Интеллект» (MSCEIT v. 2.0) русскоязычная версия. Москва: Издательство «Институт психологии РАН», 2010.
- Подпругина В. В., Юшкина И. В. Параметры эмоционального интеллекта в овладении иностранным языком подростками-кадетами // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2023. Вып. 1 (846). С. 63–70. 10.52070/2500-3488_2023_1_846_63
- Карпов А. В., Петровская А. С. Психология эмоционального интеллекта: теория, диагностика, практика. Ярославль: ЯрГУ, 2008.
- Вилюнас В. К. Психология эмоций: учебное пособие для студентов высших учебных заведений, обучающихся по направлению и специальностям психологии. М.: Питер, 2007.
- Люсин Д. В. Новая методика для измерения эмоционального интеллекта: опросник ЭмИн // Психологическая диагностика. 2006. № 4. С. 3–22.
- Шабанов С. Алешина А. Эмоциональный интеллект. Российская практика. 6-е изд. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2019.
Supplementary files


