Reading as a factor in the successful education of schoolchildren and students

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

In the introductory part, we name the pedagogical conditions for successful learning at school and university, while reading is singled out as the most productive type of educational activity for children, adolescents and youth. Reading is considered as a universal and active type of speech activity, which has versatile characteristics. In accordance with the task of the study, the functions of reading are defined: intellectual, aesthetic, hedonistic, ideological, cognitive, communicative and applied and further we trace the dynamics of the reader's development. The main part shows the stages of reading training of students: beginning readers in elementary school go through a period of formation of reading methods and skills, achieve such a personal result as reading independence. Schoolchildren of the middle level of education master the strategies of reading works of different styles and genres. Students are taught the basics of professional reading and reading culture. We indicated the directions of literary science dealing with readers. Methodologists and teachers are responsible for the results of teaching reading, therefore, the role-playing game as a type of educational activity and a variant of teacher's reading training is considered in detail. The effectiveness of the process of teaching reading includes a number of indicators: the reader's outlook, the presence of a full reading skill, groups of reading skills in working with texts and books, productive ways of working before reading, in the process of reading and after reading the text and book, associated with the type of correct and cultural reading activity. The theoretical-activity approach to the reading preparation of students correlates with the practiceoriented approach to the reading preparation of schoolchildren. The conclusions are based on the scientific schools of the formation of readers in different directions of the study of the problem.

About the authors

G. M. Pervova

Derzhavin Tambov State University

Author for correspondence.
Email: gmp47@yandex.ru
ORCID iD: 0000-0002-5777-2832

Doctor of Pedagogy, Professor, Professor of Theory and Methods of Preschool and Primary Education Department

33 Internatsionalnaya St., Tambov 392000, Russian Federation

References

  1. Melentyeva Y.P. (ed.). Chteniye: entsiklopedicheskiy slovar’ [Reading: Encyclopedic Dictionary]. Moscow, Nauka Publ., 2021, 448 p. (In Russian).
  2. Pervova G.M. Chitatel’skaya kul’tura pedagoga [Reading Culture of the Teacher]. Tambov, Tambov Regional Institute for Advanced Studies of Education Workers Publ., 2018, 250 p. (In Russian).
  3. Marshak S.Y. Vospitaniye slovom [Education by the Word]. Moscow, Soviet Writer Publ., 1964, 542 p. (In Rus-sian).
  4. Dranov A.V. et. al. (executive eds.) Sovremennoye zarubezhnoye literaturovedeniye: Strany Zapadnoy Evropy i SSHA: Kontseptsii, shkoly, terminy: entsiklopedicheskiy spravochnik [Modern Foreign Literary Criticism: Coun-tries of Western Europe and the USA: Concepts, Schools, Terms: Encyclopedic Reference Book]. Moscow, In-trada Publ., 1996, 317 p. (In Russian).
  5. Svetlovskaya N.N., Piche-ool T.S. Nauka stanovleniya lichnosti sredstvami chteniya-obshcheniya: slovar’-spravochnik [The Science of Becoming a Personality by Means of Reading and Communication: a Dictionary-Reference Book]. Moscow, Ekon-Inform Publ., 2011, 213 p. (In Russian).
  6. Pervova G.M., Kolganova N.E. Formirovaniye chitatelya v nachal’noy shkole [Formation of the Reader in Ele-mentary School]. Lipetsk, Veda-socium Publ., 2018, 183 p. (In Russian).
  7. Pervova G.M. Tipologiya urokov literaturnogo chteniya [Typology of lessons of Literary reading]. Nachal’naya shkola – Elementary School, 2020, no. 2, pp. 22-26. (In Russian).

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».