Values and Concepts Underlying the Educational System Reformation in the Past and At Present
- Authors: Yurkina L.V.1, Sukhova N.N.2
-
Affiliations:
- Moscow State Linguistic University
- State University of Education
- Issue: No 3 (856) (2025)
- Pages: 84-90
- Section: Pedagogical Studies
- URL: https://journal-vniispk.ru/2500-3488/article/view/346947
- ID: 346947
Cite item
Full Text
Abstract
The article examines the specifics of reforming the education system in Russia. It highlights the core ideas that define modern trends in modernization. An attempt is made to compare contemporary transformations with the reforms of the early Soviet period, using the example of the unified labor school concept as interpreted by S. T. Shatsky and P. P. Blonsky. The challenges that practical pedagogy may face at the current stage of implementing these reforms are also outlined.
About the authors
Lera Valerievna Yurkina
Moscow State Linguistic University
Author for correspondence.
Email: lera.yurkina@gmail.com
PhD (Pedagogy), Associate Professor
Associate Professor of the Department of Psychology and Educational Anthropology
Moscow State Linguistic University
Natalya Nikolaevna Sukhova
State University of Education
Email: sukhov21@yandex.ru
PhD (Pedagogy), Associate Professor
Associate Professor of the Department of Pedagogical Sciences
State University of Education, Moscow, Russia
References
- Основные принципы единой трудовой школы: От государственной комиссии по просвещению, 16 октября 1918 г. // Народное образование в СССР: общеобразовательная школа: сборник документов 1917-1973 гг. М.: Педагогика,1974. С. 137-145.
- Первое партийное совещание по вопросам образования: Директивы ВКП(б) по вопросам просвещения. М. ; Л.: ОГИЗ, 1931.
- Шацкий С. Т. Деревенские дети и работа с ними // Избранные педагогические сочинения. М.: Педагогика, 1980а. Т. 2. С. 86-122.
- Шацкий С. Т. На пути к трудовой школе // Избранные педагогические сочинения. М.: Педагогика, 1980б. Т. 2. С. 7-33.
- Блонский П. П. Избранные педагогические сочинения в 2-х т. Т.1. /под редакцией А. В. Петровского. М.: Педагогика, 1979.
Supplementary files


